Gå til innhold
Arkivverket

[#19113] Hvem var Ingri Olsdatter Drolshammer's mann Niels Pedersen - på Ringerike


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Ingri Olsdatter en datter til Ole Pedersen og Sigrid Halvorsdattter fra Drolshammer på Ringerike giftet seg med Niels Pedersen6.10.1723 i Norderhov kirke.Forloverne var Elling Hjelmerud og Jens Hæggen. Både Ingri's og Niels navn var understreket av presten ved vielsen, noe som betydde noe spesielt.Niels og Ingri fikk flere barn og de bor ved Bruun - Brua - ved Heieren ved flere barnedåper. Jeg hr notert at de fikk 7 barn.Niels var nok født ca. 1688 for han ble begravet i Norderhov kirke 3.8.1758 , 70 år gammel.Ingri bodde såvel i 1762 - 1764 sammen med sin sønn Halvor ved Heieren . Hun ble begravet 11 .10.1766 , 67 år gammel.Niels hadde noen spennende svogere: Thor Levordsen , Skotland, Peder Olsen til Andebu i Vestfold, Jon Trulsen , Elvigen, Halvor Thorsteinsen , Veme, Henrik Christoffersen , Gjælde,Men hvem var Niels Pederen? - Hvor kom han fra?Takker for tips!mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! På FS finner jeg Ingrid Olsdatter gift 1723, Norderhov, med Nils Pedersen Hejem. Ingrid er oppgitt født 1699 og døde 8.10.1766. Nils er sønn av Peder Fredriksen Vestern og Siri Nilsdatter. Nils er født 1688 i Norderhov og døde 30.7.1758.Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Takk skal du ha.Jeg vil ta det som utgangspunkt for ny leting. Sannsynligheten for at dette er riktig er så avgjordt tilstede. Men jeg stoler ikke helt på FS da en av 'mine' oldefedre fortsatt ligger inne som feil oldefar.En av de mange informantene fant en av de mange Christian Andersen fra Hønefoss inn som min oldefar, men det var en annen Christian Andersen også fra Hønefoss , som var den riktige.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tormod Thoresen

Hei.Dette stemmer nok dessverre ikke. Det er liten sannsynlighet for at det er noen sammenheng med Western her. Jeg har brukt endel tid på dette , selvsgt ,og jeg heller vel til at denne Niels ikke kom fra området. De fikk minimum 8 barn, som jeg har registrert, (fra 1724- 1742) og ingen av dem hadde noen Pedersdatter eller Pedersen , som fadder. Derimot var det Drolshammernavn med hver gang. På Heiern var det et par sager, så det kan ha vært av den grunnen Niels kom.Mottar veldig gjerne litt hjelp.MvhTormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Har fortiden bøkene Ringeriske slekter . skummleste på Drolshammer og Heieren, men fant ikke noe nytt. Desverre. Du har vel kanskje kikke i disse bøkene før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS., VRI: Niels Pedersen dpt. 15/12 1689 Eiker, Peder Hendriksen.Ang. Nils Pedersen Hejem/Vestern. Jeg fant en innføring til på FS IGI og da står det Nils f.1688 Soknedal i BU - 30/7 1758, far Peder Nilsen og Mari Pedersdt. Altså samme dødsdato som Nils fra Vestern, så da er det vel sannsynligvis samme mann men med andre foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Lene.Jeg har nok studert de bøkene. Men takk skal du ha for engasjementet ditt.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Berit. Du verden , innlegg på samme minuttet. Den blir uslålig!!Jeg kjenner også til den. Det er noen som også har 'min' Niels Pederen som sønnen til Nils Gile, det er heller ikke riktig.Jeg leter meget i blinde. Men takk skal du ha.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det var jo selvsagt Peder Nilsen og Marie Pedersdatter , som du tenkte på. Det var de på Gile, og det var det ikke.Jeg skrev galt i forrige innlegg , det skulle ha vært Peder Gile og ikke Nils.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg visste ikke de var fra Gile da det ikke sto, men det var jo synd. Har du sjekket i Modum, og så var det han jeg nevnte fra Eiker da. Disse stedene kan jo ha navn som kunne bli streket under. Det systemet ble også brukt i Lier om folk som sto litt høyere på rangstigen enn den vanlige mann. Vet du hvorfor den ene svogeren flyttet til Andebu? Grunnen til spørsmålet er om Nils kanskje kunne kommet derfra selv om det virker litt langt ut på jordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lene Jansen

Du nevnete at navnene var understreket. Betyr ikke det at de begge var gift før og enke/enkemann? Husker ikke helt. Har vært bort i det før. Er det noen som vet helt sikkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.