Gå til innhold
Arkivverket

[#19122] Kelpin, er det et slektsnavn?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg har støtt på en kar som vanligvis nevnes som Jens Johansen, men også som Jens Johan Johansen Kelpin. Han ble født i Tønsberg omkring 1835 og giftet seg 1858 på Nøtterøy med Elise Marie Mathisdatter fra Buerstad på Nøtterøy. Kan Kelpin være et slektsnavn? Og om så er, kjenner noen til andre med dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei 'slektning'!Se også tema 7350 (Lenke) her!Anne Strande fant leiermålssaken fra 1798 i sikt- og sakefallsregnskapene, dvs. at både ungkarl Johan Friderich Kelpin og pigen Karen Maria Jensdatter måtte betale minimumsbot på 24 skilling (ikke mer da de ikke var bemidlet til mer; begge er uformuende og tjener ikke mer enn til det daglige brød) for dette leiermålet. Men utover dette har jeg overhodet ikke funnet noen spor etter denne Johan Friderich Kelpin i noen andre kilder. Og han er ikke i Norge i folketellingen i 1801 så vidt jeg kan se. Og i konfirmasjonen til sønnen står det altså at faren er død. Ketil Firing Hansen har funnet en sannsynlig kandidat til Karen Maria Jensdatter fra Sem. Anne Strande har oversikt over etterslekt etter Jens Johan Johansen Kelpin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk for spennende svar!Min interesse for Jens Johan Johansen Kelpin, f. 1836, gift 1858 med Elise Marie Mathisdatter, f. 1830, skyldes at deres datter Magdalene, f. 1870, giftet seg med Lars Karlsen, som er en halvbror av min morfar. Sammen med en annen slektning arbeider vi med det mål å kartlegge våre felles tippoldeforeldres samtlige etterkommere, og Lars Karlsens eventuelle etterkommere er foreløpig ukjente for oss. (Se også tema 17883).Per opplyser (innlegg nr. 3) at Anne Strande har oversikt over etterslekt etter Jens Johan Johansen Kelpin. Kan noen vennligst hjelpe meg med å komme i kontakt med Anne Strande? Kanskje sitter hun med de dataene vi mangler? Om ønskes kan kontakten tas pr. e-post: tophat@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

1) Hans, jeg har sendt deg direkte e-post.2) Jeg har søkt en del i litteratur og og på internett etter muligheter for opprinnelse til navnet Kelpin, og to forskjellige muligheter viser seg: Kelpin finnes tydeligvis som slektsnavn først og fremst to steder, England/Skottland og det østlige tyske område.For det sistnevnte har navnet nok opprinnelse i de vestprøyssiske (i dag polske) småbyene/landsbyene Klein Kelpin og Hoch Kelpin (vet ikke hva de i dag heter på polsk) like vest for Danzig (i dag Gdansk). I følge kirkeboken (Familysearch) for den evangeliske garnisonsmenighet i Frankfurt an der Oder giftet en Johann Friedrich Kelpin seg der 21. november 1824 med Wilhelmine Caroline Malchow.Navnet Fredrik ble på dansk mest vanlig stavet Friderich på 1700-tallet, og det var jo temmelig vanlig å 'danifisere' navn på utlendinger, så både en tysk Johann Friedrich Kelpin eller en engelsk John Fredrick Kelpin ville nok av en norsk prest få skrevet navnet sitt Johan Friderich Kelpin. Doble fornavn var temmelig uvanlige for folk av lavere klasser (og det er klart det er det det gjelder, 'uformuende og tjener ikke mer enn til det daglige brød') i Norge/Danmark på 1700-tallet, mens det var normen i Tyskland. At ikke patronym er nevnt kan også tale for at det er utlending.På den annen side kan det se ut til at Johan Friderich Kelpin oppholdt seg en tid i Tønsberg, og at dette ikke var et tilfeldig møte med en sjømann i havn noen dager. Bøteleggingen ble foretatt av retten 4. mars 1799 (RA: Sikt- og sakefallsregnskaper, Tønsberg Rentekammer) etter anmeldelse av sognepresten av 18. oktober 1798 (barnet ble altså født 4. oktober 1798). Det ser vel ut til at boten er betalt, siden den står i regnskapet, og Johan Friderich har vel da oppholdt seg i Tønsberg i hvert fall til mars 1799, og han var der i hvert fall ca. 9 måneder før oktober 1798!Men i folketellingen 1801 finnes ingen spor etter ham eller noen med lignende navn i Norge, og heller ikke i Danmark.Har noen noen ideer om andre kilder enn kirkeboken og sikt- og sakefalllsregnskapene som kan si noe om hvem denne Johan Friderich Kelpin var???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Per B. Lilje

Jeg tar opp denne tråden igjen. Opprinnelsespersonen til slektsnavnet Kelpin døde i Tønsberg (Laurentii sogn) i 1800:13. desember 1800: Jordsat Musicus Johan Frideric Kelpin, 42 Aar. (Ketil Firing Hanssen tipset meg om dette, jeg hadde selv oversett begravelsen.)Her er det i hvert fall et par holdepunkter: Den Johan Frederik Kelpin som i 1798 ble far til et uekte barn med piken Karen Maria Jensdatter som mor, var altså musiker av et aller annet slag, og han var sannsynligvis født omkring 1758.Noen nye ideer til denne mannens opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei Berit,Disse er alle kjent, og beskrevet i postene over og lenkene fra dem. Dette er alt snakk om den Johan Fredrik Johansen Kelpin som ble født i Tønsberg i 1798, og barna/etterkommerne hans. Som det står i de lenkene ble altså han født som uekte barn av piken Karen Maria Jensdatter. Den utlagte barnefar het Johan Fredrik Kelpin. Det er han jeg er interessert i å finne ut opprinnelsen til. Han opptrer altså i Tønsberg i 1798 som barnefar og blir begravet i Tøsnberg i 1798, 42 år gammel. Yrke altså oppgitt til 'musicus'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Per B. Lilje

Jeg løfter opp denne tråden igjen, siden det har vært noen innlegg om innvandring på 1700-tallet i andre tråder.Musicus Johan Friderich Kelpin ble altså (det er trykkfeil i det jeg skrev i siste innlegg) begravet i Tønsberg 13. desember 1800, og ble da oppgitt å ha vært 42 år gammel. Han må i hvert fall ha vært i Tønsberg fra 1798.Ut fra navnet regner jeg med at han ikke var norsk, men jeg har ikke funnet ham på Vigerusts fortegnelser over registrerte utlendinger.Er det noen som har kommet over ham i andre sammenhenger?Musicus, kan det bety musiker av ethvert salg, fra gatemusikant via militærmusiker til konsertmusiker???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.