Gå til innhold
Arkivverket

[#19121] Søker dåp Aker / Oslo 1916, født uekte!


Gjest Egil Sundelius
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Sundelius

Søker (i første omgang) etter dåpen til Ivar Arnholt (Iversen) f. 29/9-1916. Han ble født ’uekte’ av mor Anna Iversen f 1892 Ø. Aker. Hun bor trolig her i 1900 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00218&variabel=0&postnr=5820&fulle=true&spraak=n>Lenke som bleiebarn! Og hennes mor finner vi her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Er det noen som har forslag til vilked fødestue/sted han kan bli født ved? I Oslo eller Aker ... eller? hilsen Egil S på f. takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Skal en tur på Statsarkivet til mandag, skal ta en titt å se hva jeg kan finne. Kan tenkes at Rikshospitales kvinneklinikk også er et sted å lete.Kan jo ikke love at jeg finner noe, men skal prøve.Marie Stephensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Det hadde vært flått Marie.Han vokste opp som Iversen, men tar Eriksen etter sinn far (usikert) når han giftet seg 16/4 1938 (Ø.aker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Nja Nina, men i 1916 bodde mora i Østre Aker, Grønvold. Er det i Oslo Byarkiv da tro? men jeg får prøve så klart. takker så mye....Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Jeg fant Ivar Arnholt.Iva Arnholt er født på Rikshospitales Kvinneklinikk den 29 september 1916, meldt 8 oktober.Foreldre : Bakersvend Arthur Lyder Eriksen født 1894 i Christiania bodde i Stenstrupsgt. 15. 3 etg, og Anna Iversen født 1892 Grønvold i Østre Aker, bodde på Grønvold Østre AkerDåpsboka for Rikshospitales Kvinneklinikk gikk bare opp til 1915, dermed fikk jeg ikke dåpen på han.Når jeg først var i gang, prøvde jeg å finne først hans far Arthur Lyder Eriksen, han bor her i FT 1900 Lenke, denne adressen hørte til Johannes menighet, så jeg sjekket der men fant han ikke der, men Johannes menighet ble skilt ut fra Trefoldighet menighet i 1874, så det kan være en mulighet.Jeg lette også etter Anna Iversen og fant :Anna født 19 mai 1892 og døpt 6 juni 1892 i Østre AkerForeldre : Fyrstikkarbeider Nils Syversen Iversen født 1853 og Anne Kristiansen født 1856.Siden det sto i dåpen på far Nils Syversen Iversen, sjekket jeg klokkerboka for sikkerhet skyld, og der sto det på foreldre : Nils Iversen født 1853 og Anne Kristiansen født 1860. Her var det litt sprik i fødtselsår på Anne Kristiansdatter. Jeg rakk da ikke å gå tilbake til dåpen for å få med meg fadderne, men ønsker du det kan jeg få tatt med meg det neste gang jeg er på arkivet.Sjekket Østre Aker fra 1890 til 1894 og det var kun denne Anna jeg fant, med Iversen i farsnavn og i det hele tatt Anna født på Grønvold.Hadde jeg rukket det, hadde jeg sett etter vielsen til Nils Iversen og Anne Kristiansen.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Marie eller noen andre, hva kan denne (disse) Mini. bøkene si?F.eks F 0016 1916-1918 14 Fødte. (døbte?) Under samme sted! Riksen. kvinnekl. Eller var det der du fant Ivar? hilsen Egil. -Takk Marie-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Marie, kunne jeg be? Kunne gjerne ønsket meg navne på faren Til Arthur, finner 12 Maren som er 13 år i Rakkestad FT 1865. Da hadde jeg kommet meg 'videre'! (den var sle..)Den Anne du fant i Ø.A., er kona mi oppkalt etter forresten! Hilsen og takk Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Det var på Rikshospitales Kvinneklinikk jeg fant Ivar, det er egne dåpsbøker for Rikshospitales Kvinneklinikk, men det finnes bare microfiche opp til 1915 på Statsarkivet, så hvor dåpsbøkene fra 1915 er vet jeg ikke, men kanskje er de fortsatt på Rikshospitalet.Jeg kan se etter faren til Arthur neste gang jeg er på Statsarkivet, men det kan fort gå en ukes tid til eller litt til.Så får jeg håpe at jeg finner noe, om ikke andre har funnet noe før det da !Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Helt supert Marie! Litt av noen navn i Ruseløkveien du!I samme slengen, Ivar (f. 1916) skal ha halvbrødere, hvordan finne dem?Mange hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Ja, det var litt av noen navn !Når du skriver at Ivar skal ha halvbrødre, da regner jeg med at det er moren Anna Iversen som har fått flere barn du mener.En måte å finne disse på er kanskje å gå ut ifra adressen i Oslo når Ivar Arnholt gifter seg i 1938 og så følge han bakover fra 1938. Om det da er Oslo. Men da må man på Byarkivet i Oslo i Maridalsveien 3. Vet at grensen for Kristiania ble utvidet i 1911, men vet ikke helt sikkert om hva fra Østre Aker som kom inn under Kristiania, men det er det sikkert andre som vet noe om.For FT i Kristiania er veldig fine å lete i, så lenge man har en adresse å starte med, og helst den yngste adressen, da man skrev opp hvor man bodde året før. Ellers er det også adressebøker å lete seg frem i før man begynner med FT i Kristiania, så her er det flere muligheter.Du kan kanskje prøve å sende en forespørsel på e-mail til Byarkivet i Oslo. Jeg hadde ikke tenkt meg til Byarkivet med det første, for da kunne jeg ha prøvd å sett litt for deg der.Jeg begynte i går med vielsen 16 april 1838 i Østre Aker, men den fant jeg ikke, men det var gansker rotete oppsatt i kirkeboka, så det kan være grunnen. Derfor lette jeg ikke mer etter den, men begynte å lete etter Ivar Arnholt i steden.Adressen ved vielsen til Ivar Arnholt er et sted å starte.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bortsett fra Etterstad (1946) kjenner jeg ingen byutvidelser emllom 1878 og 1948.Mini'er for fødte kvinneklinikken er filmet til 1922 og fødselsregistre (FREG) til 1929. Det er kun dåpsbøker (DÅPS) som bare er filmet til 1915.Ellers ville jeg gjort som Marie anbefaler, om mulig besøke Byarkivet som har langt flere Kristiania/Oslo-kilder i denne sammenheng enn SA bortsett fra folketellingen 1891. Fremgangsmåten Marie beskriver gir vanligvis resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

var litt rask med 'etterlysningen' av 1/2 søsken, nei det er på(var) fars side jeg tenkte høyt på. Det har hele tiden hvert ønske fra Ivars barn at ta kontakt, men det ble ikke til sånn.Mange takk for innspil Geir, (oppvokst på Valle-Hovin område 1954/69) Mor Anna levde til sin død på/i Fyrstikk fabrikk boligene på Grønvold (ved Etterstad)JA, jeg har mange spørsmål og ta med meg til Byarkviet .Mange takk for hjelpen, så langt(!) hilsen Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Har sett etter Arthur Lyder født i Kristiania ca 1895.I dag var det ingen treff, jeg lette i Trefoldighet fra 1892-1897, Rikshospitales Kvinneklinikk fra 1893-1896, jeg så etter døpte i Domkirken men der var det ingen kirkebok fra 1892 på døpte, enten er det ingen dåp i Domkirken etter 1892 eller så er ikke kirkeboka avlevert. Jeg snakket med de på Statsarkivet, men ingen viste helt hva som var årsaken, da viede og døde og div var langt inn på 1900 tallet. Jeg begynte på Jacobs menighet, men rakk ikke alt.Det er mange kirker i Kristiania på dette tidspunktet, så jeg kan ta å gå igjennom litt av gangen ved hvert besøk jeg har på Statsarkivet, så dukker vel Artur Lyder opp etter hvert. Det kan jo ta litt tid, om det ikke er andre som finner han før, eller jeg har litt flaks.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

MANGE takk for hjelpen Marie, 'tusen' takk for at du tokk dei tid.Takk Geir for henvisningen.Hilsen (snømoker); Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

en kommentar til at de ikke vet hvor Domkirkens dåps-kirkebok befinner seg.. SÅ mange som har spurt etter den, så burde noen be dem om å notere det i sine protokoller.. i hvertfall bør de notere det bak øret? Jeg tror 'noen' bør ta en blyant og notere det i katalogen på RA :)Problemet er vel kanskje at folk spør lesesalsvakten.. som ikke kan annet enn å lese bøker ... man må spørre ute i ekspedisjonen, de vet en mengde som ikke jeg vet i hvertfall :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har sett litt i dag også, men uten resultat.Sjekket Domkirken, etter Artrur Lyder sine søsken.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Marie Stephensen , mange takk for hjelpen.Dette blir nokk sikkert en nøtt og knekke! Legger inn Lenke 'n denne igjen, hvis noen hadde forslag om kilde.Men det er vell Byarkivet jeg må til? hilsen Egil S. Takk Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Byarkivet er nok det rette stedet, men Artur Lyder og hans søsken dukker nok opp i Kristiania etter vært som man går igjennom kirkebøkene. Det er ganske mange bøker å gå igjennom, og ganske mange som blir døpt i de enkelte kirkene på denne tiden. FT 1891 hadde kanskje vært en ide eller adressebøkene for Kristiania, for å se hvilken kirke de tilhører. Skal se hva jeg rekker når jeg er på arkivet.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Takk ! Men hva med konfirmasjon tro, hvis de ble det da? Så ble de dette ca år 1894/96/1900/-02/06 og han Artur Lyder ca 1909.Men det er som du sier, veldig mange innføringer og bøker. Så bare her i DA på Ruseløkveien 22 bodde det 136 pers. hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.