Gå til innhold
Arkivverket

[#19176] Anene til Maria Andersdatter f. 10. juni 1830, Wang, Furnes annex


Gjest Kristin Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Mikalsen

Maria Andersdatter giftet seg med Ole Brynjulfsen Lombnæs i Ytre Rendal 22 oktober 1854.Hun ble antakelig født 10.juni og døpt 11.juli i 1830 i Furnes i Wang (Vang). Kaatorp-Eie er mulig gårdsnavn.Jeg er på jakt etter opplysninger om hennes foreldre. De heter Anders Jenssøn Wetten og Marthe Johansdatter.Har ingen fødselsdato på foreldrene, og det er mulig de ikke var gift med hverandre. I flg ubekreftede opplysninger var Anders Jenssøn gift og hadde eldre barn, mens Maria var tredje eller fjerde barn Marthe Johansdatter hadde utenfor ekteskap.Via Familysearch har jeg funnet to mulige ekteskap for Anders Jenssen inngått i 1810, hhv 20. august med Gunnor Olsdtr og 28. desember med Marte Jensdtr. Går ut fra at det ikke er samme Anders(!) og antar det er en mulighet for at sistnevnte kan være mor til Maria.Er det noen som har opplysninger om Maria Andersdatters aner? På forhånd takk!....hvorfor var det ingen som tenkte på å telle folket mellom 1801 og 1865?! (sukk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre, Hedmark Slektshistorielag

Vel, denne Maria var uekte f. på Kaatorpeie. Dette var Marthe Johannesdatter's 4 leiermaal. Faren var gift og bodde på Furubergeie. Hans kone het Gunnor Olsdatter. De ble gift før 1814, en sønn Ole f. 1816 på Børstadeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Mikalsen

Takk! Utfra disse opplysningene virker det sannsynlig at det er den Anders som giftet seg med Gunnor 20. august 1810 jeg er på jakt etter. I så fall bør jeg vel finne noen flere opplysninger om han under vielse eller lysning i kirkeboka.Hvordan går jeg fram for å finne ytterligere opplysninger om Marthe? Hun kan teknisk sett være født etter folketelling i 1801 og likevel rukket å få 4 barn...Maria Andersdatter bosatte seg i Ytre Rendal og fikk 8 barn, derav en Martin og to Marthe (den ene døde tidlig). Jeg antar at disse er oppkalt etter Marias mor og trekker (muligens forhastet) konklusjon om at Maria har vært knyttet til sin mor, dvs ikke satt bort slik jeg har inntrykk av at mange barn født i leiermål ble.....men tilbake til tema, hvordan går jeg frem for å finne alder og fødested for Anders Jenssøn (het han forresten Wetten?)og Marthe Johannesdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Når det gjelder alder, så har vi en opplysning ved innføring av dåpen i 1830 som Hans kanskje har oversett. I databasen med dataregistrerte kirkebøker for Hedmarken som Hedmark Slektshistorielag disponerer står det ved denne innførselen: 'Hun 34A, han 46A'. Dette må vel kunne tolkes som aldersangivelse ? I så fall er også hun født før 1801, ca. 1796. Kirkebøkene er desverre ennå ikke registrert for Vang og Furnes i denne perioden. Da blir det neppe noen vei utenom å oppsøke kirkebøkene på Statsarkivet i Hamar eller på mikrofilm. Hvor lett dette blir kommer vel an på hvor mange 'potensielt rette' døpte du finner !!Anders Jenssøn het ikke Wetten, men kan godt ha bodd på eller ved den gården. Den ligger ikke langt unna Furuberget der han bor i 1830. Jeg bor forresten selv på 'Furubergeie'. Hvis anene dine hadde levd i dag, hadde de bodd midt i det tett befolkede området som vi kaller Hamar Vest !Du bør ellers ta en kikk på Hedmark Slektshistorielags nye nettsider: www.hedmarkslekt.noMed hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har kikket litt på Marthe Johansdatter tidligere (se tema 7128).I mine notater kirkeboken har jeg Marias fødselsdato og dåpsdato som stemmer med dine opplysninger, samt at moren bodde på Kaatorpeie og faren, gift mand, bodde på Furubergeie. Moren hadde 3 barn, og det ser ut til at de bodde hos kone Gunnaar Olsdatter.Marthe fikk ei datter til, Johanne, i 1836 med enkemannen Johannes Olsen. Det er mulig at Marthe måtte en tur på tukthuset i Kristiania for å bøte for sine ?synder?. Fangeprotokoll og selve saken vil da kunne gi ganske mye opplysninger om denne fruktbare damen. Dette finnes på Riksarkivet. Der er også mikrofilm av alle kirkebøkene.Jeg er på jakt etter ei Johanne Johannesdatter, men tror ikke dette er den jeg leter etter (hun er for ung), men har planer om å se nærmere på det i den nærmeste fremtid. Hvis du oppgir din e-postadresse kan jeg kontakte deg hvis jeg finner noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Utflyttet fra Furnes (1855-1907):06.12.1862 Pike Johanne Johannesdatter 26 år Stor-Elvdal. Det er kun ei ved det navn som er født i Vang/Furnes 1836, Marias lillesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.