Gå til innhold
Arkivverket

[#19181] Tunehagen,Ål


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Ole Svendsen,f.3-3-1799 Ål.Hans foreldre var Svend Ellefsen Tunehagen f.1755,Ål,og Birgit Eivindsdatter f.1766,Ål. Svends foreldre var Ellef Svendsen Strand,og Anne Knudsdatter Gijævsgaard.Skulle gjerne visst mer om disse. Birgit har jeg bare far på, det var Even Holthe.Skulle gjerne visst mer her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det begynner å bli sent på natt, men litt kan jeg skrive før jeg legger meg: Svein Eilevson ble født 1757, og var som du skriver sønn av Eilev Sveinson Strand. Jeg finner ikke noen Svein som passer i Strand i bygdebokas bind 4. Han var iallefall gift i 1786 med Birgit Eivindsdatter Tune født 1766. Hun var fra Søre Tune, og der er nevnt en Eivind Tolleivson Breie som var gift med Anne Nilsdatter. Det er nevnt at han holdt 'gardsyn' i 1769. Eivind Tolleivson var fra Øvre Breie. Siden Birgit ikke er direkte nevnt, tør jeg ikke å gå videre foreløbig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Eilev Sveinson Tunehago (1788-1834) var min tippoldefar. Han ble gift med Åse Olsdtr. Kaupang (1786-1868). Han var bror til Ole Sveinson Tunehago (1799-). Svein Eilevson (Torkjellsgarden) Tunehago (1757-1852) og Birgit Eivindsdtr. Tune (1766-1884) var således mine t-tipp-oldeforeldre. Foreldrene til Svein var Eilev Strand (1728- ) og Anna Knutsdtr. Grefsgard (1730-1802). Foreldrene til Birgit var Eivind Tolleivson Breie og Anna Nilsdtr. Holto.Sitat frå Folk og Fortid i Hol (Lars og Sigurd S. Reinton): 'Det var Svein og Birgit som var så ille ute for spøkeriet i Tunehago i 1820-1830-åra, så dei til slutt flytte opp til son sin, Ola Sveinson Helling i Hol, men så byrja spøkeriet mest like ille der, i 1830-åra til ca. 1840.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Tusen takk for opplysningene! Ole Sveinson,f.1799,var min tipp-tipp-oldefar. Vi er jo i slekt,vi da, Ottar.Kjempegøy! Hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.