Gå til innhold
Arkivverket

[#19076] Anna Olsdtr Mehammer, Stord (1747-1792)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg leter etter hennes foreldre. Hun ble gift med en Gunnar Hansson (1746-1799)og de bosatte seg på Stokka på Bømlo.Alt hjelp er velkommen.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Anna er datter av Ola Nilsson Medhammar ca 1685 - ca 1760 g m Siri Pedersd. Det var skifte etter Ola 5. juli 1760.Ola var sønn av Nils Andersson Medhammar, skifte 16. april 1712 og Gjertrud Olsd., skifte 18. mai 1708.I Stord bygdebok står det at Ola Nilsson var gift med Brita Hansd., død 1748, men Ola var gift med Siri både ved Annas dåp i 1747 og ved skiftet i 1760.Takk for opplysningen om at det var på Stokka på Moster Anna havnet. Jeg trodde det var Stokken på Stord eller Fitjar, men fant henne jo aldri der. Med vennlig hilsenNorodd Hagenson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk for opplysninger.Jeg har en del om Annas etterkommere, dersom du er interessert. Men du har kanskje bygdebøker fra Bømlo sjøl?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En annen nøtt å knekke er hennes ektemann, Gunnar Hansson Stokka. Han kom til Stokka i 1771 og da står det om han at han var 'Landlegd', d.v.s. han var innanfrå fjordane.Gunnar og Anna fikk disse barna : 1. Ragna 2. Hans 3. SiriDet er liten tvil om at Gunnars foreldre het Hans og Ragna og Siri er da etter Annas mor.Jeg har funnet en Gunnar Hansen på Tysnes (FS)Gunner HANSEN Christening: 03 Sep 1747 Place: Tysnes,Hordaland, Norway Parents: Father: Hans SAMSONSEN Mother: Ragne GUNNERSDRSource Information: Batch Number: C429321 Source Dates: 1723 - 1761 Film or Fiche Number: 124768 Collection Details: Tysnes; Den Norske KirkeMen hvordan kan man sjekke om det er rett Gunnar?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Først vier vi Hans og Ragna:LenkeDeretter er det lett å finne dem i bygdeboka for Tysnes, bind 3, s 667, Økland i Lundebygda:Hans Samsonson fra Nera-Våge (ca 1706 - 1769) g II 1733 m Ragnhild (Ragna) Gunnarsd Stora-Gjersvik (død ca 1750).'Gunnar f 1747, fylgde faren til Agdestein, vart kalla Nordhuglo då han g. seg 1773 m Anna Olsdtr. Mehammar, Stord (syster til Gjertrud Landrøyo). Dei budde i Mehammarvikjo. Dottera Ragna tente på Hodlekje hos slekta der i 1796. Gunnar døydde ung og etterlet seg 3 born.'Dette stemmer med det jeg har på Mehammar. Før du kom med opplysningene i denne tråden hadde jeg at Anna var gift med Gunnar Hansson Stokken, noe jeg utvilsomt må ha funnet i skiftet etter Ola Nilsson Mehammar.Det står en del mer i bygdebøkene for Tysnes, men da trenger jeg faxnummeret ditt.Med vennlig hilsenNorodd Hagenson Rælingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempeflott! Takk skal du ha. Det er utrolig hvor mye som blir nøstet opp her.Dessverre har vår ny rektor bestemt at vi ikke får bruke faksen til privat bruk lenger og her hjemme har jeg den på telefonen via en gammel computer. Dersom du sender meg din adresse skal jeg sende deg noen internasjonale kuponger for å sende vanlig brev.mvh Kjellaug kelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.