Gå til innhold
Arkivverket

[#19185] Død i Kråkstad - men hvor var han født?


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Ole Olsen, trolig født rundt 1786/88. Husmann under gårdene Asper og Tomter i Kråkstad. Gift med Thore Danieldsdatter 29.9.1818 i Kråkstad. Trolig på Bierrud 1801, med foreldre Ole Hansen og Randi Olsdatter, men dette er usikkert. Han er ikke født i Kråkstad. Hvor kom han fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Du er så uheldig med navnet (Ole Olsen) som vel mulig! Hvis du ikke finner noen alternative kilder (f.eks. skifteprotokoll, tingbok, militære ruller) som viser noen klar forbindelse mellom fødsel/foreldre og voksenliv, blir du stående igjen med et femtitalls kandidater hvorav ingen spesiell peker seg ut. Har du forresten funnet dødsfallet hans i en kirkebok (ikke oppgitt ovenfor)? Der kan du være heldig å finne en opplysning som fører deg på sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det kan hende at Ole Hansen og Randi Olsdatter er de 'riktige'. De giftet seg i Enebakk:Enebakk kirkebok nr. 3, 1773:Ungkarl Ole Hansen Myren af Spydeberg Præstegield og Pigen Randi Olsdatter Gievig. Caut. ? Ole Nestingen?, Axel Gievig. Trolovet 20 Junii, d. 18 Julii copuleret.I Enebakk bygdebok 3 s. 119 finnes foreldre og søsken til Randi (jeg har bare skrevet litt her):Først i 1751 solgte sokneprest Peder Kinck garden (Øvre Jevik), 30 lpd., for 360 dlr. til Ola Enersen fra Ulsrud på Enebakknesset, død ca. 1795, g m Inger Hansd. død 1785.Barn: Hans, Arne, var på Elverum i Kråkstad i 1785, Randi, f. 1745, g m Ola Hansen, på en plass u. Hellerud i Aker i 1785, på plassen Knatterbekk u. Vegger i Tomter i 1795, Einer, Marte, Mathias, var br. av Eljesrud i Kråkstad i 1785, siden av Jevik, osv.Som du ser, var flere av Randis søsken bosatt i Kråkstad, og det er svært sannsynlig at det er disse menneskene du finner der i 1801.Jeg har bare funnet ett barn til Ole og Randi født i Enebakk: Marte, døpt 20. sept.1778. Foreldrene kalles da Ole Hansen Haltorp u. Sørlie i Spydeberg og Randi Olesdatter. Alle fadderne er fra Jevik.Ole er vel født i Aker eller Tomter, muligens i Spydeberg.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Jeg har funnet en Ole Olsen som døde på Asperud plass i Kråkstad 28.12.1854, 66 år gammel.Begravet 6.?jan. 1855 i Kråkstad (kirkeb. 1848-1857 MiniI 5/6 s.161 nr.2)Dette regner jeg med er 'den riktige' Ole Olsen. Under konfirmerte i Kråkstad 18.10.1807 var det en Ole Olsen Tharalrudpladsen, men om det er min Ole Olsen er ikke sikkert. Han kunne jo være i tjeneste der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.