Gå til innhold
Arkivverket

[#19121] Søker dåp Aker / Oslo 1916, født uekte!


Gjest Egil Sundelius
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Sundelius

Har kommet 'så langt' at faren var (Malersv.) Haakon Eriksen og mor Maren f. Olsen(datter). I Rakkestad er det 5 Maren Ols.. 12/12 år, og han Haakon er heller ikke lett å finne. (død før 1900)... Kronprinsens gate 4b er adr. 1907. ..hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Min mors morbrors kone er datter av en Arthur Lyder Eriksen, f. 13.10.1895 i Kristiania (jeg vet ikke i hvilken menighet), d. 04.02.1973, sjåfør og graver ved Oslo Lysverker, og hustru Marie f. Sundhagen, f. 01.11.1883 i Rælingen, d. 03.07.1936 på Ullevål sykehus. Disse bodde i Agathe Grøndalsgate på Torshov. De er gravlagt på Vestre Gravlund.Arthur er identisk med han som nevnes i lenka, sønn av Haakon og Maren Eriksen. (Jeg har ikke mer om slekta bakover.)Jeg har notert at Arthur og Marie ble gift i Paulus menighet, Kristiania 29.05.1919. De hadde seks barn (født fra 1919 og utover): Astrid, Mabel, Odd, Arvid og tvillingene Åse og Lilly som begge flyttet til USA. Tre av barna lever fremdeles.Sender du en e-post til rismyhr@netcom.no, kan jeg formidle kontakt til en av de nålevende etterkommerne, hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Er på let etter Haakon Eriksen, f. ? - død før 1900. Vi har NÅ kommet i kontakt med NYE familie medlemmer, så dette er jo helt rått! Fra 2004 tilbake til 1895 og så fram til år 2004 på et par måneder… Mange hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Morsomt at du har funnet nye familiemedlemmer!Nå som vielsen til Artur Lyder er bekreftet med dato og sted, skal jeg få sjekket om jeg finner den til mandag. Da kanskje kan gi noe mer svar på hvor Artur Lyder kan være døpt, som kanskje igjen gjør det lettere eventuelt å kunne finne Haakon Eriksen giftemål eller andre opplysninger.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei..Marie. har også skrevet av mor som (mulig lese feil!) _Marie_ f. Olsen, far som afdød under konfirmaasjon til Hartvik (barn 3)i 1900.:-) Kona hadde kontakt med NY kusine i går! hilsen Egil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Har funnet Lysningen til Artur Lyder Eriksen og Marie Sundhagen. Kirkeboken for Paulus gikk selvfølgelig bare opp til og med 1917, men fant Lysningen.-Kontrollør Kristiania provianteringsavd. Artur Lyder Eriksen født 13 oktober 1895 bor Stenstrups gt 15 og Marie Sundhagen født 1 november 1883 Skedsmo syerske bor Thv. Meyersgt 47.-Forlovere Baker Birger Foss og Kassa?Kontrollør Karl Eriksen (bror ?)-Foreldre Malersvend Haakon Eriksen ( Solveien, Selveien ? )og Otto ...... Sundhagen.-Merknad på Artur Lyder Eriksen, han har et barn.Lette i Paulus etter dåp på Artur Lyder, fant han heller ikke der.Det ga ikke så veldig mange fler svar i dag, men det er en bekreftelse på riktige navn.Skal prøve å se etter første fødte og prøve å se etter vielsen, men lover ikke å finne noe, spørs litt på hva jeg rekker også.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

HEI Marie, kjeppe fint altså.. Ja dette bekrefter som du sier, riktig mann.. og det er det fine. Men Oslo er litt av et område å lete i å, det blir liksom nåla i...Mange hilsen Egil. Takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Endelig noe resultat!FT 1891 i Kristiania, Tællingskrets 270, Husliste no 20, Personseddel 20-26.Andressen er Kampengade 33 b.Der finnes :Haakon Eriksen født 1846 Grue i Solør og hustru Maren Olsdatter født 1853 Rakkestad.Barn : Olivius Erleif født 1880---Berget Alvhild født 1882---Hartvig Matheus født 1886---Karl født 1888---Johannes født 1888.I 1890 bodde familien i Akersgaden, 1891 og 1892 i Kampensgade 33 b. i 1896 Trømsøgaden og 1897 i Øvre Voldgade.Haakon Eriksen er mulig sønn av Erik Olsen og Berte Syversdatter på Opi Grue Solør som finnes her [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0423&kenr=006&bnr=0061&ln=00>Lenke, disse får en sønn Erik som er døpt 22 november 1846, men som jeg ikke har klart å finne i FT 1865. Ellers så er dette en kandidat også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei Marie, DU er helt super altså, og så morro som det er (!). Er jo 'tilbake til framtiden' vi er sel gift i Kampen K. Og så har vi fått kontakt med ny familie.Har funnet moen konfirmert i Johannes Mini 5 og 11 , det sa 'bare' at Haakon var avdød. MANGE takk Mari for din hjelp. (men, det er morro :-)) hilsen Egil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Det kan vel ikke være han som er født 1842, for det er vel han jeg finner her i FT 1900 Lenke.Om dette er rett, da er det kanskje bare en igjen og det er han med foreldre Erik Olsen og Berte Syversdtr. Men her burde kanskje kirkeboka sjekkes. Det er ikke mange Haakon Eriksen født Grue og velge imellom heller i dette tidrommet.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Ja Marie, får 'angripe' Grue, tenkte litt på Kampen i 1892, Haakon Lauritz E. er født 23/11-92. Men det sier jo ikke noe nytt ! Mange hilsen Egil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Kampen er sjekket allerede, uten resultat, men Grønland og Vålerenga er også en mulighet. Men Sofienberg har jeg i bakhodet på grunn av adressene i 1896 Tromsøgt.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Uf ja Marie, (Petrus) glemte dåpsdato Haakon (!) 6/9-93, og Artur Lyder 10/5-96 (født 13/10-95) hilsen e-sundel@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Jeg skulle så gjerne bare ha funnet en av de døpt, spesielt Artur Lyder og førstemann. Da førstemann kanskje kan hjelpe til med vielsen.Tenkte på en ting til. Kanskje Haakon Eriksen var en tur innom Sverige (FT 1865) og nedover til Rakkestad senere og at de kanskje er gift der, for så å komme til Oslo. Dette er bare tanker og spekulasjoner.Kom på ennå en ting, sto det i konfirmasjonen i Johannes hvilken kirke de var døpt i, for det sto det i Domkirken fra, husker ikke helt årstallet dette begynte men rett etter 1900.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Nei Marie, fant ikke det 'i farta', de kortene jeg fikk hvar helt svarte på konfirmant tiden på tvilingene, og rakk ikke å se på de født 1880 og 82, kortene gikk i retur !Ja sikkert ut på reis i 1865, og hvordan skrev man Håkon i 1865 f.eks. :-) hilsen Egil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Håkon kan vel skrives på mange måter, Haakon, Haaken, Haken, Haagen osv, så det er mange muligheter.Men kanskje kortene på Statsarkivet er bedre, og om ikke, da er mulighet med orginal kirkebok tilstedet. Får se hva som er å finne.Ha en god natt alle sammen !Marie Stephensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Har du datoene for de konfirmasjonene du har funnet. Berit Knudsen har vært så snill og hjulpet til og lett i konfirmasjoner og div uten resultat, og da hadde det vært fint med noen datoer.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Tja..Artur Lyder, 1909 i Johannes mini ll, konf. 1908-21, side 26. ( I iver av funn glemte jeg not. dato for konfirmasjonen, fy(!))men født 13/10-95, dåp 10/5-96, med bosted Kronprinsensgt. 4 b. Og Haakon L. W. fant jeg i Johannes mini 5 Konf 1893-1907, side 196 6. okt 1907, født 23/11-92 dåp 6/9-93 (men ikke hvor) bobel samme som forje. Og som sakt under årene på eventuel konfimasjon på 'tvilingene' så var kortene om lag svarte (fra Deikmans') Og på Harvik M. født 29/4-86 dåp 6/6-86 (født Kr.ania)fant jeg på side 101 nr. 19 og året er 1900 +1! Bobel Ruseløkv 22, som stemmer med FT 1900. Men som sagt rakk jeg ikke og se på de elste, og de hadde jeg sikert ikke funnet heller - utifra de adressene du har funnet her før. HILSEN Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Det var bra, da er det litt mer å gå etter, så er det bare å håpe på treff til mandag.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil !Endelig !!I Rakkestad 19 april 1877.Ungkar Haakon Eriksen på Ski født 31 oktober 1846 i Grue gifter seg med Maren Olsdatter Rakkestad Rakkestadplass født 16 juli 1853.Foreldre : Erik Olsen Oppi og Ole Olsen Rakkestad.Forlovere : Brudens far og Even Andersen Ski.Petrus Menighet i Kristiania.Haakon Laurits William født 23 november 1892 og døpt 6 august 1893 ( ikke døpt 6/9 1893 som oppgitt, så det sto i konfirmasjonen ).Foreldre : Haakon Eriksen Malersvend født 1846 og Hustru Maren Olsdatter født 1853. Bosted : Tromsøgt. 1.Faddere : Hans Birkedal Typograf---Theodor Birkedal Typograf---Johanne Birkedal---Inger Anette Marie Birkedal. Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Tenkte på en ting til. Det kan jo være fler søsken født i Rakkestad ?Her er nok foreldrene til Maren Olsdatter, for denne Maren i denne linken er født samme dato LenkeMarie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Å, kunne jeg bare ha skrevet hurra med store bokstaver Marie, -men nå gjorde jeg jo det da!Dette ble flått, ikke bare aner for oss (kona), men også for 'nye' slektninger. Mange hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.