Gå til innhold
Arkivverket

[#19048] Kirkebokoppslag, trøgstad


Gjest Odd Kjetil Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Kjetil Berg

Min fars tante, Petra Augustdatter emigrerte fra Trøgstad 11.02.87 med bestemmelsessted Gransburg(Grantsburg) Wisc. Hun var på denne tid kun 15 år og reiste alene. Kan noen finne ut om hun ble komfirmert i Trøgstad før hun reiste, evnt. hvor hun bodde frem til avreise, og om hun hadde fått noen attest fra prest hvor det står til hvem hun skulle reise? Vi finner henne igjen i Minesota i folketellingen fra 1930, da som enke, med etternavnet Andersen. Hvis flaksen er på vår side, kansje vi på denne måten kan finne igjen hennes mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Vallevik Håbjørg

For noen år siden fikk jeg god hjelp til å finne min oldefars opphav i Trøgstad fra en gruppe som arbeider med slektshistorie på Trøgstad bibliotek faste dager i måneden. Hvis du ringer biblioteket tlf. 69 824470 kan de sikkert sette deg i forbindelse med denne gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Forstår det som om du kjenner til Petras foreldre, men at de blir borte for deg på et tidspunkt?Litt supplerende opplysninger om dem og om Petra og hennes andre søsken, hvor de var født med videre, kunne muligens gjøre det enklere å finne ut av nøtten?Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Petra Augustdatter er født i Norderhov i 1871. Moren som var fra Trøgstad, hette Maren Sopie (Maien) Andersdatter, bor Anonrud i 1865, faren fra Sillerud, Vermland hette Svante August Petterson.Hun var eldst av 4 søsken, hvorav vi kjenner slekten etter de 2 midterste. Den yngste, som hette Constanse Marie, er konfirmert i Trøgstad i 1895, da med efternavn Aarstad. Dette navn bruker hun også i 1900 og 1901 i folketellingene i Oslo, hvor hun bor i Underhaugsveien 11, sammens med mange andre fra Trøgstad. I 1902 har hun flyttet fra denne adr. til ukjent sted. Der stopper det sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Petra er født 05.august 1871, Døpt 27 .august 1871 Moren og faren skilte lag ca 1880/81 hvoretter det blir sagt at faren reiste til Amerika. Moren skulle hvistnok ha reist til oslo, hvor hun etter sigende giftet seg med en låssmed fra vålerenga. Dette er ikke noe vi har kunnet bekrefte. Det vi derimot vet, er at 1 uke før Petra reiser til Amerika, reiser en Maren Haug sammens med m(agnus) Jens. til Grantsburg.Magnus er smed blir det oppgitt. Vi kan trolig spore han tilbake til Vålerenga!! (er ikke helt sikre ennu) Hvis Maren hadde kontakt med sine halvbrødre eller sin far som reiste til Amerika i 1867, vet hun sikkert at de har byttet navn til Hauge. Dette kan være en grunn til Haug navnet som er oppgitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Odd Kjetil Berg

Fant igjen denne på 'arkivet' Er fortsatt på leting etter ledertråer som kan føre meg på riktig spor. Er det noen som føler seg kallet til å brette opp armene?Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!På slektsforskningsmøtet på Trøgstad bibliotek i går kveld tok jeg en titt i kirkebøkene, men kunne ikke finne Petra konfirmert hverken i Trøgstad eller Båstad sokn. Det er selvsagt mulig jeg har oversett henne, men det er vel òg en viss mulighet for at hun enten kan ha blitt konfirmert et annet sted eller faktisk ikke var konfirmert da hun dro?Tittet ellers litt fort og galt gjennom Trøgstad sokn av 1875-folketellingen på fødested Norderhov, men kunne ikke finne henne der heller. Dette vil jeg imidlertid ikke gå helt god for. For den saks skyld kan det jo være at hun befant seg i Båstad sokn på tellingstidspunktet.Dette var dessverre ikke rare hjelpen, men slik er det jo iblant! :-)Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Kjetil Berg

Takk til Marius, Når det gjelder 1875, bodde hun antaglig på Modum( Gulserud øvrejordet), elller tp tyristrand i Norderhov. Vi vet at søsteren Constanse Marie ble konfirmert i Trøgstad i 1895, da med adr. Aarstad, men hun bodde på en annen plass i 1891, da delevis forsørget av en onkel.(Trolig Olai Andersen anonrud) Det er jo fult mulig at hun reiste før hun ble konfirmert, men mange fikk jo med seg attest fra presten, dette ble jo også notert et sted?Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.