Jump to content
Arkivverket

[#19135] Annunciatio Mariæ 1761


Guest Arild Kompelien

Recommended Posts

Guest Arild Kompelien

I kirkebok for Hof, Hedmark er Mariæ bebudelsesdag 1761 plassert mellom en innførsel 13. mars og palmesøndag 15. mars - altså må dagen tolkes som 14. mars.Programmet Nordiska Kalendrar opererer med Annunciatio Mariæ på 24. mars (identisk med 3. påskedag)og Maria Bebudelsesdag som 25. mars.Ei side for den danske kirke regner Maria Bebudelsesdag det året som 8. mars.Bauers kalender sier 25. mars.Noen kommentarer?

Link to post
Share on other sites
Guest Ronny Rismyhr Haugen

Olav Heskestads 'Kalender for historie- og ættegransking' (Universitetsforlaget 1965) har 14. mars som 'Marias bodskapsdag' i 1761.Året før og etter (1760 og 1762) har Heskestad 25. mars som dato for denne dagen.

Link to post
Share on other sites
Guest Knut Bryn

Slik jeg har oppfattet det, skulle Marias bebudelsesdag feires 9 mnd før 1. juledag, dvs. 25. mars. Men ingen regel uten unntak. Når påsken kom så tidlig at 25. mars kom i påskeuka, ble dagen feiret 'palmelørdag'. Når 25. mars havnet på 1. eller 2. påskedag, ble dagen feiret 3. påskedag.I 1761 kom påsken ekstremt tidlig. Maria bebudelsesdag ble derfor feiret lørdag 14. mars.

Link to post
Share on other sites
Guest Agnete Schjønsby

I Dage sies det at Maria bebudelsesdag er en fast dato. Det virker som om det er automatikk i dette.Påsken var tidlig i 1861, men den var vel over til 25. mars når påskedag er 22.3. Eller var påsken lenger før i tiden?

Link to post
Share on other sites
Guest Arild Kompelien

Det er kjent fra tidligere at Dage ikke er oppdatert på Maria Budskapsdag fra 1771 - når det gjelder Norge. Men det er tydelig at det også råder forvirring for tida før 1771. Viser ellers også til tema 19097.Før 1771 var Maria Budskapsdag i utgangspunktet 25. mars, med visse unntak.Hva kommer forvirringa av? Kan forklaringa være at Maria Budskapsdag/Marimesse lå fast som 25. mars, men at selve feiringa/markeringa av dagen varierte når dagen kolliderte med påsken?

Link to post
Share on other sites
Guest Geir Kamsvaag Berntsen

Det siste avsnittet er riktig Arild. Som 'merkedag' er og har såvidt jeg vet Maria Bebudelse/Bodskap alltid vært 25. mars. Men ved innføring i kirkebok med Maria Bebudelse som tidsangivelse, kommer litturgien som også inkl. de tekststykker presten benytter. De kirkelige handlingene følger oppgitte kalender, ikke Bauer eller Dage.Derfor ble også en søndag etter Trinitatis 'borte' etter innføring av Struenses forordning også når 1. november ikke falt på en søndag.Litt klossete uttrykt kanskje, men forhpentligvis forståelig.

Link to post
Share on other sites
Guest Geir Kamsvaag Berntsen

Avsnittet om søndager etter Trinitatis kan misforstås, de telles fortløpende. Men litturgien bestemmes av Alle helgensdag på første søndag i november fra 1770, som tidligere når 1.11 falt på en søndag.

Link to post
Share on other sites
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.