Gå til innhold
Arkivverket

[#19079] Lauritz Theodor ,1867 og Isidora Leonora,1864 gift i Stavanger søker foreldre


Gjest Tom Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Tollefsen

Søker etter foreldrene til Lauritz Theodor Hansen,f.1867 og Isidora Leonora Hansen,f.1864 gift i Stavanger. Lauritz er muligens født på Skaare. De bodde på Hetland. Hadde ei datter(ihvertfall) Alvilde Hansen f.ca.1864 på HetlandTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I FamilySearch finnes en Lauritz Theodor Hansen født 5.5.1867 og døpt 10.6.1867 Skåre, med foreldre Hans Larsen og Sophie Torbjørnsdatter, men det er kanskje der du har opplysningene fra?Ellers står i folketellingen 1900 at Lauritz Hansen var født 1870 i Stavanger, og at Isidora var født 1864 Hetland (Stavanger). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Rolf Erik Sanne

Det finnes minst to områder i Rogaland ved navnet Hetland. Gamle Hetland skibrede som omfatter Helleland og Heskestad i hhv. Eigersund og Lund kommuner har fått sin bygdebok. Hetland som var nabokommunen til Stavanger før den i 1924 hovedsaklig ble innlemmet i Stavanger, har ingen slik bok. Søk på databasen til Stavanger bibliotek viser dette. Biblioteket har dog kopier av kirkebøker for Hetland der det skulle være mulig å lete etter dine. Når anledningen byr seg skal jeg ta en titt.mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Var innom biblioteket og statsarkivet i ettermiddag for å lete etter Isidora og Lauritz. Dessverre er det ikke mye positivt å rapportere. Jeg fant familien i FT 1891 for Hetland der de bodde i Strømvig. Lauritz Hansen var født 1870 i Stavanger, var repslagersvenn, forpakter av jord og uttrådt av Statskirken. Isidora Nielsen var født 1863 i Hetland. I husstanden finnes ellers Niels Halvorsen, født 1883 i Hetland og farens stesønn. Dernest Marie Olsen, født 1887 og hustruens uekte datter samt Klara Hansen (felles datter), født 1890. Husstanden hadde og tre losjerende: Andreas Nielsen, født 1867 og repslagersvenn, Mandius Nielsen, født 1870 i Hetland, sjømann/matros og Stefanus Nielsen, født 1873 i Hetland, sjøfarende jungmann. Om disse tre var brødre av Isidora vites ikke.Ved FT 1865 fant jeg ingen Isidora i Hetland. Navnet Isidora finnes heller ikke blant døpte i Hetland i årene 1862-67.Navnet Lauritz Theodor finnes ikke blant døpte i Hetland 1870-71 eller blant døpte i Stavanger Domkirke i årene 1869-71.Spørsmålet det er nærliggende å stille seg er om begge to, samt deres foreldre, har vært utmeldt av Statskirken i den aktuelle perioden slik at navnene ikke finnes i kirkebøkene av den grunn. Og om de to har tilhørt en dissentermenighet og kan finnes her. Hvis du skulle følge fødsel i Skaare nærmere, så ligger Skåre nær Haugesund. Gards- og ættebok for Skåre er utgitt (2 bind)Beklager at jeg ikke kunne bidra med mer, men videre undersøkelser vil måtte krev mye tid og engasjement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Tollefsen

Takk for alle svar.Trivelig å få hjelp. Har snakket med slekt Stavanger og Isidora skal være født på Hetland.Far skal være Nils Nilsen og mor skal hete Ingeborg.Far til Nils skal vissstnok hete Nils Vaaland. Det var en husmannsplass som het Dahlen på 1800 tallet.Denne har jeg ikke klart å lokalisere. hvem som er født der vet jeg ikke. Tror jeg har funnet nils i 1965 telling,men der er han gift med Marie Johnsdatter mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ket Henriksen

FT1875 Hetland - T.Kr.2 liste70 Hillevaag:Niels Nielsen Vaaland, logerende, Rebslager f.1828 Frue sognMarie Johnsen, hans Kone, f.1839 StavangerNathalie Nielsen f.1859 Frue sognIsidora Nielsen f.1862 Frue sognAndreas Nielsen f.1868 Frue sognMandius Nielsen f.1870Stefanus Nielsen f.1873 Frue Sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Tollefsen

Takk Ket. Frue sogn er det menighet eller kirke sogn? Har noen noe forklaring på hvor jeg kan finne ut om Isidora Nielsen sin mor. Moren skal hete Ingeborg og det pussige er at i 1865 tellingen er hun ikke med enda hun er født i 1862,men er med i 1875.Nathalie er heller ikke nevnt i 1865 men i 1875.Hvor kan jeg finne,dåp,bryllup,dødsattest for disse hvis dem ikke er i statskirken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tom Tollefsen

Heihar funnet Lauritz Bertinius Hansen f.1870,Leervig gift 31.7.1890 m.Karoline Isidora Nielsen.f.1862Strømvig,Hetland i Kirkebok for frue sogn.på dissenter Da ser det ut til at navn er anderledes enn det jeg hadde fått oppgitt. Fant da en Lauritz Bertinius Hansen f.19.01.1870 i frue kirke.Foreldre Hans Andreas Larsen f.1844 og Karen Olsdtr,f.1844 Er det noen som har tilgang til 1975 folketelling som kunne sjekket hvor foreldrene kom fra? På forhånd takk.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Laurits Teodor Hansen f.5.5.1867 dpt. 10.6.1867, sønn av bøkker Hans Larson og Sofie Torbjørnsdtr. bosatt på Hasseløy i Haugesund. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette er nok Hans Larson ugift bøkker f. i Etne og bosatt på Hasseløy i Haugesund ved FT i 1865. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Tollefsen

Takk for rask hjelp,men som jeg skrev i innlegg 9,så er det feil foreldre til Lauritz,han het ikke theodor,men Bertinius,som jeg fant født i Hetland,og Isidora het Karoline til fornavn,ifølge giftermål i kirkebok,tror derfor Skaare er feil.Har fortsatt ikke funnet karoline Isidora døpt. mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.