Gå til innhold
Arkivverket

[#19134] Når døde Sissela Johannesdr. f. 1807 på Bømlo


Gjest T. Grindheim
 Del

Recommended Posts

Gjest T. Grindheim

Kan jeg få hjelp til å finne ut når Sissela Johannesdtr. døde. Hun var gift med Ola Petersson Ersland. Han døde i 1849. I bygdeboken for Moster er dei på Teigland 21. De står oppført med 5 barn. To har navnet Tor. Han som her står som gift Uren f.1839 kan jeg ikke finne som ektemann til Maren Malene Grønås, men under døde finner jeg han som er født i 1835 som hennes ektemann. Hvilken er riktig og hvem overtar etter Sissela når hun dør. Det står at hun var bruker til 1870, så hun levde da. Lurer også på om de hadde andre barn. Kan ikke finne en Ole som skulle ha vært gift med Maren sin søster Malene. Det ble mange spørsmål, men vi er flere som ikke klarer å finne ut av det. Takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo ToveI FT 1865 finnes det en Thor Ols. som Maren M. Knuds. mann på gården Uren %Urefloten%. ref LenkeDu må antagelig inn i ei av bremnesbøkene for å finna han i bygdabøkene.Godt nyttår.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ole Pettersen og kone bygslet 18 merker smør 1/4 hud i Teigland 18. april 1837, tinglyst 19. april samme år. Det er tinglyst erklæring 20. september 1876 fra lensmannen i Finnås om at både Ole P. og hans kone da var døde. De hadde sittet på løpenummer 75, som ikke er å finne i folketellingen 1875, og som synes slått sammen med løpenr. 72.Men jeg finner ikke Sissela Johannesdatter registrert som død i Moster sokn mellom 1865 og 1876.Thor Olsen, født 19. april 1835, sønn av Ole Pettersen og Sissela Johannesdatter, ble konfirmert 20. oktober 1850, og giftet seg med Maren Malene Grønaas 10. april 1861. Da var brudgommen 26 ifølge kirkeboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Tusen takk for svar. Men den andre sønnen som het Tor (ifølge Bømlo Bygdebok IV s. 450) kan det være at han het Ole? Det står at denne Tor er født i 1839. Det er litt rart at han ble kalt Tor når den første Tor f. 1835 levde opp. Er det mulig å finne ut av det? Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

De barna jeg har på Ole og Sissela er: Tor f. 1835, Johannes f. 1837, Lars f. 1839, Endre f. 1844 og Anna Dortea f. 1847. Det jeg prøver å finne ut nå er om det kan være en sønn til som het Ole. Maren Malene som ble gift med Tor, hadde en søster som het Malene f. 1852. Hun ble gift med en Ole som jeg prøver å finne ut om var broren til Tor. Han skal ha tatt navnet Askeland da han forpaktet en går i Tysvær kommune. Er det mulig å finne ut av dette? Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Helga Kallevik

Hei Tove!Har du funne ut av denne 'nøtta'? Kom over spørsmålet ditt då eg søkte på stikkord 'Bømlo'.Eg fann det litt interessant med denne 'Sissel Johannesdatter', fordi eg trur ho kan ha tilknytning også til mi slekt langt ute. I så fall er det feil mor som er oppgitt i bygdeboka.Sissel er oppgitt til å vera datter av Johannes Olsson Straumøy, som budde i Ytre Håvik (Klubben). Dette er forøvrig same garden som mannen til yngste datter til Sissel seinare kjøpte.I følge bygdeboka var kona til Johannes Olson Straumøy ei Martha Halvardsdatter (enke frå Katla), men dette ekteskapet finn eg først under 'Vigde i Bømlo' i 1814, altså 7 år etter at Sissel var fødd, Johannes Olsson er då også oppgitt til å vera enkemann.Under 'Vigde i Stord' finn eg så ei Sissela Larsdatter og Johan Olsson Haavik som vigde i 1807. Det ser ut som at Johan Olsson Haavik må vera same person som Johannes Olsson Straumøy. På den tida budde far til Johannes Olson Straumøy på plasset 'Treet' under Indre Haavik (Ola Johannesson Straumøy, jfr. Bygdeboka for Moster s.167 (20)). Eg finn Sissela Larsdatter i kyrkjeboka som død i 1807 (mikrofilm frå biblioteket). Denne Sissela ser foresten ut til å vera ei søster av min tipp tipp oldefar.Dette viser altså at i tillegg til Sissel sin mann, heitte også farfar til Sissel Ola, så det var vel ikkje heilt usansynleg med ein son med dette namnet.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Ved søk på Fam Search finn eg også berre dei 5 barna bygdeboka nemner, men det er oppgitt Lars i staden for Tor i 1839:Father: Ola Petterson, Mother: Sissela JohannesdatterBatch Number: C428962 1. ENDRE OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 18 NOV 1844 Finnas, Hordaland, Norway 2. JOHANNES OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 14 JUN 1837 Finnas, Hordaland, Norway 3. LARS OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 25 DEC 1839 Finnas, Hordaland, Norway 4. THOR OLSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 19 APR 1835 Finnas, Hordaland, Norway 5. ANNE DORTHE OLSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 24 OCT 1847 Finnas, Hordaland, Norway Ekteskapet er oppgitt til å vera 31.12.1834. Finn ikkje dødsdato på Sissel her heller.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg hengte meg opp i 'I følge bygdeboka var kona til Johannes Olson Straumøy ei Martha Halvardsdatter (enke frå Katla), men dette ekteskapet finn eg først under 'Vigde i Bømlo' i 1814, altså 7 år etter at Sissel var fødd, Johannes Olsson er då også oppgitt til å vera enkemann.'Kan noen si noe mer om denne Martha? Kan hun ha vært i Fana rundt 1818?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!I flg. Bygdebok for Bømlo nr. 4 (Mostraboka) s. 151 vart Johannes Olsson Straumøy gift med Martha Halvardsdatter, enkja etter Ola Torsteinson Katla (nr. 17),(ein finn dette i ei av Bremnes bøkene). Johannes Olsson Straumøy døydde i 1823 og Martha gifte seg opp att med Peder Pedersen Innvær som bygsla plasset i 1824 etter Johannes Olsson.Det er nok lite truleg at denne dama var i Fana rudt 1818, på den tida var ho gift med 2. mannen Johannes Olsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest T. Grindheim

Hei. Dette var spennende. Trur nok at du har rett Helga, men kunne vært kjekt å få bekrefta det frå Digitalarkivet. Eg og har reagert på at ekteskapet vart inngått så mange år etter at Sissela var fødd. Har ikkje fått bekrefta om det fanns ein Ola enda, men håpar fremdeles. Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Tove!Veit ikkje om du har vore innom denne etterlysinga mi? LenkeSå langt eg kan finna ut må denne Sissela Larsdatter vera syster til min tipp tippoldefar Jacob Larsen og barn av Lars Larsen som budde på Jensaneset då desse barna var fødde. dersom du leitar ltt i innlegga mine her på Arkivfora, vil du ma. finna skifte etter kona til Lars Larsen, Sissela Larsdatter Dahle. Her er alle barna ført opp.Som nemt har eg vore på biblioteket på svortland og lese kyrkjebøker, der fann eg ma fylgjande:16.08.1807 Døpt under Indre Hovig: Johannes Olsens datter Sidsele. Fadre: Peder Røgsund, Niels Bertin Hovig, Ingeborg Røgsund, Ingeborg Hovigen, Else Larsdatter. IbidPå den tida budde truleg Johannes på plasset 'Treet' under Indre Hovig som var 'naboplass' til Kallevik der Jacob Larsen (bror til Sissel?)slo seg ned rett etter 1801, (veit ikkje eksakt årstal som Jacob larsen og kona flytta frå stord til Håvik, men eldste sonen f. 1805 er døypt i Finnås).I kyrkjeboka finn eg også : 1807 begravet Sissele Larsdatter Hovigplass 28 år, 14. november 1807.Under vigde i Stord 1725-1815:Johan Olsen Haavig Uk. og pike Sidsele Larsdatter Nyesæter 1807 W. (Eg greier ikkje å finna andre kandidater til Johan Olsen Hovig enn denne Johannes Olsen Treet(har leita og leita i Mostra boka).Under vigde i Finnås 1719-1815:Enkemand Johannes Olesen Hovig og Enke Marithe Halvardsdatter Kloven 30. october 1814.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Her er lenke til skifte etter Johannes Olsen Haavig Lenke. Som du ser seier ikkje dette noko om kven som var mor til dattera Sissel.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Ved dåpen til Jacob Larsen Kallevik's (Hovig) eldste son Halvor i 1805, er Johannes Olesen Hovig oppgitt som fadder.Ved dåpen til det neste barnet til Jacob Larsen Kallevik, Sissele Jacobsdatter født 1806, er ma. Ole Johannesson Hovig (far til Johannes?) og Sissele Larsdatter oppgitt som fadrar. Dettte er vel truleg også same Sissel, søster til Jacob og seinare mor til Sissel Johannesdatter Klubben?mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.