Gå til innhold
Arkivverket

[#19163] Tyding av tekst i Skjeberg KB 1740.


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Kan noen hjelpe til med å tyde hva som står under Nils Alvsen? Jeg får det til å bli Nils. Preke, men ser ingen logikk i det... Cautionistens navn vil i så fall være Frandts Nils. Preke.På forhånd takk!Mvh,M. Grastobilete0073.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg tror det står Nils: Preke, altså et kolon bak Nils som betyr (etter min erfaring) at det er et patronym. (Det vises bedre på neste person.... 'og Peder Nils:')Kan fornavnet stå til slutt på forrige linje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Petter: Legger jeg godviljen til, kan jeg få det til å bli Behn, men tviler ytterst sterkt på at det er det det skal stå.Aud: Som jeg skrev i den opprinnelige meldingen, starter nevnet med Frandts, så jo, fornavnet står på linjen over.Geir: innførselen finnes i KB Skjeberg 1726-1791, side. 42, omtrent midt på tredje spalte.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Du burde tatt med mer skrift og hele sammenhengen, det er alltid lettere å lese da.En skulle tro avskriveren av kirkeboka er blitt kjent med skrifta og at hun har kjent igjen første bokstav som B. Men da virker Behn lite trolig. Hvis første bokstav er B vil jeg foreslå Beka - liten h inni ord skrives som i Johannes i linja under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Grasto

Mer skrift er det for sent å gjøre noe med nå, men sammenhengen kan jeg bidra med.Nils Alvsen og Anne Cathrine Torkelsdatter forloves i Skjeberg Kirke den 29.07.1740. Cautionister er Frandts Nils. (og det jeg da etterlyser) og Peder Nils.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.