Gå til innhold
Arkivverket

[#19046] Søker Karoline Svendsdtr, Født 1887 i Bærum


Gjest Jan Egil Basteson
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Egil Basteson

Jeg kommer ikke videre med Karoline Svedsdt. Hun er født 24/1 1887. Er muligens utplassert på gården Bratli i Bærum. Jeg finner henne der i 1900. Hun ble gift med en Hovde ca 1906 og fikk 3 barn. Hun giftet seg opp igjen ca i 1918 med Aksel Hansen fra Oslo. Jeg finner ikke hennes foreldre og heller ikke hvem denne Hovde var. Er det noen som kan ha vært borti henne eller Hovde? Jeg har hatt kontakt med en del Hovde. Det finnes Hovdeslekt i Buskerud, men ingen kjenner til Karoline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tok vel litt hardt i der. Det står bare Bærum regner jeg med.Bratli lå vel under gården Grini, som er den gården som ligger lengst øst i Bærum, ved Lysakerelva som er grensa til Aker/Oslo. I dag mot Røa i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Basteson

Takk for at du svarte. Karoline har kun en gjenlevende sønn med Aksel, men han vet ingen ting om sin mor og far Eneste han har nevnt at hun kanskje er konfirmert i Haslum kirke. Han vet heller ikke om han har onkler eller tanter. Derfor er jeg interesert i om Karoline kan ha søsken. Jeg selv bor på vestlandet og er skjelden østover slik at jeg kan evt. gå på statsarkivet. Jeg kan vel bestille film antar jeg, men jeg håpet kanskje at andre var borti hennes slekt eller Hovdeslekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Konf. Ø.Bærum 6/10 1901 nr.92 Karoline Svendsen f.28/1 1887 dpt. 11/4 1887.Født på Ek, bosted Bratli Grinieie. Foreldre dagarb. Svend Hansen hustru Maren Sofie Gundersen. Vacc. 21/6 1887 Sandviken M. Hansen.Født 18/1 dpt. 11/4 1887 Karoline, ekte. Foreldre Dagarb. Svend Hansen(1846) og Karen Sofie Gundersen (1854), Ek. Faddere: Thea Gundersen, Karoline Kristoffersen, Petter Andersen, Johan Gundersen, Lars Larsen Ek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Basteson

Jeg takker så mye for disse data. Jeg vet at Karoline hadde en bror gravlagt i Haslum. Han hadde en sønn som bodde i Vogtsgt i Oslo. Er det etterkommere? Det som jeg er mest opptatt av er hvem var denne Hovde hun fikk tre barn med. Hun fikk etter hva jeg vet en datter i 1906 så en sønn, William i 1908 og den siste Arne i 1912. Kan Hovde gått bort? Er de skilt? Etter hva de forteller skal det være etterkommere etter denne jenten. Jeg takker på forhand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Basteson

Jeg har ingen ide om hvor de var gift. Heller ikke hvor barnene var født, døpt. Eneste jeg vet er at Arne var satt bort på Vøien gård. William reiste, rømte tidlig til sjøs og bosatte seg i New York. Karoline giftet seg igjen med Aksel Hansen som bodde i Sagveien 8 og far hans arbeidet i Vøien bomulsspinneri. Om det kan være til noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Egil Basteson

Dere har hjulpet meg mye ved å finne forelder til Karoline, men hvor er det blitt av de i 1900. Da finner jeg kun Karoline, ikke foreldrene. Jeg har søkt på alle tenkelige steder, men de er borte. Er de kankje døde? Er det derfor Karoline er satt bort på en gård? Har de kanskje emigrert uten å ta med seg barnene. Karoline skal ha en bror i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er enig i at det er rart at 3 mennesker forsvinner nesten samtidig. Broren Harald Alfred kan jo være han som er ugift i Oslo i 1900. Broren er ikke den Harald Alfred Hansen som står sammen med foreldrene i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har nå gått igjennom kirkebøkene på nytt. Ingen Karoline gift 1905-1907 i Asker og V.Bærum. Finnes ikke bok for Ø.Bærum. Lette etter William 1908 Ø.Bærum og Rikshospitalet, men ingen ting der heller.Fant derimot foreldrene, iallfall faren, døde i Ø.Bærum: Død 14/9-bgr.19/9 1897 Svend Hansen, gift, jordarb., f.1846 Sørkedalen V.Aker, bopel Fossum, nyresyke.Død 12/8-bgr.17/8-jordf.26/8 1900 fattigunderstøttet enke Marie Sofie Svendsen, f.1854 Grini eie, bopel Syd-Fossum, hjertelammelse. Hun her er jo ikke født i Enebakk, så kanskje det er feil dame. Hun kan ha kalt seg Svendsen fordi barna het det?Jeg fant ikke noen annen i tiden 1879-1900, heller ikke Harald A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Basteson

Så det er derfor Karoline var bortsatt på Bratlie. Det er ikke rart at vi ikke finner foreldrene i FT 1900 da de er døde.Jeg takker deg i hvertfall for god hjelp. Det er vel nesten umulig å finne ut om giftemålet til Karoline med denne 'Hovde'. De kirkebøkene er vel ikke frigitt og når en ikke vet hvilken kirke det var i eller om de i det hele tatt var gift. Det er sagt at hun hadde en datter f. 1906 Kan hun vere gift før 1905. William var født 9 mai 1908 og Arne den 16 sept 1912 hvis det er noe hjelp i. Noen har nevnt Ransborg i sammenheng med Karoline. Kan det være til noen hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.