Gå til innhold
Arkivverket

[#19055] Gjertine Eriksdatter Fræna/Kristiansund/Hustad/Stavanger


Gjest Hege Sæterbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hege Sæterbø

Leter etter min tipppldemor.Født 30.08.1856 Groven i Fræna.Uægte.Far Erik Pedersen Kringstad (f:?,Hvorfra:?) Mor:Marit Andersdatter Oxegroven (se innlegg 18931) Gjertine fikk minst 4 barn (utenom ekteskap) før hun giftet seg i 1884 med Ole Pedersen(f:1816 i Lesja) og bosatte seg på Hustad/Hostad.Fikk tre barn, bl.a min oldemor.Ole døde 1893 og etter det vet jeg veldig lite om hvor det ble av Gjertine. I hht Klokkerboka Hustad vedr. hennes yngste sønns(fra ekteskapet)konfirmasjon var hun da i Stavanger og hun skal også visstnok være gravlagd der.Det var ei Gjertine Johannesen som var fadder til et av min oldemors barn i 1915. Kan hun ha giftet seg?Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva som skjedde med Gjertine etter 1893? Finner henne ikke på F1900 heller?En veldig takknemmlig amatør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Hennes far må vel være Erik Pedersson, født 25.10.1795 i Venabygd, Ringebu, sønn av Peder på Myre. Erik kom til Kringstad i Molde. Gården lå den gang i Bolsøy prestegjeld.Han var enkemann da han 26.4.1857 giftet seg i Bolsøy med Ane Marta Larsdotter, født 1801 (datter av Lars Ellingsson fra Seljeset og Guri Gabrielsdotter fra Støverstein, som kom til Løvås i Aukra), enke etter Ola Olsson (fra Haugen) på Løvås.Erik døde 18.7.1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sæterbø

Jo det stemmer nok det. Har fått de samme opplysningene i fra en etterslekt av Erik. Så jeg har litt data om Erik om hvor han kom i fra og hvem han giftet seg med og barn. Det er en ting som vi ikke vet og det er hvor Erik er gravlagd. Vet du det, Kjell Ove?Ellers kan det nevnes at Gjertine brukte å sette bort alle barna sine i veldig ung alder. Derfor er det veldig vanskelig å spore de opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sæterbø

Det var ikke mange som kunne hjelpe meg med dette. Men er det noen som vet om noen fra distriktet Bud/Hustad/Fræna som kunne ha vært til hjelp? Har blitt fortalt at det er et veldig vanskelig distrikt å drive slektsgranskning i, fordi det ikke er så mange kilder å lete i. Og da må man finne en lokal sjel som vet litt. I så fall kan dere sende meg en mail: hsaeterb@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

Fant ikke Gjertine i FT1875 i Kristiansund.Men har du sett i kirkeboka for Hustad og sett på innflyttings- og utflyttingslistene? Ved Kristiansund folkebibliotek har de kirkeboka for 1881-1903, og jeg fant Gjertine i utflyttingslistene der: Kirkebok for Bud prestegjeld, Hustad sogn 1881-1903, folio 300a. 1896. ”No 2, 6/2 1896; (Hvorhen:) Bodø; Enke Gjertine Eriksdatter Hostad, 30/8 1856. (Innholdet i attestene:) Født paa Groven i Fræna (F: Enkemd og Hsmd Erik Pedersen Kringstad og Pige Marit Andersd. Groven), Kfrm 12/10 1873 i Hustad (5,5), ægteviet til Enkmd Ole Pedersen Hostad 21/7 1884, enke 24/2 1893. Hun har 3 smaa ægtefødte Børn og 1 konfirmeret uægtefødt Datter, Petra Eline Ingebrigtsd, kfrm. 13/10 1895 i Hustad. Gjertine Eriksd. ikke bunden ved off. Ægteskabsløfte. W.K. Kjelstrup 6/2 1896.”Der finner du sikkert også konfirmasjonen til Petra Eline, og normalt står fødselsdatoen hennes i kirkeboka ved konfirmasjonen samt også hvem hennes foreldre var. Jeg fant ikke Gjertine i innflyttingslistene 1881-1884, og du kan jo se i kirkeboka for perioden foran og se om du finner henne der? Kanskje hun også står i utflyttingslistene? I 1896 var ingen av barna nevnt i utflyttingslistene.Dette betyr vel at bare Petra Elina av hennes uekte barn var blitt med til Hostad i Hustad sogn. Min erfaring fra slektsforskning er at mora tok vare på sitt yngste barn, og at eldre barn ble satt bort til andre. I så fall kan det bety at de andre barna var født før 1879.Hva med å sjekke dødsannonser i aviser og dødsmeldingsprotokoller hos sorenskriveren da hun døde? Der kan det hende at alle ungene står oppført med navn, alder og bosted. Lykke til videre. Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sæterbø

Alle de personaliaene om Gjertine stemmer, så det er nok riktig person. Så Gjertine flytta til Bodø? Tro hva hun gjorde der? Hun kunne ikke ha vært der lenge, for i hht klokkarboka for Hustad var hun i Stavanger i 1906, da en av hennes sønner ble konfirmert. Og som jeg skrev i andre innlegget, så tror jeg nå Ragna og Konrad er født etter 1891. Kanskje i Bodø?Men det kan også tyde på at Gjertine ikke har vært i Kristiansund i det hele tatt? Fann Konfirmasjonen til Petra Eline i klokkarboka og fødselsdato.Det stod fødested: Hostad. Men fant ikke dåpen hennes på den datoen det var oppgitt. Hvorfor ikke tro? Feil i klokkarboka? Nok et mysterium. I og med at Ragna og Konrad havnet i Stavanger,som Gjertine. Kan det da tyde på at de er hennes yngste jfr den erfaring i innlegget foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Kjell Fredly

Så denne gamle etterlysningen først nå, og kan i alle fall opplyse om at et av Gjertines barn havnet på Veiholmen og et annet på Hopen, Smøla; Petra Eline f. 1879 ble gift i 1900 med Andreas Severin Nilsen Værnes f. 1878 på Espe i Verrafjorden, Ørlandet, og de ble boende på Veiholmen og fikk mange barn, se Smøla bygdebok bind 9, s. 497. Alfred Julius Olsen Hostad f. 1891 ble gift i 1922 med Magda Josefa Værnes, Veiholmen f. 1900. Se Smøla bygdebok bind 9, s. 507 om dem og barna deres. Det kan jo hende at etterkommere av disse kan være til hjelp her, dersom ikke dette problemet allerede er løst:-)Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.