Gå til innhold
Arkivverket

[#19151] Hvordan finne ut om en person har født et dødfødt barn etter 1900-tallet.


Gjest R T Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest R T Bjerke

Hei,I en del av familien har det gått et rykte om at en person mistet sitt barn før det ble født pga. et fall. Dette skal ha skjedd før 1940, muligens i perioden 1930-1939 og bostedet var Bærum i Akershus.Finnes det noen register/kirkebøker som da noterte ned dødfødte barn i denne perioden og trenger evt. hjelp til hvor jeg kan begynne å søke. Alle tips mottas med stor takk.Mvh R.T.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fødselsregistrene (de filmede kalles FREG) inneholder også dødfødte barn. Det står bl.a. i 'Lov om forældre og ægtebarn' av 10. april 1915 (nr.6) §8 at 'Ogsaa dødfødt barns fødsel skal meldes'.Flere av disse er filmet til rundt 1940, men jeg har ikke sett etter hvordan det er for Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest R T Bjerke

Takk for svaret.Ser på Riksarkivet sine sider at de har 'FREG' for Østre og Vestre Bærum frem til 1933 og 1926. De har også 'KLOK'-bøker frem til 1929 og 1931.Siden de ikke har frem til 1940 på Riksarkivet/Statsarkivet, vil man tro at de da finnes? Evt. hvor kan slike opplysninger finnes.Mvh R.T.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

I Oslo så fins fødsels registrerings papirene arkivert hos Byarkivet. Nå vet ikke jeg hvordan de ble arkivert i Bærum, men du kan ringe kommunen å høre.Jeg holder på med det samme, men det gjelder i Bergen.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.