Gå til innhold
Arkivverket

[#19130] Hvor finner jeg opplysninger om herredstyremedlemmer?


Gjest Kay Olav  Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav  Winther d.e.

Min morfar, Olaf Peder Andreassen er født 13. november 1881 i Skjeberg, men flytter trolig allerede som barn til Borge. I 1918 er han gift, og har barn, og flytter til Tune.Mens han bor i Borge, skal han ha vært herredstyremedlem for Arbeiderpartiet. Hvor finner jeg opplysninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Normalt vil det være gitt opplysninger om valgte kandidater i lokalavisene, men i tillegg har valgstyret ført protokoller over kandidater med opplysninger om hvor mange stemmer de ulike kandidatene hadde fått. De eldre valgstyreprotokollene ligger ofte i lensmannsarkivene (som er å finne i statsarkivene, for Østfold i Statsarkivet i Oslo), eller i kommunearkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav  Winther d.e.

Takk for svar, Yngve.Vet du om det finnes noen lett tilgjengelig oversikt over år hvor det har vært kommunevalg?Hvor finner jeg opplysninger om når det var 'valg' og om hvordan by- og herredstyrene ble sammensatt under akkupasjonen 1940-1945? Alle andre partier enn NS var vel erklært ulovlige av Terboven fra september 1940?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kommunevalg ble avholdt hvert tredje år: 1910, 1913, 1916, 1919, 1922, 1925, 1928, 1931, 1934 og 1937. Stortingsvalgene gikk året før, også de hvert tredje år: 1909, 1912, 1915 osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.