Gå til innhold
Arkivverket

[#19164] Benjamen Fredricksen, Skrædder i Orkdal


Gjest Olav Sletvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sletvold

Prøver å få orden på herkomsten til Ingeborg Fredriksdatter som i 1742 giftet seg med Kars Knutsen Fannrem (Lars Skrædder). Forlovere i 1741 var Ole Fandrem og Sivert Jemtaas. Har søkt etter potensiell far, en Fredrik, ved å peile meg gjennom aktuelle Orkdals-slekter som From, Ibsen, Rosing og Tromp, Gjølmeslien, Rødklev o.a., men dette har vært resultatløst. Ut fra fadderlister hadde hun en mulig søster Cathrine; kanskje ble denne gift på Ljåmo. Det finnes også enmulig bror Benjamen Fredricksen som annet sted står som Benjamen Skrædder. Er det noen som kjenner herkomsten til denne personen? Og hadde han en søster Ingeborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Kan du oppgi fødselsdata og faddrer til Ingeborg og Lars sine barn ? Vet du kanskje også når de to døde ? Var Ingeborg og Lars forlovet og gift i Orkdal sogn eller Svorkmo sogn ?Benjamen Fredriksen tror jeg var knyttet til verket på Svorkmo, hvis det da er samme person som jeg har støtt på en del ganger.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Endelig en respons! Takk! Jeg har ingen opplysninger om når Lars og Ingebrog døde. Jeg kan dessverre heller ikke her og nå kildebelegge om disse to ble forlovet/gift i Orkdal eller Svorkmo, men jeg mener og tror at de opplysninger jeg har stammer fra en avskskrift av klokkerboka (?) for Orkdal sogn. De hadde sannsynligvis følgende 8 barn:1 & 2) Knut & Fredrik (tvillinger) døpt 1743; sannsynligvis døde de samme år. Faddere: Sivert Jamtaas, Ole Fandrem, Anders Iversen i Prestegaarden, Jens Klefven, Erik Bruen, Maret Fandrem, Beret Øfnmoe, Ane Sivertsdatter Øfnmoe, Beret Knudsdatter. 3) Marit døpt 1745. Faddere: Lars Stordal, Anders i prestegaarden, Kari Fandrem, Beret Fandremsgierdet, Cathrina Fredriksdatter. 4) Fredrik døpt 1747, sannsynligvis død 1748. Faddere: Ole Fandrem, Ole Klefven, Ole Jaamoe, Maret Fandrem, Beret Liaamoe. 5) Ole døpt 1750. Faddere: Ole Klefven, Lars Gierde, Benjamen Skrædder, Kari Quam, Dordi Fandrem. 6) Kari døpt 1755. Faddere: Lars på Gierdet, Peder Quam, Beret Meegaard, Gisløv Fandrem, Maret Olsdatter Fandrem. 7) Knut døpt 1759. Faddere: Siver på Gierdet, Knud Fandrem, Ole Fandrem, Ane Fandrem, Ane Follo-Løchen. 8) Sivert døpt 1764. Faddere: Jens Svelstad, Brønnel Fandrem, Maren Øfnmoe, Eli Øfnmoe.Når det gjelder 'en' Benjamen, har jeg også på en lapp oppført en dåp fra 1722 av datteren Ragnhild. Fadderne har jeg dessverre i litt 'spredt orden' for denne anledningen: Christian From, Fredrick.., Jens's Marinchen, Ane Larsdtr, ..Smeds på Øren, ..Tromp. Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har funnet et skifte som kanskje kan gi deg svar.Ingeborg Fredriksdt. Fandrem, Lars Knudsens kone, 1778, OrkdalSkifteprotokoll nr. 7, side 494B, Orkdal sorenskriveri.Tror det kan være lurt å sjekke dette skiftet før man sjekker noe videre. Det kan spare oss for mye arbeid.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Tusen takk; Inger! Er lite bevandret i skifter, men dette ser ut til å hjelpe meg videre. Jeg tar kontakt med Statsarkivet i Trondheim sporenstreks. Hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Konsumption og Folcke Skatte. Orckedals fougderiÅret 1681, medtatt:Klockeren Beniamin. Hans kone er vannfør og krøblling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Har sett på skiftet til Ingeborg Fredriksdatter fra 14. august 1778. Verken alder eller herkomst var nevnt. Barna Fredrik, Ole, Knut og Sivert, Marit og Kari var fortsatt i live. Det var begrenset med spor ellers; derfor er jeg foreløpig nærmest like langt. Må nok gjennom kirkeboka for Orkdal enda en gang for evt. å finne begravelsen i perioden før skiftet.Når det gjelder herkomsten, er det fortsatt interessant det Inger nevner om Svorkmo. Jeg har notert at Benjamen Fredriksen Svorkmo døde 28.10.1799. Er det noen som vet noe mer om denne? Eller hans far? Det kan også være at Leiv er på sporet, men dennes Benjamen er vel helst farfaren (klokkeren)? Var Benjamen på Svorkmo (d. 1799) skredder? Beste hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Var det ikke nevnt noen verger for barna ? Eller var dette personer fra farsiden ? Skal se hva jeg kan finne ut om Benjamin når jeg får tid. Fant i alle fall et notat jeg har gjort:Døpt 22.7. 1753, Svorkmo: Beniamen Fredrichsens drengebarn N: Erich Faddere: Ole Fredrichsens q., Marit Olsdt., Fridrich Olsen, Erich Høydal, Rasmus Andersen.(Fant forlovelsen til en Fredrik Olsen og Guri Thoresdt.5.5.1748, Svorkmo, forlovere: Ole gruvesmed og Jon Konstad.Har også et giftermål 1.11. 1747, Svorkmo: Ole Fredriksen og Ane Bjørnsdt., forlovere: Jørgen Olsen smelter og Rasmus Beverli.En annen Ole fredriksen ble i10.3.1746 g.m. Ingeborg Larsdt., forlovere her var Capteinløytnant Gionstrup og Monsr. Richert Sjelderup).Har ikke funnet Benjamin Fredriksen gift før 1750, men skal sjekke mellom 1750 og 1753. Han må vel være gift i det tidsrommet.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Hei; Ingen verger ble nevnt, men skriften var noe utydelig. Mons. Nideros, Ole Joensen og Siver Olsen Fandrem gikk god for det hele.I avskriften av klokkerboka for Orkdal finner jeg ellers en Ragnhild Benjamensdtr. døpt 1722 med faddere. Christian From, Fredrick Jenss. Marinchen, Ane Lars Smeds på Øren. I 1718 finner jeg døpt Benjamens datter Karen. Faddere: Fogden Ibsen, Baltzer Heintz, Niels Sørensen, Mamselle From, Mette Margrethe Colling og Beret Baardsgaarden. Fra 1726 har jeg Benjamen på Ørens datter Karen Margrethe.Faddere: T. Ross, Fredr. Jensen, Evert Benjamensen, Molichen, Lisabeth Mons. Christofers, Lisabeth Erich Kochs. Det er lite kongruens med Ingers faddere.Det høyst sannsynlig flere Benjamen Fredricksen i Orkdalen på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant ingen Ingeborg Fredriksdt. død i 1777 eller 1778. Fant derimot Lars skredders qvinde, død 24.7. 1778, begravet 29.7, Orkdal, gammel 56 år. Hun skal da være født ca. 1722. Kan dette være Ingeborg Fredriksdt. ? Jeg antar at Lars Knutsen levde i 1778, ettersom det i skifteregisteret står 'Lars Knudsens kone'. Han er vel da død mellom 1778 og 1801. Har sjekket litt i klokkerboka for Orkdal.Fant et giftermål i 1722 mellom soldat Fredrik Larsen og Marit Andersdt. Forlovere var Anders Skaugen og Jørgen GjølmesliEn Fredrik Blåsmo fikk døpt ei jente, Guru ?, 1. adv. 1722. Faddrene her er: Anders Skaugen, Christoffer Blåsmo, Marit S......., Marit Eggen og Beret Larsdt. Rønningen.Fant også en dåp i 1724: Friderich Rønningens pigebarn Berete, faddrer: Lars Rønning, Jørgen Gjølmeslien, Mildri Gisvold, Eli Digeraas, og Ane Jørgensdt. Solem ?Lurer på om begge disse kan være barn av Fredrik og Marit som ble gift i 1722. Kan Fredrik være fra Rønningen og Marit fra Skaugen ?Om dette har noen med din Fredrik å gjøre vet jeg ikke, men jeg har sjekket f.o.m. 1720 ut 1724 og ikke funnet noen annet.Fant forresten en dåp som jeg ikke fant ut hvem som var far til barnet.Døpt 3. pinsedag 1720, Orkdal: Kari Arentsdt. Hostoens uægte pigebarn Ingeborg. Faddere: Hans Bye, Fredrich By, Ane Lefstad ?, Beret Røklef, Maret Sivertsdt. ? By.Rønningen er en gård på Svorkmo, men jeg vet ikke om det er denne eller om det kan være en plass under en gård i Orkdal sogn. I tilfelle det er Rønningen på Svorkmo, kan det jo være at Ingeborg er døpt der, men det eksisterer dessverre ikke kirkebøker der for perioden 1708 til 1730.Vel, dette bringer vel ikke saken noe nærmere oppklaring, men det kan jo være noe å ha med seg i letingen, kanskje.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Kjære Inger; Takk for innsatsen så langt. Har tenkt Rønningen mange ganger, men får det ikke til å passe. Dersom Ingeborg var sk. 'uægte', kan det jo tenkes at ingen i farsslekten ville vite av henne i ettertid. Hun kunne jo være resultatet av en tilfeldig 'affære'.Dette var virkelig en nøtt! Men jeg fristes til å holde fast ved følgende kobling: Det ser ut som om Ingeborg og Cathrina Fredriksdøtre og Benjamen Fredriksen bare dukker opp i Orkdalen fra ingensteds. Ingeborg gifter seg med Knut Skrædder, dør i 1778, 56 år gammel, mens Cathrina høyst sannsynlig ender opp på Ljåmo. Finner ikke evt. giftermål i klokkerboka. Hun døde i 1769, uten at alder er oppgitt. Både Ingeborg, Cathrina og Benjamen er assosiert til hverandre som faddere i dåp ved Ingeborgs barn, og en svigerinnes barn.Ved gjennomgang av klokkerboka for Orkdal finnner jeg ingenting annet om Cathrina enn at hun var fadder i 1764 for Ingebret Ljaamoes sønn Erich. Fadderlisten: Erik Quam, Ingebret Vold, Ole Vold, Madame Holck, Cathrina Ljaamoe.Ingeborg er ført opp med følgende fadderoppdrag:1754: Ole Digerås's dtr. Brønnel; faddere: Joen Løfaas, Lars i Prestegaarden, Beret Sveeggen, Ingebor Fandremsgierdet, Siri Digerås1754: Mikkel Knubbens dtr. Maret; faddere: Ole Hoset (?), Aren i Prestegaarden, Gunhild Meegaard, Ingeborg Fandremsgierdet, Guri Fandrem1749: Ole Klefvens sønn Anders; faddere: Erik Bruen, Lars Skrædder, Joen Ustad, Ingebor Lars Skrædders, Ranni Eriksdatter Klefven1762: Peder Polsets sønn Joen; faddere: Joen Polset, Aren Fergestedet, Lars Ljaamoe, Ingebor Fandremsgierdet, Ane Pedersdatter EvienDette leder Fredriksbarna inn mot Digerås, Knubben, Ljåmo, Klefven og Polset. Oppdraget som fadder kan jo være på bakgrunn av giftermålet med Lars Skrædder, men det er heller ikke umulig at dette skyldes slektskap til en eller annen ved disse gårdene.Er det noen som har kjennskap til en eller annen Fredrik-relasjon til disse gårdene? Inger; er Svorkmo-sporet helt utelukket? Beste hilsen Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Nei, Svorkomo-sporet er slett ikke utelukket. Det kan tvert imot tyde på at hun kan være derfra. Kirkebøkene er borte mellom 1708 og 1730 for Svorkmo, og hvis Ingeborg er født rundt 1722 blir jo det innen dette tidsrommet.Skal se hva jeg kan komme over via omveier.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg kan tilføie at salig Benjamins enke Giertrud Michelsdatter blev trolovet i Orkdal 3/9 1701 med klokker Erich Nielson Loe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.