Gå til innhold
Arkivverket

[#19129] Kjenner du til Anders og Emelie Birgitte fra Veberg Østre i Borge i Østfold?


Gjest Kay Olav  Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav  Winther d.e.

I følge FT1865 bor min oldefar Anders Ulriksen/Ulrichsen og min oldemor Emelie Birgitte Halvorsdatter på Veberg Østre i Borge i Østold. Anders er 25 år og dermed trolig født i 1840/1841. Han er daglønner, så vidt jeg vet på et av sagbrukene i Borge. Emelie (ikke Emilie) er 24 år og trolig født i 1841/1842. Anders og Emelie er gift, og har på dette tidspunkt en sønn, Hans A. Andersen, på to år; trolig født1863/1864. Senere får de flere barn, bl.a. min mormor, Inga Charlotte Ulriksen/Andersdatter/Andersen som er født 26. august 1881 på Veberg Østre.Anders er trolig født i Borge. Emelie Birgitte er født i Aker Vestre Prestegjæld. Hun er kommet til Borge for å være hushjelp hos kaptein Amundsen som er Roald Amundsens onkel. Når Emelie og Anders gifter seg, er det kaptein Amundsen som står for bryllupet.Kan noen hjelpe meg med ytterligere opplysninger om Anders Ulriksen/Ulrichsen og Emelie Birgitte Halvorsdatter og deres familier og forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

Hei På Family Search,funnet: Anders Uldricksen f 4.10.1841, døpt 17.10,Borge. Far Uldrick Andersen Mor Grete Hansdr. De har da ytterligere 4 barn.I FT 1865 Borge, på gården Veberg vestre finner du Ulrik og Grete.Det kan være dine aner.Mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, Lill H.Takk for hjelpen. Trolig har du funnet tippoldeforeldrene mine, Ulrik og Grete. Jeg skal følge de sporene som du peker på,og se om de fører fram.Jeg har 5. september 1841 som mulig fødselsdato og -år på Anders Ulriksen, mens du har 4. oktober samme år.Finnes det noen der ute som har kirkebøkene for Borge, og som kan sjekke: Om det er født en Anders Ulriksen på begge disse dagene? Om Anders Ulriksen er bokført som født 5. september eller 4. oktober 1841? Om det finnes ytterligere opplysninger om familien?Jeg er takknemlig for all mulig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei ! Jeg har sjekket i kirkebok for Borge, og det er 4 oktober 1841. Ingen Anders Ulriksen er bokført den 5 september. ANDERS, født 4 oktober 1841 i Borge. døpt 17 oktober 1841 i Borge. far:Uldrik Andersen. mor: Grete Hansdatter. foreldrenes bosted: Weebergplads. tittel på far: Huusmand. faddere: Inger Sørensdatter,Weebergplads. Birte Marie Syversdatter,Weeberg. Lars Syversen,Weeberg. Petter Hansen,Sundtangen. Anders Knudsen,Sundtangen. funnet i:Borge kirkebok, bok 5, side 64,linje 37. Film: HF 279. Mvh Arild Oliver Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav  Winther d.e.

Arild O.B.:Takk skal du ha. Dine funn tilsier at Lill H. har funnet mine oldeforeldre og tippoldeforeldre.Hvis du har permanent tilgang på KB for Borge, håper jeg at jeg kan trekke flere veksler på deg senere. Jeg har nemlig flere aner i Borge.Har du f.eks. noe om inngåelsen av ekteskapet mellom Anders Ulriksen og Emelie Birgitte Halvorsdatter? De ble gift i Borge. Står det f.eks. noe om vitner/forlovere?Du får si stopp, hvis det ikke passer. Jeg er meget takknemlig for det du allerede har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen ! Fant følgende:Ungkarl Anders Ulriksen, 23 år, fødested og oppholdsted Veberg. Gift 22.11.1864 i Borge med Pige Emilie Birgitte Halvorsdatter, 22 år, fødested Aker.Hans far: Ulrik Andersen. Hennes far: Halvor Gudmundsen.Forlovere: Hans og Lars Veberg.Borge kirkebok, bok I 6, side 211, linje 12. Film No. 151.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Takk igjen, Arild OB.Jeg har notert at Emelie Birgittes far heter Halvor Gudmundsen. Kan du se hvor og når han er født?Står det hva moren hennes heter og når og hvor hun er født?Folk i familien mener at foreldrene hennes egentlig ikke er fra Aker/Oslo, selv om Emelie Birgitte er født der, men at moren hennes f.eks. er fra Ullensaker.Hvis jeg fikk tak i disse dataene, kan jeg lete i en eller flere andre kommuner.NB: Takk for det du HAR hjupet meg med.Hilsen Kay Olav d.e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.