Gå til innhold
Arkivverket

[#19126] Petter Albriktsen Røaas ( Pettersen)


Gjest Linda Antonsen Gjesdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Antonsen Gjesdal

Hei. Jeg leter etter foreldrene til Petter Albrigt Røaas Pettersen f:1776 på Røros. I folketellingen 1801 finner jeg han som tjener hos Anne Hansdatter Bangsund i Sør - Kårvik. Han giftet seg i Tromsø 19 oktober 1815 med Hanna Perikka Larsdatter f: 23 april 1791 på Gammelgård på Vengsøy.Kan noen hjelpe meg og finne hans foreldre???Hilsen Linda Antonsen Gjesdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Er du sikker på at Petter er født på Røros? Jeg kan ikke hjelpe deg med foreldre, men i følge noen notater jeg har (ukjent forfatter), står det i militærmatrikkelen 1801 at han var født i Trondheim. I 1794 ble han konfirmert 16 år gammel fra Trondjorda. Ditt fødselsår høres likevel riktig ut. Før han gifter seg i 1815 skal han ha hatt tre 'uekte' barn. Jeg har navnene på to: Lars Tomas f. 1802 og Peter Johan f. 1810.mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Antonsen Gjesdal

Hei Eva. Jeg var ikke helt sikker på om han var født på Røros, så han er nok født i Trondheim. Jeg harogså fått opplyst at han hadde 3 uekte barn, jeg viste bare om den ene Peter Johan f 21 oktober 1810 Trondjord. Så nå kom jeg litt lengre i rekken . Takk for hjelpen. Hilsen Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Antonsen Gjesdal

HeiJeg viste at Tronjord lå like ved Tromsø, for de fleste av foredrene mine er fra den kanten. Men det er litt vanskelig å finne tak i konfirmasjons papirene. Så hvis noen kan hjelpe meg hadde det hvert kjempe fint.Hilsen Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Hei Linda Dersom foreldrene hans hadde stått i konfirmasjonspapirene ville de også vært nevnt i disse notatene jeg har - tror jeg. Kirkebøkene finner du forøvrig som rullefilm på Utvandrersenteret i Stavanger. Jeg kan kopiere disse fire maskinskrevne A4 sidene og sende dem i posten til deg. De omhandler Peter Albrigtsen, som er det navnet han er mest kjent under, og hans etterslekt vedr. barna med Hanne Petriche.mvh Evasend meg din adresse til: ewathne@sola.online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest John Bruvoll

Heisan. Det er jo lenge siden denne debatten var, men jeg prøver meg likevel. Har du enda disse papirene som omhandler Peter Albrigtsen. Etter mye og lang leiting er jeg kommet frem til at denne Peter Johan kan være kan være min tipp-tippoldefar. Kunne det være muligatdu enda har disse opplysningene om Peter Alb. og Petter Johan?Med hilsen John Bruvoll mail: vierjoto@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Litt om Peter Albrigt (=Albrigtsen) Petersen Røaas. Han var født i Trondhjem, og det sies at han brøt på trøndermålet. Han ble konfirmert fra Trondjord (Sør-Kårvik) i Kvalsund i 1794. Han har nok som ganske ung kommet til Trondjord og blitt oppfostret hos Madam Ane Hansdatter Bangsund. Straks etter 1806 ble han bygselmann på halve øygruppa Sandvær langt ute i havet, og der satt han i flere år alene med tjenestefolk. Peter giftet seg i 1815 med Hanne Petriche Larsdatter som var født i 1791 på Gammelgård på Vengsøy. Etter noen år flyttet hennes foreldre Lars Sørensen Ebeltoft og Trine Leming Iversdatter til Lyfjord. Flere av Peter og Hannas barn ble født på Sandvær. Men i 1823 tok Peter Røaas bygsel på Svarvaren, løpenr. 18 (5/1). De hadde syv barn som vokste opp. Peter Røaas sin uekte sønn Peter Johan ble oppfostret i Lyfjord hos Lars og Trine, altså svigerforeldrene til Peter Røaas. Vi finner Peter Johan i Lyfjord som 5 år gammel fostergutt i 1815. Og Peter Johan ble nært knyttet til familien i Lyfjord. Han ble konfirmert fra Lyfjord i 1826, og gift derfra i 1838. En av forloverne var da fosterbroren Alexander Larsen, og Peter Johan var forlover i 1839 da Alexander giftet seg. Alexander overtok hjemplassen i Lyfjord. Ennå i 1839 bodde Peter Johan i Lyfjord. Da Peter Johan giftet seg 3/10 i 1838 med Hanna Bergithe Hansdatter, er deres fedre bare angitt som Peter og Hans. Men går man inn i Lysningsprotokoll 2 for 1838-51 og under Forlovelseserklærninger 1838, vil man finne at Peter Johans far var: Peter Albrigt Røaas, Svarvaren, og Hannes far: Hans Peder Hemmingsen, Eccernæs (indre del av Kaldfjord). I 1865 er Peter Johan og Hanne bruker av gården Moldnes i ytre del av Kaldfjord. Jeg har ikke helt klart for meg ennå hvem Peter Johans mor: Johanna Andersdatter var, men hun var i tjeneste på Trondjord da Peter Johan ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.