Gå til innhold
Arkivverket

[#19171] borte i Folketellinga for 1865 i Storelvdal / Åmot og alle andre steder


Gjest Torbjørn Falldalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Falldalen

Har i FT for 1865 lett høyt og lavt etter min tippoldemor Eli /Elen Thorsdatter f. 1833 i Daanaarud, Venabygd i Ringebu, Hedmark. Hun bodde i 1859 i Storelvdal der hun fødte datteren Regina Simensdatter Trønes. i 1862 fødte Eli / Elen sitt andre barn Thea Christoffersdatter. De bodde da på Nystu Trønes i Storelvdal. I 1872 føder Eli / Elen sitt tredje barn, Anna Iversdatter, og bor da på Nordby i nabokommunen Åmot.Er det noen som finner disse tre i FT for 1865? Hvor har de gjort av seg? Er de utelatt fra tellinga? Er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Øverby

Den Eli Thoresd. som C.S. nevner er f. i Nystu Øverby, Tylldalen, Tynset og g. m. Jon Simensen Holan frå Tynset. De hadde barna Anne, Simen Peder, Gjertrud og Tore. De var brukere på to garder i Tylldalen før de reiste til Amerika i 1870-åra. Så denne Eli kan vel avskrives i denne samenhengen.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg antar at du kjenner til omtalen av Daanaarud i 'Nedlagde heimer i Ringebu' (uten at den er noen hjelp her.Jeg finner enkelt døtrene født i Stor-Elvdal, men ikke Anna i 1872 i Åmot. Vet du om alle levde opp og hvor (og helst når) de er konfirmert ? (alterantivt gift)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

- Eli i Tønset er nok feil person ja.- Daanaarud i 'Nedlagde heimer i Ringebu er kjent for meg. Anerekka som er omtalt der er imidlertid med stor sannsynlighet feil.- Alle barna levde opp og fikk familier: Regina: er Konfirmert Storelvdal 20. Juni 1875. Var da på Mykleby. Vaksinert 8.6. 1875. Hun var i FT 1900 på Røros med to barn. Vet ikke når hun giftet seg. Regina kjøpte i 1920 årene og bygde Stemo G.nr 26, b.nr. 24 på Tolga, Hedmark. Thea: (min oldemor) konfirmert 1877 bodde da på Stai. Gift 1884 i Storelvdal og flyttet siden til Valset, Romedal nå Stange kommune. Anna: født 31.07 1872 døpt 08.09. samme år og bor da på Nordby, Åmot. Moren bruker her første gangen sit ”virkelige” navn Elen Thorsdatter. Før dette skrev hun seg Eli. Anna ble ”tatt til seg” av Oluf Eriksen Næss, tidligere lensmann i Storevdal , og kona Ambjørg Nykleby Søstumoen. de reiste til Kristiania 1890 og Anna ble med som tjenestepike. De bodde i herskapsleilighet i Victoria Terrasse.Jeg leter opp alle etterkommere til disse barna og har som mål å få skrevet en bok om Elen /Eli hennes liv og etterkommere. Da er det nesten ”flaut” og ikke kunne dokumentere hvor hun var i FT1865.Jeg har faktisk problemer med å dokumentere Eli sitt liv etter 1875. Hun hadde ikke kontakt med barna sine. Etter 1875 har jeg ingen sikre informasjoner om Eli. I FT1875 bor hun i Lisbetsuten, Storelvdal, Hedmark (kilde: FT 1875 Storelvdal 1 side 210) Finner henne ikke gift i Storelvdal eller Åmot mellom 1872- 1900. Heller ikke død. I FT 1900 finner jeg en Eli Thorsdatter som fattiglem på Rogstadeiet i Åmot. Det kan muligens være riktig Eli. Finner bare en Eli / Elen Thorsdtr. død 1872- 1920 i kirkebøkene for Storelvdal og Åmot. Død 09.04.1912 Skramstad, Åmot, Hedmark. (Klokkerbok for Åmot nr 4, 1905 - 1920, side 152 nr. 5 det året. Her er hun oppført som født i Gudbrandsdalen og ca 1827. altså 6 år feil. I FT1900 var hun oppført som født i Ringebu født 1830, altså tre år feil. I FT1900 er hun oppført som enke men jeg har altså ingen bevis for at dette er riktig. Eli /Elen ble født inn i verden i dårlige kår og etter et hart liv så døde hun også trolig som fattiglem uten kontakt med familie. Allikevel har jeg registrert over 510 direkte etterkommer til henne . Hovedspørsmålet er altså hvor hun og jentene hennes var i FT1865.Takk for alle innspill. Torbjørn www.falldalen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det forvirret meg nok at Anna ble døpt i Stor-Elvdal og ikke i Åmot hvor jeg lette. Men om henne står det 'Elen Thorsdtr. Norby af Ringebo (1834)'. Men det kan også bety Norbo/Norbu i Venabygd likeså vel som Norby i Åmot. Iver Olsen (Aarnæs, Ringebo) er vel identisk med tjenestekarlen på Lijordseggen i Stor-Elvdal i 1865. Så jeg vet ikke om Elen Thorsdatter noensinne har bodd i selve Åmot. (Alle Annas faddere var dessuten fra Stor-Elvdal, Messelt eller Trønnes-gårder).Ditt hovedspørsmål har jeg ikke kommet lenger med. Men er Ringebu kontrollert mht. døde? Neste mulighet er muligens Christiania, men den blir så omfattende at det ville være best med å ha avklart Ringebu først. Som du skjønner, har jeg foreløpig ikke for stor tillit til Eli/Elen Thorsdatter på Skramstad, Gudbrandsdalen er stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg må tilstå at geografien i nevnte område ikke hører til mine sterkeste sider , men jeg fant dette paret i 1865,Hun er 35år og angivelig født i Sør Odals prestegjeld.Kan det være en aktuell kandidat? Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mht. Oluf Eriksen Næss og Anbjør Haagensdatter er de første gang registrert i Kristiania Adressebog 1892, dvs. at de bodde der sent høsten 1891. Adressen dengang som i folketellingen 31.12.1900 var Kronprindsens Gade 6 tilhørende et bygningskompleks ved Victoria Terrasse. (Ved folketellingen er ingen Anna boende der).Oluf Næss dør 22.11.1902. I Kristiania Skifteretts dødsfallsprotokoll oppgis at ny adresse er Bygdø Allé 8. Kun gustruen nevnes som etterlatt, 'ingen børn'. Ellers henvises til et testamente mellom ektefellene av 02.08.1874.01.02.1907 bor enken Anbjørg Næss i Bygdø Allé 8 sammen med en tjenestepike. Der bekreftes det at hun kom til Kristiania og flyttet til Kronprinsensg. 6 i 1891.Men jeg finner ikke Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

Takker for innspill og er åpen for flere muligheter. Har for eksempel andre vært borti at en hel liten fattig eller rik familie er uteglemt i tellingene?Noen utfyllende kommentarer: - Eli / Elen er ikke funnet død i Ringebu. - Jeg vet som sakt ingenting sikkert om Eli/Elen etter 1875. Mine notater om FT1900 og hennes eventuelle død i 1912 er eneste mulige lille spor som er funnet.- Eli bodde hos sin mor på Daanaarud fram til hun ble konfirmert. Deretter flyttet hun ifølge prestens kommentarer da han ga henne utflyttingsattest til Storevdal. Det kunne jo være at hun var tilbake en eller flere turer i Ringebu, men det var i hvertfall ikke familie som ”lokket” henne tilbake. - Foreslåtte Elen i Sør-Odal er nok feil da hun allerede er gift og det står jo også født i Sør-Odal.- Mht. Oluf Eriksen Næss og Anbjør Haagensdatter. Takk for utfyllende kommentarer. Oluf og Anbjørg hadde ikke egne barn og jeg har hørt at Oluf døde tidlig etter at de kom til Oslo. At de bodde 'ved siden av' Viktoriaterasse var nytt også at Anbjørg flyttet på seg. Min Anna hadde allerede i 1896 giftet seg med en gardist Tarje Aarak. Han ble senere ansatt i posten og jobbet blant annet somm postmester i Kristiania, Skien, Kongsberg og Eidsvoll. At Tarje var gardis skal ikke ha vært ”bra nok” for herr og fru Næss, men så ble han jo postmester etter hvert.Jeg har kontakt med en koselig kar som Oluf Næss var grandonkel til, som blir glad for å høre om dette. Som en fredagshistorie så kan jeg fortelle at Oluf Næss var den som i embetes medfør, lensmann, hadde ansvaret for å trekke min Eli / Elen for retten og senere ordne transporten for henne og barnet Anna, som fortsatt ble ammet, til fengsel i 20 dager i Hamar i 1873.Dette ble en liten avsporing til min Eli /Elen og hvor hun var i 1865 (og kanskje etter 1875) men så spennende.Takker for innspill og er åpen for flere muligheter. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Henriksen

Kan hun ha sittet i fengsel rundt 1865 også? Eller på sykehus. Var bare en tanke som slo meg. Kamskje noen lister er uteglemt fra et fengsel eller sykehus?. Hvis hun hadde vært fattig, så kunne det finnes noe på henne i fattigprotokollene.Der står bosted og understøttelse. Jeg fant selv ei jeg lette etter i en slik bok i kjelleren på kommunehuset der hun skulle bodd (Hof, Vestfold). I det tilfelle i fattigprotokollen står det at kommunen hadde gitt henne understøttelse til skole og opphold på Kristiania Døvblindinstitutt. Så det finnes muligheter, de kan være der man minst aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

Kan jeg lete etter lister som er uteglemt? evt. hvor? Er det mulig at de bodde på et sted som ikke ble besøkt i tellingen. Har andre opplevd dette at personer er på stedet både før og etter en telling men ikke kan finnes noen steder under tellingen?Eli /Elen satt etter det jeg vet bare i fengsel en gang og den ene gangen var fordi hun fikk tre barn med tre forskjellige (Leiermålsparagrafen) Det står i retsprotokollen fra 1873 at hun aldri har vært straffet før dette.Den første barnefaren, Simen Pedersen Stefferud skal etter retsprotokollen ha avtalt og gifte seg med henne. Han skal i 1873 oppholde seg i USA i folge retsprotokollen. Jeg har ikke greid å finne han her eller der siden.Jeg har ikke lett i Fattigprotokoller i Storelvdal. I Åmot har jeg lett etter 1875 til 1912 og har da funnet en Eli som kunne være riktig person, men det er for få opplysninger til at jeg kan være sikker.Det snodige er at jeg mangler både moren og de to jentene, Regina og Thea i FT1865. Vil tro at ikke alle er på sykehus samtidig. Hvor finner jeg eventuelt opplysninger om de som ligger på sykehus? Takker for innspill og er åpen for flere muligheter.Torbjørn www.falldalen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tarje Tellefsen Aarak dukker første gang opp i Kristiania Adressebog 1893 (dvs. gjeldende senhøsten 1892), da politikonstabel og bosatt i Møller Gade 50. Året etter er han postbud og bosatt i Grændsen 7. Fra høsten 1894 er Aarak ”Pakmester”, en stilling han har så lenge de bor i Kristiania.Den siste adressen jeg finner før de er flyttet ved folketellingen 31.12.1900, er Grønne Gade 15 høsten 1899.Tarje Tellefsen Aarak og Anna Iversen giftet seg 15.12.1895 i Trefoldighet, Tarje Tellefsen Aarak står også der som ”Pakmester”. Bostedsadresse er for begge Fredensborgveien.Så Aarak tid som gardist må ha vært en god stund før ekteskapet med Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

Spennene nytt. Jeg har opplysninger om at han var gardist da de møttes fra yngste sønnen deres. Det er også fortalt at han var konstabel før han tok inn på postvesenets tjeneste.Disse kildene som blir brukt for å finne adresser og yrker i Oslo hva heter de? Ligger de på internett? Hvor kan jeg evnet låne for andre søk?Tusen takk. Selv om jeg ikke kommer videre i mint hovedproblem her så må jeg nå ta kontakt med overnevnte sønn på 82 år og fortelle siste nytt om Tarje sine bopeler.Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her er benyttet 'Kristiania Adressebog', senere 'Oslo Adressebok'. Disse finnes årlig fra 1877 samt årene 1838 1857 1861 1863 1866 1872 1873 og 1874. De første adressebøkene er lang fra 'fullstendige', men på 1880-tallet er de bortimot fullgode. (De inneholder også gateregister med beboere på hver enkeltadresse, greit for å finne naboer o.l.)Som du ser har jeg også benyttet lokale folketellinger. For Kristiania har man etter 1875-tellinger 1883 (ikke helt fullstendig) 1885 1891 og 1899 før 31.12.1900-tellingen. Deretter hvert år frem til ca. 1954 unntatt de årene det var statlige tellinger. (Hvert 10ende år fra 31.12.1900). På tellingene er det 60-års 'sperrefrist' slik at t.o.m. 1943 er tilgjengelige for alle.På Byrakivet i Oslo er tellingene 1883 samt de årlige fra 1899. 1891 er på RA/SA mens 1885 er jeg sannerlig ikke sikker på, men den kan kjøpes gjennom RA.Adressebøkene er også tilgjengelige på Byarkivet i Oslo, du kan få kjøpt (på kort) 1888-1901 fra RA, men de 'sorterer under' Nasjonalbiblioteket.Men i og med at du har adresse Eidsvoll, anbefales Byarkivet i denne sammenheng. Foruten de nevnte tellinger og adressebøker, har du interessante kilder her som skattelistene, skoleprotokoller osv osv. dvs. alt av kommunal art som skulle være det meste.Jeg nevnte tidligere at dersom Elen Thorsdatter ikke var funnet død i Ringebu, Sollia, Stor-Elvdal eller Åmot, ville jeg begynt å lete i Kristiania. Det er ikke nødvendig å lete gjennom menighet for menighet som ville ta svært lang tid, men dette får du veiledning til der nede.Men gardisten må du finne på RA, det samme gjelder tellingen i 1891. Emigrasjon er også en mulighet for Elen Thorsdatter, samme sted i det tilfelle.En anne kilde jeg har nevnt, er dødsfallsprotokoller til skifteretten, også dette er SA (som har lokaler sammen med RA, men det vet du vel godt fra før).Det er mange flere kilder, men dette får du hjelp til fra sak til sak når disse skulle bli aktuelle. Utlånsmuligheter tror jeg det er heller dårlig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Falldalen

Takk til Geir Kamsvaag Berntsen for utførlig info om kildene. Jeg sklir litt vekk fra min egen Eli /Elen når jeg begynner å planlegge tur til Oslo for å bruke disse kildene. Har flere forfedre og deres etterkommere som skal ha bodd perioder i Oslo uten at jeg vet sikkert hvor og når. Dette kan jeg jo lete etter nå med ny viten. (for eksempel Thea og mannen August Evensen f. 1855 i Løten i Hedmark, bosted Romedal i Hedmark skal ha arbeidet i teglverk noen år. Det samme for min bestefar, Sigurd Evensen (Faldalen) født 1894, Romedal, Hedmark. Han jobbet med kjøring av kull med hest. Han har fortalt at han så Kronprins Olav som liten i slottsparken når han leverte kull på slottet. Kanskje jeg finner ut hvor han bodde.?) Dette kan bli artig selv om jeg reiser sørover til Oslo og ikke holder meg der jeg er mest kjent på SA Hamar.Ang Eli /Elen skal jeg også sjekke døde for Sollia. Ent tur på arkivet for å sjekke fattigprotokoller for Storelvdal må også til (har jo bare sjekka Åmot).Så får denne etterlysningen om hvorfor /hvor Eli/elen, Regina og Thea ikke er å finne i FT1865 stå uoppklart foreløpig.Torbjørn Falldalenwww.falldalen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.