Gå til innhold
Arkivverket

[#19167] Emigrasjon til Amerika


Gjest Roald Lind Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Lind Hanssen

Noen av mine aner kom fra Sverige, og jeg har leid en svensk forsker til å finne fram. Og han jeg lette etter var just ikke adelig - han er i fengelse 3 ganger for støld ! Men etter soning så reiser han til Amerika - 14. juli 1886.Det har jeg fra Landsarkivet for Landskrona. Fra andre arkiver ser det ut som om han reiste fra Norge.Jeg finner han ikke , men det kan jo ha sammenheng med at han som sjømann arbeidet seg over ? Hjalmar Frantz Oscar Lind f 25. feb. 1832. Foreldre er Lorents Peter Lind og Anna Charlotta Åberg. De bodde i Vestervik. (Dette er en oppgave for Amerika-proffene, f eks Laila som nå er i Amerika ?) Er det noen som har vært borti dette navnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Får 1185 anslang med navnet Lind, født i Sverige i Census 1910. Din Hjalmar Frantz Oscar Lind er nok død da, for mange å bla igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Er det så hemmelig at du ikke kan fortelle, Hans?? Hvem er det som har gitt ut den cd'n? Er det en organisasjon?Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg er enig med Hans at det skal holde hardt om han var i live i 1910Jeg har gått gjennom alle Hjalmar Lind i 1900, ingen av disse er dineJeg har også gått gjennom alle Oscar Lind i 1900, ingen av disse er dinejeg finner heller ingen med Fran* navn som kan passe til din mann.(Genealogy.com) 1890-census er brent,Dette blir nok litt nål i høystakk dersom du ikke finner noen andre i hans familie kanskje, som har reist? Kanskje fra samme bygda? At han dro til noen han kjenner? VOndt for å tro at en mann bare reiser totalt på lykke og fromme.Hva er kilden arkivet har for hans emigrasjon? Er det en husforhørslängd?Jeg finner ikke noen som passer på Emi-cden heller... Det er ingen Lind som passer, som emigrerer (CD Emigranten 2001)Så, som du sier, han jobbet seg kanskje over. Jeg kjenner ikke til sjømanns-kilder for Sverige dessverre (ikke for Norge heller, for den del... :)Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg, Roald, dersom du da ikke skulle ha noen flre opplysninger???Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Lind Hanssen

Takk Laila,jeg lar dette bero. Han hadde ingen søsken, men kanskje han reiste over sammen med noen han satt inne sammen med. Det jeg har er fra Landsarkivet i Landskrona : I utflyttingslengden for Landskrona fengelse står angående Lind endast utflyttad den 14. juli 1886 till Amerika. Og på andre papirer ser det ut som han reiste ut fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Roald, hva slags papirer mener du det ser ut som han dro fra Norge, hvilke kilder, og hva står det=Og, hvor i sverige bodde mannen? I nærheten av Nordkapp, eller i nærheten av Lindesnes? Dette er ganske avgjørende for hvor han evt. dro fra. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Lind Hanssen

Takk for all hjelp.Min leide svenske har hele hans livs historie, med kopi alle vegne. Han er født i Vestervik, og reiste som sjømann. Han jobba også i Christiania noen ganger. Men det ser ut som om Vestervik er stedet han tilhører og kommer tilbake til. Men siste fengselsoppholdet var i Landskrona fengsel. Og i uttflyttingslengden fra Landsarkivet i Lund står det at han 'endast utflyttade den 14.juli 1886 til Amerika'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dersom han var sjømann, så er han nok ikke i emigrasjonsprotokollene, han tjente vel ikke all verden på å sitte i fengsel, jeg vil tro han tok hyre og jobba seg over. Jeg kjenner ikke sjømanns-kilder, men vet at det eksisterer, kanskje din svenske leie-forsker kan finne noe i sjømannsruller elns? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Ble litt nysgjerrig her: hvilken organisasjon er det som har utgitt den CD-en med skandinaver i USA Census 1910 som nevnes ovenfor?Kan man fortsatt få kjøpt den og hva koster den i så fall? Er den 'bra' å søke i (med mange variabler med videre) og får man opp skannede imager eller bare referanser?Nysgjerrigper i Son :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.