Gå til innhold
Arkivverket

[#19131] Henrettelser i Nord-Norge


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Jeg har forsåvidt vært inne på dette tema tidligere, men uten å få fullgodt svar. Derfor prøver jeg en ny vri. Jeg er interessert i de siste henrettelsene i Nord-Norge, altså etter 1850. Jeg kjenner til sameopprøret i Kautokeino i 1852, hvor to ble henrettet, og en henrettelse i Kabelvåg i 1862. Jeg har prøvd alle mulige instanser uten å få fullgodt svar. Det er ikke laget fullstendig oversikt om dette temaet. Jeg har nettopp lest 'I hine hårde dage' av Nils Johan Stoa, men heller ikke der er alle henrettelsene tatt med. Nå vet jeg at dette temaet er omtalt i en del bygdebøker og lokalhistoriske årbøker, så hvis noen av dere sitter inne med informasjon om henrettelser i Nord-Norge etter 1850, vil jeg være svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Ja, det gjelder offentlige henrettelser etter dom i Høyesterett. Jeg har en mistanke om at henrettelsen i Kabelvåg 30. oktober 1862 var den siste i Nord-Norge, men jeg vil være helt sikker før jeg konkluderer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Norsk Rettstidende inneheld alle høgsterettsdommane, og dermed også dødsdommar. Eg veit ikkje om NR har sakregister for denne tida, men det er vel ikkje uoverkommelig å bla seg fra 1862 og utetter til 1874 (eller 1876?), då dei siste avrettingane i Norge, i fredstid, fann stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Lind Hanssen

Jeg er intressert i alle som ble henretta i Gildeskål kommune-- har du noe her ? Eller vet du hvor jeg kan finne dette ? Tore spør i sin kommenta om det er de offentlige henrettelsene -etter høyesterettsdom. Hva menes med dette - jeg vil vite alle - ble noen henretta uten dom da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Nei, jeg vet ikke om noen henrettelser i Gildeskål. Men det fins lokalhistorisk bok for Gildeskål, Årbok for Gildeskål eller Gildeskålboka. Kontakt historielaget i Gildeskål som gir ut boka, kanskje har de hatt artikler om henrettelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.