Gå til innhold
Arkivverket

[#19095] Ole Gautesen Siljan i Telemark, Kjose Brunlanes i Vestfold


Gjest Liv Kongsvold Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Ole Gautesen er min tipp-tipp oldefar. Han var født ca 1780 og død 1855 i Kjose i Brunlanes. Han giftet seg med Anne Jacobsdtr 19.08.1810 Eidanger i Telemark. Da var han ungkar og soldat. Det står da at han var fra Snurren i Siljan, men jeg kan ikke finne hverken han eller henne som døpte i kirkebøkene for Eidanger eller Brunlanes. Jeg har funnet en Knut Gautesen i Brevik og Margrethe Gautesdtr som gifter seg i Eidanger, men vet ikke om det har noen sammenheng.Han dyrket opp plassen Dammen u/Kleppane i Kjose i Brunlanes og familien bosatte seg der. Hvem er han sønn av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med Siljan? Du skriver at han var derfra.Jeg finner ingen Snurren i 1801, men i 1865 finner jeg Snurren i Slemdal prgj. Komm.nr.0811, og kanskje det er i nærheten av Gjerpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Ole Gautesen finner du i alle fall på gården Island i Eidanger i 1801-tellingen. Denne gården lå i Siljan. Han er oppført som 20 år og sykelig og som dreng på gården.Men spørsmålet er jo om han er fra Telemark i hele tatt. Hvis du søker i folketellingen for 1801 på fornavnet Gaut, som hans far må ha hett, finner du ingen i Telemark. Men det finnes i Buskerud og Vest Agder for å ta de nærmeste. Hvis du har navn på Oles barn er det kanskje mulig å se på disse navnene og opp i mot disse Gautene fra andre fylker. Men faren kan jo selvfølgelig være død også i 1801.I lokalhistoreisk arkiv på nett for Porsgrunn finner du blant annet ved søk en Knut Gautesen. Ved søk i 1801-tellingen finner jeg dette navnet kun i Ål i Buskerud. En mann på 50 og en gutt på 2. Denne Knut Gautesen som er nevnt i Porsgrunn har sønner som er født i Brevik rundt 1805. Den Knut Gautesen som er i Ål i 1801 har et barn på ett år, men navnet er ikke likt de som dukker opp i Porsgrunn. Men det kan jo være at det er samme mann for det. Og det kan jo være at denne Ole har kommet fra Ål han også. Jeg ville i alle fall kikket.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei Liv. Jeg finner en Ole Gauteson konfirmert i Siljan 3 mars 1798. Han står da som: ' Ole Gautesen Kløverød, 17 år.' Jeg har lenge letet etter opphavet til Margrethe Gautesdatter som gifter seg med Anders Anundsen Berg i Eidanger 1 oktober 1793. Hun ble konfirmert i Eidanger 30 september 1787, 17 år gammel. Hun står da som bosatt på Bassebo i Eidanger, det samme når hun giftet seg. De kan jo være slekt? Denne Knut og forøvrig. Han ble konfirmert 6 oktober 1783 i Eidanger og står da som Knut Gautesen Saga. Det er rart med tre stykker med Gaute til far, som man ikke finner opphavet til? Det virker som de tjente rundt forbi? Denne Knut er trolig 'logerende' på Røra gård i Eidanger i 1801. Han er da 25 år og 'Enrull, matros'. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Takk til alle som prøver å hjelpe meg. Jeg har letet etter Ole Gautesen i mange år, uten å komme noe videre. Det er veldig rart at det ikke finnes noen Gaute i Eidanger, når vi har tre stykker som kan stamme fra samme mann. Han må jo finnes et sted. Barna til Ole Gautesen heter Gullik født 1813 (det er litt rart at han ikke heter Gaute etter hans far) neste er Jacob født 1816 (han er nok oppkalt etter Annes far) og den siste heter Nils født 1823.Alle fadderene er fra Kjose så der er det ikke noe å hente og ingen Gaute. Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

I sleksregistret for Drangedal bind 1. side 68 er det nevt en Gaute Pedersen Utgården fra Bamble, det blir også henvist til Bamble bind 1. side 314. mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hans kone hadde også en bror med navn Gullik, gift med Anne Sørensdtr. Her blir det henvist til Bamble 1. side 636 Jeg har desverre ikke disse bøkene, men kansje noen andre har.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Takk Ragnar. Det var et nytt spor. Bamble og Drangedal har jeg ikke sett i. Jeg skal ta en tur på biblioteket til mandag for å sjekke dette. Håper at det er han. Det er så godt å få noen nye innspill,en låser seg fast og leter på de samme stedene mange ganger uten å finne noe. Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Lykke til Liv Håper du finner han. Gulliks mor het Maria Gulliksdtr. Stokke , også hun fra Bamble ?mvh Ragnar Halvorsaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Jeg fant nå skifte etter Gaute Pedersen Utgarden i Bamble. Desverre var det ikke han. Det var et skifte i Bamble 24.06.1789. Han hadde fem barn. De het Else, Johanne, Mari, Inger og Live men ingen Ole. Jeg har også sett på skifter fra Brevik. Det finnes heller ingen Ole Gautesen der. Han er som nåla i høystakken, men han må jo være et sted. Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei igjen. Jeg finner i mormonerarkivet noe som virker interesant. Gaute Olsen og Margit Knutsdatter døper Ole Gautesen 7 oktober 1767 i Rollaug i Buskerud, Margith Gautesdatter 6 januar 1770 i Rollaug i Buskerud, en ny Ole Gautesen 12 juli 1772 i Rollaug i Buskerud og så en Knut Gautesen 29 desember 1773 i Rollaug i Buskerud! Gaute Olsen døper også en Ole Gautesen 8 januar 1777 i Rollaug i Buskerud. Jeg vet ikke hvor Rollaug er, så kanskje noen kan oppdatere meg på det. Ellers hadde det vært spennende om noen vet noe om denne familien. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Takk skal du ha Kristian. Jeg ser også at Knut Gautesen er fadder til en av barna til Margrethe Gautesdatter i Eidanger. Det styrker teorien om at de er søsken. Det kan virke som Ole, Margrethe og Knut var på forskjelige gårder når de ble konfirmert, og at de ikke bodde med sine foreldre. De på Rollaug passer jo aldersmessig. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Takk til Jørn og Kristian. Det virker som dette er et spor å følge. Jeg må få tak i kirkebøkene fra Rollag og sjekke dem, så får jeg håpe at denne teorien stemmer. Det finnes kanskje noen skifter som kan bekrefte dette også. Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei. Tipper at det da er faren til Ole du finner i Rollag i 1801-tellingen. Men ikke med Gaute men Goute Olsen på gården Nøsteruud.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei igjen Liv. Du får gi en tilbakemelding dersom du finner noe interesant. Jeg prøver og lage et nytt tema her på forumet, for å se om noen vet noe om denne familien. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kiv Kongsvold Pettersen

Hei igjen. Jeg var idag på biblioteket og bestilte kirkebøker fra Rollag. Samtidig fant jeg bygdebøker fra Nore Uvdal som også dekker Rollag. Her fant jeg Gaute Olsen på Nørsterud med 1. kone Margit Knutsdtr og barna: Ole 1767, Hellek 1769, Margit 1770, Ole 1772; Knut 1773; Ole 1777,Iver 1780, Margit 1784.Gautes kone dør 1784 og han gifter seg på nytt 1788 med Lisbeth Einarsdtr. De hadde en datter Bergit 1789. Gaute dør 1825 og ved skifte etter han i 1826 står det bla. at Ole og Knut oppholdt seg i Danmark (hærtjeneste?), Margit var enke og yngste datter Margit var gift med en som het Torstein Olsen ' formodes i Danmark '. Jeg vet ikke hva jeg synes. Kan det være dem ? Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I første omgang må en jo forsøke å skaffe rede på hvor Ole, Knut og Margrete/Margit oppholdt seg i 1826. Her er det snakk om mulig eliminering.Jeg er usikker på om parentesen (hærtjeneste?) er hentet fra Nore Uvdals bygdebøker eller er satt inn av deg, Liv, men det ville nå være pussig dersom to nordmenn reiste til Danmark for å gjøre militærtjeneste 12 år etter at Norge gikk inn i union med Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Hei igjen Liv.Det er ikke så godt å vite. Men tre stykker med de navna vi er ute etter er søsken og de var i live i 1826. Videre var alle tre utenbygds. Denne Margit som var enke står det noe mer om henne? Det virket på det du skriver som det var to Margit Gautesdatter i live, den yngste født 1784 gift med en Torstein Olsen, og den eldste født 1770 var enke? Stod det noe mer om hvor hun var hun som var enke? Den Margit/Margrethe jeg stammer fra er født i 1770 ble enke i 1819. mvh Jørn Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Når jeg sier at det ikke er så godt å vite, er det med tanke på hva som er hva i dette. Jeg er nok enig med Kristian i forhold til dette med militærtjeneste og Danmark. Men det kan jo være andre ting som har ført de til Danmark, dersom det er riktig at de var der? Det er menesker som har gitt de opplysningene og mennesker som har skrevet det. Alt som står skrevet er ikke alltid rett. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Kongsvold Pettersen

Hei Kristian og Jørn. Gaute Olsen bodde på en plass Natten når han døde. Jeg refererer nå fra boka. Skiftet blei avslutta 22/6 1826. Barna fra første ekteskap var arvinger og noen av dem oppholdt seg i Danmark (hærtjeneste?). Det hadde vært sendt ut 'proclama' etter dem i Rigstidende 3 ganger senest 12/9 1825. Av arvinene var sønnene Knut og Ole myndige. Ivar var idømt festningsarbeide for et eller annet brotsverk. Hellek var død men etterlot seg en datter Marthe som var ugift. Datteren Margit var enke og ikke til stede, og yngste datteren Margit var gift med en som het Torstein Olsen 'formodes i Danmark' Datteren Birgit av annet ekteskap var gift med Gullek Olsen. Han førte prov for at han eide det som svigerfaren etterlot seg. Det var således ikke mer å skifte og boet ble 'ekstrahert' Gullek Olsen (dat. 22/6 1826)I 1826 bodde Ole Gautesen på Dammen u/Kleppane i Kjose i Brunlanes. Margrethe Gautesdtr bodde på Rydningen u/Berg i Eidanger. Jeg mener også jeg har lest at Knut Gautesen giftet seg i Eidanger og brukte et gårdnavn som etternavn. Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen.Knud Gautesen finner du i Eidanger i 1801-tellingen men med navnet Goutesen. Han er oppført som 25 år og logerende. Er enroull. matros.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

Knut Gautesen giftet seg 10 mars 1803 i Eidanger kirke med Anne Larsdatter fra Langangen. Han står oppført som matros Knud Gautesen Røra. Han får senere flere barn i Brevik. Margrethe bodde som du sa på Rydningen u/ Berg som enke. Det kan jo forsåvidt stemme med det skifte du viste til. Det med hærtjeneste i Danmark virker rart. Det står jo et spørsmålstegn også. Det virker ikke som de har helt oversikt over Knut og Ole situasjon under det skifte, men de virker klare på dette med Danmark? Den Ole du søker etter var soldat når han giftet seg. I Stavern holdt vel Telamrk infanteriregement til. Deres arkiv er på Riksarkivet i Oslo. Jeg har kikket på det en gang. Det er ganske stort, men greit i leite i. En soldat på den tiden i Eidanger holdt vel til der skulle man tro? Det er jo også litt rart, dersom de var søsken, at de ikke finnes mer som faddere til hverardres barn. Jeg fant ingen av de som faddere i Brevik. Jeg fant, som nevnt Knut Gautesen som fadder til et av barna til Margrethe. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Olsen

En annen ting Liv. Grenland Ættehistorilag har på statsarkivet på Kongsberg scannet inn presteattester fra flere kirkesogn. De holder på med Eidanger og Siljan nå tror jeg. Der kan det være ting som kan kaste lys over slike ting. Kom de fra et annet sogn og skulle konfirmere seg, hadde de ofte en presteattest med i forhold til dåp. Jeg har funnet mye innteresant i den fra Bamble. Det blir lagt ut på hjemmesiden deres info når den kommer: http://www.grenlandslekt.no/. mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.