Gå til innhold
Arkivverket

[#19127] Svenske Gustav (Gustaf) Karlson - Reiste han til Amerika over Kristiania?


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!Jeg tror at min oldefars bror, Gustav har emigrert til Amerika. Jeg har etterlyst han i Sverige, men han gjenfinnes ikke der som emigrert over Gøteborg ( som ville ha vært den nærmeste havnen...) Men ettersom min oldefar emigrerte ( han reiste til Norge to ganger, en gang i 1893 og en gang i 1896), så kan han jo ha emigrert over Kristiania.Nå er jeg 'så heldig' at han heter Gustav Karlson, et ikke altfor uvanlig svensk navn, så jeg leter 'som vanlig' litt i blinde.Men dette vet jeg om Gustav:Han var født i Tanum, Bohuslän, i 1871, Ulvsked St. Han var registrert sammen med familien i FT 1890 i Sverige, i Tanum.Han vistas i Amerika ( hvis den er tolket rett) i 1897 husforhörslängden.Han kan ha flyttet til Norge like før, men jeg har ikke funnet ut hvor.Relevante linker: tema om Johan August:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=13793&sok=Johan+August&startnr=&antall=&spraak=>LenkeUtdrag hvor det sies at han er i Amerika:LenkeMulig Gustav på Ellis Island:Lenke Mulig Gustav i emigrantprotokollene:Lenke( han er nemlig oppgitt til å være sjømand i Svenske folketelling i 1890)Nok en mulig Gustav:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Takk for tipsene Berit!Den første du hadde var en av de jeg hadde, og den andre ser slettes ikke uaktuell ut heller!Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg har nå funnet ut at Gustav er i Chicago 23. oktober 1932.Adressen hans ved dette tidspunktet er 2030 N.Kimbell, Chicago Illinois.Han sier at han 'spleiser kabler' som jobb, men at det er dårlige tider og mye arbeidsløshet.Noen som har 'peiling' på Chicago, og som kanskje kan finne Gustav i censusen i 1930?Og kanskje finne ut om han har noen familie?Håper noen der ute har anelse, for nå har jeg iallefall 'sirklet' han inn til dette tidspunktet..Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Anbefaler deg å lage nytt tema, med alle opplysninger, men med Chicago i emnefeltet, da kan du 'risikere' at ROger L. leser innlegget ditt. Skriver du i tillegg innlegget ditt på engelsk (gjerne begge språk), er du nesten 'sikker' på at Roger kommer og hjelper! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.