Gå til innhold
Arkivverket

[#19097] Tidspunkt for påskedag i 1724


Gjest Jon Harald Haug
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Harald Haug

Når ble 1. påskedag faktisk feiret i Norge i 1724? I dette året var det visstnok en ukes avvik mellom visse protestantiske områder og de fleste andre områder med gregoriansk kalender. Selv om nesten alle protestantiske land (Sverige et unntak) på dette tidspunktet hadde akseptert pave Gregors kalender, ble det likevel dissens om påsken i dette året og noen få til. Jeg mener å ha lest at påskedag i 1724 i de fleste land ble feiret 16. april, men ble dette også fulgt i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den aktuelle dagen er selvsagt riktig. Lenken er imidlertid til Bauers kalender og den har visse feil også for Danmark som er kommentert tidligere i dette forumet (tilsvarende gjelder DAGE).Norge hadde samme kalender som Danmark til etter Struenses avgang og henrettelse i 1772. Han hadde gjennom en forordning i 1770 avskaffet enkelt helligdager og endret plasseringen av f.eks. Maria Bebudelse og Alle Helgensdag. I Norge fortsatte man etter Struenses pålegg, mens man i Danmark muligens også på dette området omgjorde Struenses forordning i det minste delvis (som på så mange andre områder).Ellers kan vises til NST bind X (1946)og Einar Jansens artikkel om 'Tidsregningen i Norge etter reformasjonen' ss.85-114.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Tusen takk for rask respons! Jeg tenkte meg at det fantes slike kalendere på nettet, men klarte ikke å finne de rette søkeordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Som er identisk med Bauer så langt jeg kan se, altså ikke helt utmerket (men feilene er jo ikke mange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Thygesen skriver: Program DAGE er lavet som en PC-erstatning for Bauers bog 'CALENDER for Aarene fra 601 til 2200 efter Christi Fødsel'. Databasen er siden udvidet væsentligt, bl. a. baseret på Grotefends 'Taschenbuch der Zeitrechnung'.----Når det i innlegget over skrives at feilene er ikke mange, kunne det jo vært meget interessant og nyttig at de ble påpekt mere konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Se innlegg 14604. I tillegg kan nevnes at i tiden før Struenses forordning var Maria Bebudelsesdag 'fast' 25. mars, men dog ikke senere enn lørdag før palmesøndag. Dette siste medfører at omtrent hver 3dje til 4de Maria Bebudelse også før Struense faller på en annen dato enn 25. mars.Forøvrig er det vist til NST Bind X hvor det står langt mer utførlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.