Gå til innhold
Arkivverket

[#19062] Matias Johnsen Født 1800 i Brunlanes eller i Bergen?


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Kan noen finne ut hva som er riktig fødested ? F.Search opererer med Langestrand og Bergen. Ft. 1865 står han oppført med fødested Bergen. Han er sønn av John Johnsen (fosberg)som i 1801 tellinga står i Barkevig Brunlanes Tanum, og hvor Matias da er 1 år. Har ikke funnet ut hvor hans far John kom fra.(Tidligere innlegg) Håper noen kan løse dette for meg. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Han står ikke oppført som døpt i Bergen. Ingen Aase Andersdt. finnes som mor der heller. Krk.bøkene for Bergen her på DA.Det kan jo være at det har skjedd en misforståelse siden de bodde i Berg sogn.Hvor ble de andre barna født?PÅ FS fant jeg at en Aase Andersdt. fca.1764 på Langestrand som ble gift ca.1792 med Ole og ca.1796 med John.Dette er veldig vage og dårlige opplysninger, men det gir iallfall noen årstall, og sted for videre leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takker for svaret Berit! Jeg har ikke sjekket hvor de andre barna ble født, men Bygdebøker Brunlanes antyder at Aase er født i Langestrand.Riktignok med et ?, men dog! Da glemmer jeg Bergen i videre leting. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen

Hei! Mathias ble døpt fra Langestrand kirke 1. mars 1800. Foreldre hyttedreng John Jansen og hustru Aase Andersdatter. Faddere: Nils Ellersens kone Maren, p:Thorine Iversdatter, m: Hans Iversen, Gulbrand Torstensen,u.k. Sivert Nielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit M Gaarder

I Hedrum finnes gårder som heter Bergan. Jeg har sett flere utgaver av dette navnet, så det kan fort bli Bergen.Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det finnes gårder med navn Bergan, men gårdsnavn er ikke oppgitt som fødested i folketellingene. Det vanlige er sogn eller prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Det finnes områder /og gårder i gamle Sandherred, som også heter Bergan. I tillegg finner jeg Fosbeg som navn under 1801 telling, Sandefjord. Det er som dere sier mange muligheter. Skal se hva jeg finner i mine kilder om dette. Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er mye informasjon om Jon Johnsen Forsberg fra Astrid Jahnsens bok: ' s. 686 under Værvågen (vervågen) Br.nr 18 BUA. John Johnsen Fosberg , f. 1772, d. 1844. kom hit fra Barkevik u/ Lerungen , hvor han hadde vært hyttedreng ved jernverket. Bygselbrev 1807 på plassen BUA. årlig avg.1 1/2 spd. og arbeidsdager til prestegården. Det var John Fosberg som dyrket opp denne plassen. g. m. Aase Andersdatter , f. 1764, som var enke da ekteskapet ble inngått. Barn: Hennes dtr. fra 1. ekt. Astri Olsdatter, f. 1794, g. m. soldat Ole Andersen Pahl, 2. Ole f. 1797, 3. Mathis f. 1800. Mathis Johnsen f. 1800, sønn av forrige eier, er bruker her 1821-1853, eier og bruker 1853-68. Bygselbrev 1821 fra prost Samsing. Kongelig skjøte 1853 for 250 spd og løsningssum for jordavgiften 40 spd, 33 skilling. g. m Anne Dorte Halvorsdtr, f 1802, d. 1873, fra Buskerud. Kjente barn; OLe f. 1825, bodde på Vrangsund br. nr. 2, Anders f. 1826, Karen Thorine f. 1828, g. m. Peder Tollefsen , Karisholmen i Eidanger, 4. Kristine f. 1831, Aase Marie f. 1833, g.m. Ole Nilsen Tveitdalen, br. 11. 6. Halvor f. 1836, d. 1913, 7 Johan, f 1843, 8. Anne Mathea f. 1845, d. 1927, g. m. Karl Jonassen fra Skrefsvig sogn i Bohuslan, Sverige. De bodde her en tid før de flyttet i 1884 til Håøya i Eidanger.' Dette ble et langt sitat, med fare for noe feil i farten.Hvis dette er nye opplysninger bør du låne denne boka. du finner sikkert flere ting her. Lykke til! Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.