Gå til innhold
Arkivverket

[#19183] Helling,Hol i Hallingdal


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Anne Olsdatter Helling f.9-9-1804. Foreldre: Ole Larsen Bakketeigen og Lukris Knudsdatter.Skulle gjerne visst mer om foreldrene og videre bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Anne Olsdtr. Bakketeigen var gift med Ola Sveinson Tunehago f. 1799, i 1826. Om etterkommerne, ni barn, de første seks født i Hol, de siste tre født i Ål etter det ble holdt tvangsauksjon over garden Helling i 1838 (da kjøpte bror til Ola, Svein Sveinson Tunehago garden, alle ungane hans reiste til Amerika).Bakketeigen er i Ål, og derfor ikke omtalt i 'Folk og Fortid i Hol'. Men jeg kan gi deg barna:1. Birgit f. 23.9.1826 (reiste utover og vart borte)2. Ola f. 15.12.1828 (g. 1865 med Gunnvor Eiriksdtr. Flåten f. 1837, dei hadde Magnhildøyne i Lio)3. Lukris f. 23.6.1831, gift med ein lærar i Drøbak4. Ågot f. 5.9.1833, d. 18345. Svein f. 18.5.1835, d. 18396. Ågot f. 2.6.1838, gift med Nils Andreasson Branes f. 1823, hadde Bakkegard i Kvisla (Hol)7. Tolleiv f. 15.2.1843, gift med Anne Sebjørnsdtr. Reistad fra Sigdal f. 1840, hadde Skriu i Ål8. Knut f. 16.2.1846, d. 1929, gift med Birgit Larsdtr. Pletten, Ål d. 19159. Svein f. 14.4.1849 gift med Kristi Larsdtr. Jakobsplassen, Skurdalen f. 20.5.1857, hadde Kyrudalen i Hold (Svein kom dit fra Skjølet i Ål).Ellers må du altså til Ål for å finne mer om Ole Larsen og Lukris Knudsdatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

FT 1801 gir jo Gunhild Thoresdtr. som mor til Ola Larsen Bakketeigen, samt Lars og Thord. Jeg finner også en Jøran Larsdtr. f. 1761 i Ål, datter av Lars Siversen og Gunhild Thoresdtr. Mye mulig hun en eldre søster? Gir ihvertfall noen navn å jobbe videre med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I 'Ål Bygdesoge' bind 4 side 480 finner jeg: Ola Larson var født omkring 1770. Han var gift med Lukrids Knutsdatter Strand, som var født 1775. De hadde 3 sønner og 1 datter. Ola døde i 1816, og boet var på 646 spesidaler. Hans foreldre var Lars Olsen Rimehaugen, som var gift med Anne Torsdatter Hus. Hun var født ca 1743. Hun døde i 1831, og i 1795 solgte de for 799 riksdaler til sin eldste sønn som var Ole.Lars Olsson(i Rimehaugen) kjøpte i 1774 det hans mor hadde i gården. Det var 5 løb. for 120 riksdaler. I 1777 kjøpte han arveluter( 6 løb.) Han ble gift med Anne Torsdatter Hus i 1765. I 1781 solgte de 10 løb. i gården for 350 riksdaler.Jeg greier ikke å se nå hvem som skulle være mor til Lars. Ellers vil jeg anbefale boka 'Hallingslekter' av Botolf Baklien. Jeg har fjernlånt denne 2 ganger, og vurderer å kjøpe den. Mener å huske at det var en del om slekt i Hus der, og Tor i Hus er visst noe som går igjen i den slekten. Selv kommer jeg inn i Hus nedpå 1500-tallet en gang, når det gjelder aner.Det er en Tor Henrikson i Hus som i 1755 kjøpte skyldgods i gården nørdre Hus for 126 riksdaler. Det er stort sett bare brukerne som er nevnt i bygdebøkene for Ål, og Anne eller Gunhild kan godt være datter her selv om hun ikke nevnes i bygdeboka. Det var det jeg kunne bidra med i denne omgang, og finner jeg mer så skriver jeg igjen. Jeg har kjøpt bygdebøkene for Ål bind 1, 3 og 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Tusen takk alle sammen, nå har jeg litt å jobbe med.Boka `Hallingslekter`har jeg ikke sett før, så den får jeg prøve å låne på biblioteket. Gla`hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

Hei Torill! Det ser ut til at vi er fjerne slektninger. Ole Larsen Bakketeigen og kona er også mine forfedre. Jeg skal lete fram informasjon hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Tidligere lærer Botolv Baklien (1914- )har totalt 8 utgivelser om slekthistorie bak seg i årene 1978-1987. Hallingslekter utgjør således 'kronen' på verket i hans slektshistoriske forfatterskap. Her er dog er de eldste leddene for svakt belagt, slik at opplysninger fra før de mer allmenne kildekategoriene tar til, må kontrolleres mot originalkilder. Baklien har allikevl gjort en såpass bra jobb at Lars Løberg i sist utgave av Genealogen (anmeldelsen av Finn Holdens bok)valgte å omtalte 'Hallingslekter' som standardverket innenfor (den snevre) sjangeren anebøker.Siden boken for det meste må lånes via bibliotek setter jeg inn litt data fra BIBSYS:Tittel: Hallingslekter : (med inngifta ætter frå andre stader) : Baklien-ætta, med greiner av ættene Bergsgard, Huus, Sel, Villand, Skarsgard og mange fleire / samla og utgjeve av Botolv Baklien. Forfatter: Baklien, Botolv Trykt: Oslo : B. Baklien, c1987. Sidetall: 432 s. : ill. ISBN: 82-991595-0-4mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Tusen takk, begge to! Jeg hadde lagt denne linjen litt på is, men nå får jeg starte på den igjen, skjønner jeg. Jeg får gå på biblioteket å bestille denne boken. Nå er sommeren reddet! Klem fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.