Gå til innhold
Arkivverket

[#19136] Nöste i Bragernes eller Lier - ca. 1701


Gjest Helge R. Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Næss

Kan noen vennligst slå opp i kirkebok for Bragernes eller Lier ca. 1700-1701. Meget takknemlig for hjelp! Jeg sliter med en forfader, Christopher Rolfsen 1701-1801 (sic !) Han finnes i FT 1801/Bærum og var da hele 100 år gammel, f. i Nöste. Var senere gartner på Bærum Verk, döde 100 år gammel etter 4 ekteskap og en sönn som han avlet i en alder av 70 år (Undskyld, dette nevnes bare fordi jeg synes det hele er så pussig). Han var altså f. ca. 1701 på Nöste utenfor Drammen - var dette i Bragernes, eller i Lier ? Kan han finnes som döpt i kirkeboka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Ubekreftet ! Jeg vet ikke om det hjelper, men dette er familien som den kan ha sett ut: Far: Rolf Christophersen (Östre ?)Nöste,f.ca.1670 Konen ukjent. Barn: 1: Christopher Rolfsen ca.1701 - 6/9-1802 Helset/Löke,Bærum 2: Christen Rolfsen c. 1703 - 1779 Gui/Gudim/Hauger, Bærum 3: Morten Rolfsen ca. 1707 - 1729 4: Mari Rolfsdtr. f.ca. 1710, senere Blakstad ? 5: Thron Rolfsen, ca. 1710 - married 1732 Bærum Verk Navnet Rolf brukes meget sjelden i Asker, Bærum og Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Christopher ble begr. fra Tanum krk. 19/9 1802 101 år gml., bosted Bærum Jernverk. Døde 6/9.1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10220&variabel=0&postnr=2546&fulle=true&spraak=n>LenkePå Familysearch har jeg funnet Christopher Rolfsen gift 2.3 1727 Trøgstad Siri Torersdt./gift 30.12 1731 Høland med Karen Madzdt./25.4. 1743 Lier Ingeborg Ingebretsdt./1.11 1769 Asker med enke Kari Hansdt. Helset/ 27.3 1783 Hole med Maria Abrahamsdt. Søhoel.Noen av disse ekteskapene må vel være din Christopher. Kanskje de i Lier, Asker og Hole.Enke Marie Rolfsdt. Aamodt død 64 år gml. 9/8 bgr. 14/8 1814 Tanum krk. Asker. 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Nøste er en gård i Lier på denne tid. Jeg kan ikke se at noen av de som er omtalt her er omtalt under Nøste i bygdeboka for Lier. Jeg kan heller ikke finne noen aktuelle personer under døpte i de 2 første kirkebøkene for Lier (disse dekker perioden 1672 - 1726) hverken som døpte eller deres foreldre. mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Takk for vennlig assistanse. Skuffende at han ikke finnes i kirkebökene for Lier. Kan det finnes noe som kalles Bragernes på den tiden ? Jeg har lenge visst om hans (minst) 4 ekteskap, og han ble altså 102 år gammel, så det må vel ha vært 'stamina' i ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes kanskje en annen mulighet: Gnr. 25 Nøstet i Skoger. Det er også like utenfor Drammen. For dette området finnes det imidlertid ingen gamle kirkebøker. Jeg kjenner heller ikke gårdens historie, så kan ikke si om dette er rett, men kanskje andre vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Hjertelig takk til Berit Knudsen - du er en utrettelig hjelper i dette 'forum'. Jeg leser stadig dine innlegg, med stor beundring for din fagkunnskap. Hilsen Helge Naess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står ingen ting i Skogerboka under Nøstet gård.Hvor har du det fra at han kom fra Nøste gård. Det finnes flere gårder som begynner på Nøst. F.eks. Nøsterød Rokke sogn i Berg, ØS. Nøstrud i Hole BU. Nøstvet Nordby sogn i Ås, AK.De ekteskapene jeg har nevnt før, vet du om noen av dem var hans koner? Det må jo nødvendigvis finnes skifter etter konene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hei Berit, du har rett jeg må tilbake til min kilde, men er sikker på at jeg ikke har diktet (denne gangen). Har holdt på med dette i 55 år og opprinnelig bare for min egen interesse, så tidligere tok jeg det ikke alltid så nöye m. kilde-referanser så lenge det simpelthen var fra kirkebok eller FT. Idag er jo alt anderledes, men det tar tid å rette på alle mine tallrike 'personer'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hei Inger (nr. 11) - det meste av det jeg vet står under innlegg (2) og (3) ovenfor. Takker for inform. skal ha denne muligheten for öyne. Hilsen Helge Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hei Inger (innlegg 12) - Jeg takker for inform. Alt jeg vet står under (2) og (3) ovenfor, men jeg skal huske på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Helge,Har tatt en kikk på kirkeboka i dag, men den er dessverre filmet opp på hverandre på 2 sider. Det betyr at døpte for mai og juni 1701 ikke kommer fram. Skal til Kongsberg til uka, og kan da se i originalboka når han er døpt.Under ekteskapsinngåelsen i 1743 står han med adresse Tranby, men jeg finner han ikke i bygdeboka.Tranby har i dag ca. 9.000 innbyggere, og for bare 30 år siden var det kun 274. På 1700-tallet kan det kanskje ha vært 20-25, så familien burde være mulig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Helge,Ble dessverre ikke noe klokere. Ingen av de nevnte barn er oppført som døpte i kirkeboka for Lier.Fram til 1723 var også Bragernes og Strømsø under Lier. I Bragernes er de ikke, MEN kan jo hende at de er under Strømsø, som dessverre mangler kirkebøkene for akkurat denne perioden.I innlegg 2 har du ført Morten 1706-1729, men han finnes ikke i kirkeboka under begravede på den tiden. Har funnet en Morten Rolfsen i bygdeboka under Vestre Kjelstad. Han overtok bygselen av gården i 1734, g.m. enka Dortea Eriksdtr. Morten skulle bruke gården i 6 år uten avgift og på den tiden sette husene i god stand. Når tida var omme skulle han få bygselbrev på livstid hvis kontrakten var oppfylt. Ellers skulle han få svare for åbot og flytte. Han greide forpliktelsene. Ved skiftet etter Dortea 1752 var bruttoformuen 105 dlr og nettoformuen 45 dlr. Besetningen var 3 hester, 6 kuer, 8 sauer og en purke. Av sølv fantes det et par skjeer merket 'M:R:S 1728'. Morten overlot bygselen samme år til stesønnen Erik.Så må jeg rette opp stedsnavnet under christophers ekteskap. Tranby som stod på samme linje hørte til kolonnen over. Filmen var svak og dårlig så streken rundt kom ikke med. Riktig kirke er Frogner.13. august 1743 døper Christopher og Ingebor sin sønn med navn Christopher. Bostedsadresse er Nøste eyet, det vil si at de leier en bolig som hører til Nøste gård (og som ikke er med i gårdshistorie bøkene i Lier)Jeg fant broren Thron Rolfsen som døper datter Kari 6. desember 1744 på adressen Siostad ejet (heter nå Sjåstad og ligger nord for Tranby)Beklager at jeg ikke kunne være til mer hjelp foreløbig. Skal ta en titt på Bærum Verk, og se om jeg kan finne ut noe mer.Vennlig hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Hjertelig takk til Inger Tysland. Jeg håper inderlig at du ikke reiste til Kongsberg bare for min skyld. Det er mange imponerende eksempler her i brukarforumet på at folk hjelper hverandre 'far beyond the call of duty'. Det tilsendte skal jeg tygge litt på, for som alle oss andre arbeider man ofte med litt for mange problemer til enhver tid. PS: Christopher Rolfsen fra Nöste c.1701-1802 arbeidet i mange år som gartner v/ Bærum verk (kilfr: Thor Maarud: 'Stangjernshammeren i Maridalen' (privat-trykk). Bodde der på plassen Helset, senere iflg. FT 1801 på Loke Bærum (idag: Löke). I hans enkemannstid på Helset, i en alder av 69 fikk han et barn og giftet seg med enken Kari Hansdtr. Dæli, også på Helset, B.V. Sönnen Svend Christophersen (senere kalt Hammer, etter sitt yrke), f. 1770 begynte som smedlærling ved Bærum Verk, men i en alder av bare ca. 25 både planla han, tegnet og bygget (under Ankers ledelse) det nye jernverket i Maridalen som han bygget og drev i ca. 35 år. Det må ha vært begavelse i den gutten som kom fra de fattigste kår og drev det opp til jernverksbestyrer. (Som du ser er jeg ganske godt kjent i Bærumshistorien). Han er min 2x-tippoldefar. Hjertelig hilsen, Helge Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden det ser ut til å stoppe i Lier har jeg tatt en rask titt på FS. Der fant jeg en Morten R. fca. 1703 Wetre i Asker, foreldre Rolf Nilsen og Maren Larsdt. Så har jeg funnet en Tron R. dpt.23/6 1709 Norderhov, foreldre Rolf Lie og Eli Larsdt. Dette er veldig usikkert, og kanskje helt på jordet. Men det finnes da 2 gårdsnavn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Næss

Takker for stadig hjelp, Berit. Denne FT 1801 (Löke i Bærum) synes også å oppgi en rekke andre familiemedlemmer, men det förer vel for vidt å ramse dem opp i denne sammenheng. Det sies at dette er enkemannen Christophers 2. ekteskap (dvs. 'med ett tidl. ekteskap' ?), men det betviles. Jeg har 4 kone-kandidater. Her har han nemlig en helt ny kone, Magrete Aslachsdtr., bare 90 år gml., men det står i stilen til hans 98 eller 100. Hendrik Christophersen angies bestemt å være hans sönn. Men det er en rekke andre interessante personer i den listen. PS: Du skriver FS, men mener vel FT = folketelling. (jeg mener ikke å være pedantisk, hvis FS betyr noe annet). Hilsen Helge Næss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg har holdt på med Høland i Akershus en tid nå, og der er det ganske mange som heter Rolf i 1700. FS = Familysearch. Det som fikk meg til å huske på deg var noe helt annet, men resultatet var at jeg fant Nøstvedt i Follo nevnt i 1666 i Lierbøkene. Det var noe med en kontrakt eller lign. ang salg eller arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nøstvedt i Follo = Nøstvedt i Ås, Akershus. Det er riktig at det var folk i Lier som eide parter i denne gården på 1600-tallet, men det har vel ikke noe med Nøste i Lier å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Grunnen til å nevne det var at Christopher Rolfsen ikke er funnet i Bragernes/Lier og heller ikke Ø.Nøste gård så jeg bare lurte på om det kunne være en sammenheng her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Etter noen dagers fravær oppdaget jeg idag til min forbauselse at Berit Knudsen og Svein Nordal fremdeles forsker 'when possible' på mitt Nöste-problem som ikke har vært lett å 'Nöste opp'. Den mulige forbindelsen til Höland var overraskende. Hjertelig takk Berit og Svein, og Inger Tysland ikke glemt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

PS til Svein Arnolf Björndal ---------------------------- Jeg rettet feilskriften min hele 3 ganger, men fremdeles står det beklageligvis Nordal i teksten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.