Gå til innhold
Arkivverket

[#19091] Når dro Iver Andreas Alme til USA ?


Gjest Hulda Osdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Hulda Osdal

Iver Andreas Alme,f.21.01.1851,Ulstein(kilde kirkeb.)Gift med Bertha Pedersen,f. 07.05.1848,Eid i Nordfjord(også Merald og Woodfjord er noen steder satt som fødested for henne!) Disse to giftet seg i Bergen 21.okt.1877.Sokn KK. 30.nov.1880 tar Iver borgerbrev (som skomager) i Bergen. De får 3 barn som er født i Norge: Inga Marie Petra, f. 5.mai 1878, død 25.12.1883. Petra Magdalene, f 4.juni 1880, død 9.febr, 1894. Ingolff Bernhard Alme, født 27.mai 1883, død 10.des.1902.Opplysningene om disse tre barna har jeg fra kirkebøker i Digitalarkivet og Family Group Record. Saken er at jeg ikke kan finne Ingolff i kirkebøkerne .Han blir født 7 md før søsteren Inga dør og hun finner jeg i kirkeboken. Jeg vet faren dro til Amerika, jeg finner han hjemme på besøk 10.nov. 1905.Han har da bopel Logan, Utah. PÅ Family Gruop Record finner jeg dødsdatoer for Ingolf og Petra M. , men ikke hvor. Prøver å sirkle inn når far eller familien dro til USA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I Utah Death Index 1905-1951 fant jegName: Ever Andreas Alme Death Date: 3 December, 1914 State file number: 1914004184 Gender: Male Age: 62 County of Death: CacheName: Bertha Alme Death Date: 27 July, 1917 State file number: 1917003042 Gender: Female Age: 68 County of Death: CacheSå da er det ikke rart de ikke er å finne i 1920 census i hvertfall! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Nå vet du at de bodde i Cache county (Logan lå også i dette countiet) hele tiden, og du bør kontakte historielaget/historical society der borte. Siden han var 'misjonær' var han kanskje blitt mormoner, siden de bodde i Utah. Utah er mormoner stat nr. 1 fremdeles. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vet du noe om dem i USA, eller?Name: I. Alme Location 1: northwest corner Fifth and Young State: UT Business Name: Boot & Shoe Mfr Location 2: e s Franklin between First and SecondHer het han I igjen, så ikke heng deg opp i 'detaljer'... se 'stort' på ting :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg fant dem i 1900! I Cache Co. Logan city:ALMA! Iver, Head, gift, f. januar 1852 i Norge, immigrerte i 1882, skomaker, gift i 23 år.ALMA Berthe, Wife, gift, f. mai 1848 i Norge, imm. i 1882, gift i 23 år, født 3 barn, kun ett i live.Og dette barnet var:ALMA, Ingolf, son, f. May 1883 i Norge, immigrerte i 1882, maler.De hadde to leieboere, som ikke ser ut til å være i familie, Clarence Jensen, f. i Utah av foreldre f. i Utah, f. januar 1879 Lancelot Nelson, f i Utah av Dansk-amerikanske foreldre.----------Hvilken dato hadde du på dødsfall på Ingolff? Laila------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og, i 1910 bor de i samme by: Iver Alma found in: Census Microfilm Records: Arizona, Idaho, New Mexico, Utah, Wyoming, 1910 Age: 58 Gender: M Race: W Birthplace: NORW State: Utah County: CACHE Locale: 1-WD LOGAN Series: T624 Roll: 1602 Part: 2 Page: 41AHer står det at Bertha har f. 3 barn, ingen i live. Stakkars! Så da døde nok Ingolf i Logan.. la meg se med denne stavemåten..Jepp.se her: hele familien er begravet på samme cemetary:Name: Engolf B Alma Birth Date: 27 May 1883 Death Date: 10 December 1902 Burial Date: 0 0 0 Cemetery: Mantua Cemetery Source: Sexton Records / Donated Grave Location: 12, 8 Name: Petra M Alma Birth Date: 4 July 1880 Death Date: 9 February 1894 Burial Date: 0 0 0 Cemetery: Mantua Cemetery Source: Sexton Records / Donated Grave Location: 12, 9 Name: Iver Alma Birth Date: 25 January 1852 Death Date: 3 December 1914 Burial Date: 0 0 0 Cemetery: Mantua Cemetery Source: Sexton Records / Donated Grave Location: 12, 6Name: Bertha P Alma Birth Date: 7 May 1848 Death Date: 27 July 1917 Burial Date: 0 0 0 Cemetery: Mantua Cemetery Source: Sexton Records / Donated Grave Location: 12, 7 ------------her er adresse til cemeterien: Name: Mantua Cemetery Address: South Main Street , Mantua , UT 84324 County: Box Elder Records Person: Adriana Forsgren # Burial Spaces: 0 Address Owner: 409 North Main Street , Mantua , UT 84324 County Owner: Box Elder Phone: (801)723-7054 Sexton: Doyle Hansen Size (Acres): Not Provided Active: 1 Established: 1860 Records: Y Occupied: 527 Owner: Town of Manuta ----------og, hvis du vil vite mer:http://www.rootsweb.com/~utcache/index.htmlLykke til! Det var dessverre ingen barn/etterkommere da.. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulda Osdal

Du slette tid ,Laila! Dette har jeg brukt siste året på å finne ut av..... så er plutselig nesten hele puslespillet på plass etter no time. Nei, jeg viste ingenting om dem i USA. Det er helt sikkert disse jeg leter etter. Men immigrasjonsåret må være feil. Den yngste Inga Marie dør i Bergen i des.1883 og Ingolf blir født der i mai 1883. Jeg skal se litt nærmere på Ingolf, maler. Takk for kjempefin hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen! Jeg er helt sikker på at det er rett familie jeg har funnet.Det som kan være, er at Iver reiste før de andre i familien, og at Berthe kom senere med sønnen.Men jeg greier ikke for mitt bare liv å finne dem i emi-prot. i 1882-3. Hvor var de begge i 1865-folketellingen? (hva het fedrene!) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei!Disse finne du på LDS (IGI) med foreldre Ingebrigt Poulsen og Maria Iversdatter:. POUL MARTINUS INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 11 SEP 1847 2. POUL MARTINUS INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 17 OCT 1847 Ulstein, More Og Romsdal, Norway 3. OLUFFA JOHANNE INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 05 NOV 1852 4. OLUFFA JOHANNE INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 05 DEC 1852 Hareid, More Og Romsdal, Norway 5. MARTHA THOMASINA INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 16 SEP 1854 6. MARTHA THOMASINA INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 22 OCT 1854 Hareid, More Og Romsdal, Norway 7. BIRTHE MARIA INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 01 JAN 1849 8. BIRTHE MARIA INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 18 FEB 1849 Hareid, More Og Romsdal, Norway 9. ANDRINE HANSINE INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 31 MAY 1857 10. ANDRINE HANSINE INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 12 JUL 1857 Hareid, More Og Romsdal, Norway 11. INGEBORG LISABETH INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Female Birth: 19 SEP 1859 12. INGEBORG LISABETH INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 30 OCT 1859 Hareid, More Og Romsdal, Norway 13. IVER ANDREAS INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 27 JAN 1851 Hareid, More Og Romsdal, Norway 14. PETER KORNELIUS INGEBRETSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 27 JAN 1851 Hareid, More Og Romsdal, Norway Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen!Foreldrenes vielse står også i IGI:INGEBRICHT OLAI POULSEN Spouse: MARIE OLINE IVERSDR Marriage: 01 AUG 1847 Ulstein, More Og Romsdal, Norway.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulda Osdal

Til Laila: Jeg har ikke greid å finne Iver I FT 1865.Til Kjell: Det er foreldre og søsken du har funnet. Foreldrene og de fleste søskene vet jeg en del om. Bortsett fra Ingeborg og Martha som dro til USA.Martha Thomasine Ingebrigtsdatter,f.16.sept.1854 emigrerer i f. FT.fra Bergen 25.mai 1883 i lag med sin mann Rasmus Eliasen f. 1854. Som etternavn står disse to da med navnet Yttre Flø.Ingeborg Laura Oline Ingebrigtsdatter Bigset,f. 19.sept,1859. Hun emigrerer fra Ålesund i lag med sin mann Johan Halvorsen Follestad (23 år) den 20. mai 1886.Bestemmelsested er Mineota Lyon, Minnesota. Nå når jeg har funnet og avsluttet Iver, er det disse to søstrene jeg vil prøve og finne ut av . Tar gjerne i mot hjelp fra dere!Det er morsomt og frustrerende og se at Ingeborg Laura Oline kan bli til Ingeborg Lisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei igjen Hulda! Vet du når foreldrene til disse barna døde? (Altså Ingebrigt Paulsen og frue)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulda Osdal

Ja. Maria Iversdatter Alme døde på Reknes Pleiestiftelse 24.06.1868. Ingebrigt Poulson Bigset, død 19. okt. 1859.Her ser vi at foreldrene har forskjellig etternavn. Maria etter garden hn var født og Ingebrigt etter garden hvor han bodde når han døde.Noen av barna brukte Alme og noen Bigset som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.