Gå til innhold
Arkivverket

[#19111] Margrete Guttormsdatter, husmannsenke i Krødsherad 1801


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Siden jeg hadde så kjempeflaks forrige gang her inne, prøver jeg på ennå en av mine husmannslinjer. I folketellingen for Krødsherad 1801 finner vi under FyrandmoenMargrethe Gutormsdtr Huusmoder 43 Enke 1ste gang Holder til paa gaarden uden jordbrug og lever af arbeide og almisse Barn: Gutorm Andersen, sønn, 13 år Iver Andersen, sønn, 5 år Ole Andersen, sønn, 3 år Gonor Andersdtr, datter, 11 år Barbro Andersdtr, datter, 9 år Thore Andersdtr, datter, 7 årHun var enke etter Anders Toresen, husmann på Fyrandmoen som jeg heller ikke vet hvor kommer fra. Kan noen hjelpe meg. Mvh.Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei.Foreløpig undersøkelse jeg har om Anders Thoresen var at han var fadder til en av mine tipp tipp oldefedre : Lars Nilsen Hervig under Schinnes på Krøderen . Han ble døpt 4.10.1789.Anders Thoresen bodde på den tiden på Fyrad.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjen.Anders og Margaret forlovet seg på Krøderen 21.6.1787. Han var ungkarl og hun var pige.Forloverne var: Truls Green og Asle Thoresen , Raaen. De giftet seg, fortsatt på Krøderen , 22.7.1787. Det stod ingen adresse for noen av dem.Deres 1. ste barn: Gutorm døpt 30.12.1787 De bodde da ved eller på Raaenhalden. Blandt fadderne var Gunhiild Thoresedatter Raaenhalden og min tipp tipp oldefar Thore Olsen.Gonnor ble døpt 25.10.1789. De hadde flyttet til Fyranmoen.Blandt fadderne var Ingrid Olsdatter Schinneseiet, Gunhild Thoresdatter Fyranmoen, og Thore Olsen Fyranmoen, .- sikker min ane.Barbro ble døpt 4.9.1791. De bodde på Fyrandmoen og blandt fadderne var Gunhild Thoresdatter som hadde flyttettil Glasrud, noen folk fra Olberg , samt min ane Thore Olsen , Fyrand.Thore ble døpt 23.6.1793. De bodde fortsatt på Fyranmoen. Blandt fadderene var: Gunhild Glasrud, Gonnor Glasrud, Tosten Olberg, min ane Thore Olsen Fyrandmoen, og Gunhild Olberg,Ivar eller Iver ble døpt 7.6.1795 , de bodde samme sted. min ane hadde gitt seg som fadder. Andre var: Gunhild Olberg, Eli Siversdatter Fyrand , Aase Syversdatter Hamre, Tosten Olberg og Ole Olsen Fyrand,Ole ble døpt 11.10.1797. De bodde fortsatt samme sted.De foregående fadderne var med foruten at Ellev Jacobsen fra Skinneseiet var kommet inn i varmen.Dessverre så døde Anders Thoresen Fyrandmoen i 1798 , 40 år gammel.Så var det denne Margarete Guttormsdatter. Da det ikke var noen faddere ved dette navnet følte jeg at her måtte vi til et annet sted. Selv er jeg 1/2 Halling og Guttorm er et godt Hallingnavn.Så det var å finne fem kirkebok'rullen' og vips så var vi i Nesbyen.Margarete ble døpt 13.1.1759 i Nes kirke.Foreldrene var Guttorm Devegge og Barbro Halvorsdatter.Ha en fortsatt fin kveld!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei igjenGutorm Devegge var Gutorm Evensen som bodde på Hagale. Han var død ved sitt barns fødsel og dåp.(1727 - 1758)Han var gift med Barbro Halvorsdatter som kom fra Liodden i Nes. Hun er nevnt i Terje Østro's bok Gard og Slektshistorie fra Nes bind 1. på side 511.Lykke til videre!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg leste dette innlegget om igjen i dag og oppdaget til min forskrekkelse at jeg ikke hadde takket deg Tormod. Beklager så meget for det. Jeg var overbevist om at jeg hadde gjort det. Tusen takk for all hjelpa. Jeg har virkelig kommet videre bakover på denne grenen. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.