Gå til innhold
Arkivverket

[#19064] Haavald Henriksen - Modum, Buskerud f. ca. 1739 - Hvem var hans foreldre ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Hvem var faren til Haavald Henriksen som ble gift med Lisbet Jonsdatter ?- De to ble gift i Heggen Kirke på Modum i 1774, og kalles da 'Ungkarl Hovel Hendrichsen og pige Lisbet Jonsdatter som skal bo på Flattum' Forlovere er Peder Andersen Flattum og Mads Carlsen Helgedalen.De to får barna:a)dødfødt på Modum 1774,b)John på Rudseie Modum 1775,c)Henrik på Modum 1778d)Christian på (Oustadeie?) Modum 1780,e)Gunhild på Sand, Modum 1784f)Cornelius på Kolbergeie, Eiker 1787g)Ragnhild på Dynge, Eiker 1788,h)Jacob på Hageeie Eiker 1791i)Cornelius på Hageeie, Eiker 1791j)Birthe på Klommestein, Eiker 1795k)Ole på Krogstadeie Eiker 1797Haavald og Lisbeth er i 1801 bosatt på Eiker: LenkeHaavald dør som enkemann på Goro i Eiker i 1828. Da 88 år gammel. Altså er Haavald Henriksen født ca. 1739. - Men hvor ?Jeg finner ikke Haavald på Modum eller Eiker i Ekstraskatten 1765. Haavald er heller ikke å finne døpt eller konfirmert på Modum eller Eiker i passende tidsrom.Når Haavald døper sønnen John på Modum i 1775 er det en ved navn Tolloug Henricksen Grindhus blant fadderne. Dette kan jo tenkes å være en bror av Haavald Henriksen.Haavald er et sjeldent navn både på Eiker og på Modum på denne tiden. Har noen 'der ute' opplysninger som kan kaste lys over Haavald Henriksens opphav ? På forhånd takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Arne Vik

Jeg har notert at Haavald var fra Gol og at hans foreldre var Henrik Tolleivson Eldbjør og Guri Håvelsdatter Nivstad. Jeg har finner desverre ingen kildereferanse i mitt notat, men du finner trolig mer om disse folka Terje Østros bøker om Gol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei JonHaavald er vel Haavel Henrichsen. Døpt den 20 August 1747 i Næs kirke, Hallingdal. Foreldrene giftet seg samme året i Gol kirke.Jeg er i slekt med Haavels bror Halvor Henrichsen som var døpt 24 Oktober 1754 i Gol kirke, Hallingdal. Han er min 4 gange tippoldefar.Det er riktig som Tor Arne skriver det er mye og lese om denne familien iGol boka bind VII om jeg ikke tar feil.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tor Arne og JorunnTusen takk ! Fabelaktig. Har leita livet av meg. He-He. Har i dag vært på biblioteket og lest og notert ! Hjertelig ! Haavald Henriksen fra Gol er utvilsomt rett mann, og var min 4 X tippoldefar. Da er vi jo praktisk talt søskenbarn, Jorunn !Opplysninger om aner mottas med takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.