Gå til innhold
Arkivverket

[#19096] Os i Hordaland


Gjest Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Arntzen

Jeg trenger hjelp til å finne informasjon om min forfar Stener Kittilsen(f.1823 Hofshusjord Tinn Prestegjeld). Han og hans kone Marta Kristine Ludvigsdatter (f. 1825 i Ørpetveit Torvestad/ Haugesund)bodde en tid i Os og fikk antageligvis en av sine sønner der... Odne Stenersen født 1867. Marta døde i 1871 og enten bodde dem da i Haugesund eller så er hun i alle fallbegravet der. Hvor lenge bodde de i Os. I Haugesund var Stener vekter og murer. Familieinformasjon sier at Stener var Lærer... Kanskje han var lærer i Os. Han bodde hvistnok en tid også i StavangerKan noen hjelpe meg med å få dette bekreftet...Kjetil Rørtveit Arntzen Solduggsvingen 10, 6518 Kristiansund 907 23 108, Arntzek@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! Her finner du familien i 1865 LenkeIfølge Fs er Ole Christian født 13.12. og døpt 24.12.1854. Lovise født 20.2. og døpt 28.3.1852. Stine Mathilde født 25.7.7. og døpt 20.9. 1863. Ingeborg Serine født 10.11.1849 og døpt 6.8.1850 alle i Skaare, Rogaland.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Jeg ser at ved folkeltelling i 1900 er oppgitt Haugesund eller Stavanger, men hans barnebarn sier han er født i Os. De er også usikker på om han er halvsøsken...Jeg undres også på hvor det ble av de andre søskenene (untatt Ingeborg som er min oldemor og dro til Sigerfjorden i Sortland)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Bygdesoga for Os (tre bind 1932-1941) har eit utmerka kapittel om skulestellet - og om lærarane i Os. Dei er nemnde kronologisk frå 1700-talet fram til og med 1932, vikarar er òg tekne med.Ingen Stener/Steinar Kittilsen er nemnd der.Men, det kan jo vera at han var lærar i Samnanger sokn av Os prestegjeld? (Samnanger vart utskilt frå Os som eigen kommune i 1907).Dersom vi kan stola på desse munnlege kjeldene til Kjetil Arntzen så bør Stener og huslyden hans i so fall finnast i Samnanger og/eller Os om lag 1866-67. Kanskje einkvan har høve til å konsultera bygdesoga for Samnanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Samnanger bygdebok I, s. 56-88 tar for seg 'skuleskipnad og lærarar' i Samnanger, men jeg finner ingen Stener Kittelsen her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Da er det en muligheter igjen, og det må være at han var lærer Stavanger i en tid. Ved folketeling på hans barn senere i livet står det fødested Haugesund / Stavanger. Kan noen se på lærere i Stavanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Rørtveit Arntzen

Stener har også brukt navnet Hofshusjord, som er gårds navnet i Tinn i Telemark der han ble født.Med sto usikkehet tor jeg han bodde her en tid etter at faren døde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.