Gå til innhold
Arkivverket

[#19057] Lorentz Immanuel Larsen døpt i Kristiansand 31. mars 1878 (Oddernes?)


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Lorentz Immanuel Larsen ble døpt i Kristiansand den 31. mars 1878. Foreldre var Mons Larsen og Ingeborg Hansen. Jeg har info om at moren dør ganske kort tid etter Lorentz Immanuel ble født, men jeg har ikke nøyaktig årstall og om det er snakk om død i forbindelse med barsel. Mons gifter seg på nytt i 1879. Da Mons døde i 1881 var det kun opplyst at han etterlot seg en datter fra første ekteskap. Kan det tenkes at Lorentz I døde kort tid etter fødsel eller ble han 'satt bort'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Det mest sannsynlige er et mora døde i barsel og at Lorentz Immanuel døde kort tid etter. Du skulle kunne finne dødsfallene i kirkebok for Kristiansand 1878, A16B, (ikkje Oddernes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har du tid å vente, så skal jeg innom SAK på onsdag 14.1. Så da kan jeg alltid pløye kirkeboken for deg. Jeg skal foresten selv sjekke noe i den samme kirkeboken. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Foreldrene til Lorentz får i 1875 en datter som de døper i Kristiansand den 27. juni 1875 og hun får navnet Ingeborg Larsen. Den 19. juni 1879 gifter Mons A. Larsen seg opp igjen med Signe Sofie og de får en datter som de døper den 23. november 1879 som får navnet Ingeborg Kamilla Larsen.Dør alle desse barna når de er små eller er det andre grunner for at det eg oppgitt at faren bare han en datter fra første ekteskap da han dør i 1881?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torleif Odland

Lorentz Immanuel Larsen ble født 20.mars i 1878, og døpt som du nevner 31.s.m. Jeg har i dag sjekket begge bøkene for Kristiansand, og døde i perioden 20.3.1878 til 31.12. 1880. Ingeborg Hansdtr. er ikke nevnt død i denne perioden. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antok at Ingeborg Hansdtr (Larsen) var død siden Mons Andreas giftet seg opp igjen i 1879. Så her kan man kanskje finne noe mer interessant? Kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kan hun ha blitt feilskrevet inn i kirkeboken av presten, jeg har bare saumfart kirkebøkene etter Ingeborg Hansdatter. Kansje en bør vinkle det inn å se om en finner Mons Andreas sitt navn også nevnt. Skal en kort tur innom SAK neste uke, har du datoen for Mons Andreas sitt andre giftermål? Mvh Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at hun kalte seg Larsen. Grunnen til at jeg antar at detter etternavent ble brukt er at datteren Mathilde kalte seg Larsen som faren. Det var helt naturlig at faren kalte seg Larsen, men det ser ut som om familien brukte Larsen som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Mons Andreas Larsen f. 26. sept. 1846 gifter seg oppatt den 19. juni 1879 (Oddernes) med Signe Sophie Sigbjornsdtr. f. 1860. Far til brudgommen var Lars Andersen og far til bruden var Sigbjorn Haaversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette blir kansje litt ensidig, men prøver likevel med noen tanker. Kan Ingeborg Hansdtr. Larsen ha dødd omkring fødselen til sønnen Lorentz Immanuel i slutten av mars 1878? Eller kan noe annet ha tilstøtt familien? Hva med de barna som ble født i perioden 1875-1878 har de også dødd? eller kan de ha blitt plassert i fosterhjem e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Slik ble løsningen Terje:Ved Lorentz Emanuel sin dåp,nevnes Mons A. Larsen som Gassmester. Tydeligvis ved det gamle gassverket i Kristiansand. Da jeg finner Lorentz Emanuel sin død 4.juni 1878, han døde av bronkitt, begravet 8.juni 1878, nevnes der i kirkeboken som gassmester Larsens barn.Ingeborg sitt dødsfall dukker opp i kirkeboken den 19.des. 1878 som gassmester Larsens hustru. Hun begraves 24.des. 1878. Hun døde av lungetuberkolose. Ingeborg står oppført som 44.år, men siden hun er født i 1846,har nok presten lagt ti år til hennes alder. Skal vi si at nøtten er knekkt? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, nøtten er så og si knekket. Ingeborg ble født i aug. 1844 så hun var 34 år gammel. Det er mange sjebner - og så bli begravet på selveste juleaften.Når jeg sier at nøtten så og si er knekket er det fordi jeg ikke vet noe om hva som skjedde med datteren Mathilde Heleen som ble født i Bergen den 20. april 1873 og som ble konfirmert i Kristiansand den 28. april 1889. Her ved konfirmasjonen slutter alle spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.