Gå til innhold
Arkivverket

[#19166] Info om min oldemor som døde i Olso eller Drøbakk i 1846


Gjest Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Arntzen

Jeg er informert om at min oldemor er død 20.6.1846, og søker infomasjon om det er i Oslo eller Drøbakk eller. Hun heter Sophie Elisabeth Cathrine Lagaard og er født 22.4.1770. Er usikker på om hun er født i Norge eller Danmark. Hva står det ved hennes død om foreldre? fødested m.m. Hennes datter Sophie Marie Elisabet er gift med lege August Buschmann død Drøbakk 1852. Hennes mann toller Peder Lagaard er død i 1742 i Skien/Langesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Såvidt jeg kan se er hun hverken døpt eller død i Christiania når jeg legger oppgitte navn og datoer til grunn. (Men dette bør kontrolleres.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg finner dem ikke i 1801. Det finnes ytterligere noen Lagaard i 1865 som er født i Kjøbenhavn, bl. a. i Skien og i Foldens, Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifl. Familysearch IGI, Danmark, giftet Sophie Elisabeth Cathrine Jørgensen og Peter Christensen Lagaard seg 16. september 1793 i Gentofte, København, Danmark.Ifl. samme kilde fikk Sophie Jørgensen og Peder Lagaard sønnen Arent Jorgen Jensenius 10. august 1805, døpt 20. oktober 1805 i Holmen kirke, København.Ifl. samme kilde fikk Sophie Marie Elisabeth Jørgensen og Peder Lagaard sønnen Alexander Ove Laurentius 25. mai 1809, døpt 10. juli i Garnisonkirken, København.Ifl. Familysearch IGI, Danmark, ble Peder Lagaard Theehandlers og Sophie Elisabeth Jørgensens datter Sophie Marie døpt 25. juli 1794 i Nikolaj Kirke, København.Her er familien i København 1801:kbhv, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg Kvarter, , Matr. 192, 1159, FT 1801Der vises flg. felter: Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested Peder Lagaard, 36, Gift, , Kgl.Toldbetj.,Sophie Elisabeth Cathrine Jørgensen, 29, Gift, , g Peder Lagaard,Sophie Marie Elisabeth [Lagaard], 7, Ugift, , Fader Peder L.,Stephan Didrich Christian [Lagaard], 5, Ugift, , Fader Peder L.,Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg skrev en feil ang. kildeangivelsen i forrige innlegg: De tre første opplysningene var fra Familysearch VRI (Vital Records Index).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Av ren nysgjerrighet må jeg nesten spørre om du ikke har skrevet feil. Det høres jo helt vilt ut at en nålevende person skulle ha en oldemor født i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Menn kan jo produsere barn omtrent så lenge de lever, slik er det ikke med kvinner. Her er det altså snakk om minst to kvinneledd av tre generasjoner, fordelt på 160 (++) år, og det hadde vært morsomt å vite hvordan det hang sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vel, mormor til overnevnte grandtantes far ble født i 1765. Nå skal jeg tillegge at jeg ikke tok det for gitt at Kjetils bestemor var denne datteren Astrid la ut lenke på. Men generelt, med to kvinneledd først etterfulgt av et mannsledd er det ingenting i veien for at en nålevendes oldemor var født i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Arntzen

Dtte har egentlig ingen ting med søket å gjøre, men egentlig er det min tip tip oldemor. Det jeg søker etter er hennes fødested og hennes foreldre, og jeg tror hun er født i Danmark kanskje i Norge. Hennes mann er født i Skandenborg og jobbet i København, der han bodde i etablerte omgivelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.