Gå til innhold
Arkivverket

[#19085] hvor finner jeg døpte i oslo


Gjest Anne Mette Bjørgan
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Mette Bjørgan

Nybegynner i arkivene og må spørre meg fram: hvor finner jeg døpte i Oslo/Kristiania/Christiania? Leter etter mora til en Mads Pedersen født i Kristiania 1870, far er Mads Pedersen født i Gjerpen 1840, oppført som enkemann i tellinga for 1875. Takknemlig for hjelp. hilsen Anne Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Hei På FS fant jeg dette:Mads f 10.9.1870 døpt 3.10 Far Mads Pedersen Mor Charlotte Amalie Le Maire. De ble viet 22.1.1868 Trefoldighetkirken, Oslo Han f 41 med far Pe®der Aslaksen Fossum Hun f 44 med far Chr. Fredrik Le Maire.I FT 1875 bor denne Chr. Fredrik Maire på samme plass.Dette må vel stemme.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Mette Bjørgan

Hei, og takk til alle som svarer. Dette var mer enn jeg håpet! virkelig flott. skjønner at FT er folketellingene, men hva er FS? mvh Anne Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Christiania/Kristiania er ikke så lett for de som ikke er kjent. Eksempelvis tilhørte Holmens Gade Trefoldigskirken frem til 1875, deretter Johannes uten at dette har betydning for nedenstående.I kirkeboken stemmer de opplysningene Lill har funnet på FS (Trefoldighet Mini III 1 1858-1874 7/12 f.201 no.3) bortsett fra at fødselsår ikke er oppgitt, derimot alder 27 1/2 år for ham og 24 for henne. Hennes fars navn er oppgitt til Chr. Fredrik August le Maire. Det står at brudgommen er født i Gjerpen, hun i Christiania.Likeledes stemmer opplysningene om Mads(Trefoldighet Mini I 2 1863-1870 12/12 f.348 no.218). Faren Mads Pedersen er oppført som handelsreisende og adressen er Munkedamsveien 42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg så spørsmålet ditt etter at jeg hadde sendt mitt svar.Mine kildehenvisnger er til kirkebøker, altså primærkilden (originalkilden) for dåp og vielse. Mini er forkortelse for ministerialbok, men du kan godt kalle det kirkebok. (det finnes også klokkerbok ført av klokkeren som navnet sier). Disse er filmet et stykke inn på 1900-tallet og henvisningene sier hvor man finner opplysningene og på hvilken film.FamilySearch eller FS er mormonernes databaser som består av delvis høyst brukbare snarveier til å finne primærkilden, delvis helt ubrukelige slektsdatabaser innsendte av enkeltindivider (selvsagt noen brukbare her også). Men opplysninger på FS må alltid kontrolleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.