Gå til innhold
Arkivverket

[#19192] Marith Christophersdatter - Sunndalsøren


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Lillemoen

Søker etter Marith Christophersdatter som fikk en sønn med Haagen Steengrimsen Lindsæt i 1845. Han fikk navnet Christopher (Kristoffer) Haagensen Lindseth - min oldefar. Kirkeboken for Sunndal 1832-1846 viser at 'Christofpher' født 13/4 og døpt 27/8 1845 i Hoff kirke, var sønn av ' Ungkarl Haagen Steengrimsen Lindsæt og Pike Marith Cristophersdatter Sunndalsøren'.I folketellingen for 1865 finner jeg en Marith Christophersdatter (se link). LenkeDer står hun oppført gift med Sivert Peders. og med 6 barn, den eldste, Brith på 14 år.Kan denne Marith være moren til Christopher Haagensen Lindseth? Det kan jo stemme at hun var ca 26 år når hun fikk Christopher. Og at hun var ca 32 år når hun fikk Brith.(I folketellingen for 1875 finner jeg Christopher, her er navnet hans skrevet Christoffer Lindset).Er veldig takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med dette. Vennlig hilsen Maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har bladd litt i Sunndalsbøkene og stiller meg vel tvilende til at den Marit du foreslår er Christoffers mor. Denne Marit er eldste datter av Kristoffer Jonsen Tøftøyen og blir husmannskone på samme plassen og gift med Sivert Pedersen i 1848. Ivar Seljedal, forfatteren av boka, har vært flink til å få med barn både i og utenfor ekteskap, og Kristoffer er ikke nevnt i forbindelse med Marit.Jeg har derimot en annen Marit-kandidat, Marit Kristofersdatter Volden, f 1822 på husmannsplassen Volden under Holten på Ålvundeid som hører til Sundal kommune.Hvorfor henne? Jeg finner ingen Kristoffer på Øra i det aktuelle tidsrommet som er mulig far til Marit (En Kristoffer Eriksen, f 1795, har jeg ikke 'telling' på og kan jo være en kandidat). Marits søster Johanne, f 1827, gifter seg derimot med Ole Eriksen Øra, så forbindelsen dit er klar. Marit Kristofersdatter Vollen, f 1822, datter av Kristofer Trondsen og Anne Jonasdatter Ulvund (g 1819) ble gift 1845 med Ole Pedersen, f ca 1817. Og Ole Pedersen kom fra Sundalsøra. Marit og Ole bodde på Vollen en tid, som inderster på Dalsbø, så Børsetslettet på Ålvundeid før de i 1877 utflyttet til Øre. Barn: Anne f 1844, Peder f 1847, Ingeborg 1852, Oline f 1858 og vistnok flere, som det står. Denne Marit har altså klar tilknytning til Øra og har rett alder, men om det er den rette kan jeg jo ikke garantere.En morsom kurositet: det står at Marits far Kristoffer skal ha vært med i slaget ved Lier ca 1808 og fikk offentlig ros av befalet.Hågen Steingrimsen, f 1821, ble kst. skoleholder og kirkesanger i Øksendal, men ble senere avskjediget. Sine siste år var han gardbruker i Leirfjorden på Helgeland, men det visste du kanskje?Hvor vokste din oldefar opp forresten, på Linset?Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Osvald Tusen takk for at du har engasjert deg, dette er virkelig 'ei nøtt' å knekke. Ser at du har funnet en annen Marith, men jeg blir usikker når det står at hun fikk første barn med Ole i 1844, da 'min' Christopher ble født 13 april 1845. Du kan titte litt på hjemmesiden min, slektsforskning, klikk deg inn på Slekt,Lindseth. Ellers kan du klikke deg inn på slektstreet hvor du kan lese om Lindseth personer. http://home.online.no/~mayali/ hilsen maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Enig at denne Marit også er tvilsom. Jeg så ikke nøye nok på datoene, bare på Øra-tilhørigheten. Din Marit gifter seg 1848 og får et barn da, men de har allerede en datter Kirsti f 1842. I hvert fall står det deres barn i Sunndal II s 228. Du har Sunndalbøkene ser jeg, og da har du samme informasjon som jeg. Har forresten selv aner tilbake til Linset, men først rundt 1600, og det var Steengrim som pirret, men min er fra Hoås-Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

En Marit Kristoffersdatter Sunndalsøra - som jeg ikke har identifisert - nevnes også i Sunndalsbøkene som mor til en Nils Jonson Tangen f. 1847 (som hun fikk utenfor ekteskap med en Jon Gunnarson Lerbrekken) og som gift i 1856 med Paul Paulson Sunndalsøra. Det ser ut til at hun giftet seg året etter at hun med samme mann hadde sønnen Paul f. 1855.Om det er samme Marit som var mor til Kristoffer, kan jeg selvfølgelig ikke si med sikkerhet, men usannsynlig er det vel ikke. Og da kan hun umulig være den Marit som du henviser til i folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Jeg fant forresten den Marit jeg nevnte i 1865-tellingen. Hun er da 54 år og gift med Paul Paulson fra Lesja. Selv er hun født i Sunndal. Hun har to barn hos seg som er hennes: Johan Johns. 24 og Nils Johns. 18. I tillegg nevnes den felles sønnen Paul på 11. (Kan ikke å legge inn lenke, men du finner henne nok - navnet skrives Marith Kristoffersd.)Det hjalp meg dessverre ikke med å finne opphavet hennes. (Jeg har Sunndalsbøkene dataregistrert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Lars Steinar Dette lyder interressant, her skal jeg lete litt videre. Tusen takk for all hjelp så langt. hilsen maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg tipper at Jon Gunnersen Lerbrekken, f 1808, er bror til min tippoldefar Steingrim Gunnersen Lerbrekken, f 1794. Men det var vel det vi kan kalle et sidesprang i forbindelse med spørsmålet ovenfor O:) Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei igjenDeres Marith har en sønn Johan Johns. født ca 1841 og en sønn nr. to Nils Johns. født 1847. 'min' Christoffer Lindseth er født i 1845, altså et 'sidesprang'. Har Johan og Nils sammen far? hilsen maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg klarer ikke å finne ut om Marits sønn Johan er helbror av Nils. Finner ham ikke nevnt I Sunndalsbøkene, men han kan selvsagt være der uten at jeg finner ham. Under Leirbrekken står Jon Gunnersen bare nevnt med fødselsår. Under Sunndalsøra står han oppført som far til Nils f 1847 sammen med pike Marit Kristoffersdatter, Øra. Marit gifter seg med enkemann Paul Paulsen fra Lesja i 1856 etter å ha fått sønnen Paul i 1855. Og her er det andre gangen i denne debatten at det blir forbindelse med min slekt. Paul Paulsens (1855) barnebarn Paul Larsen Tangen gifter seg i 1938 med en annen slekting av meg - Josefine Kjønø fra Bremsnes.Tilfeldigvis har jeg akkurat nå innlånt de tre Lesjabygdebøkene. Det er kanskje mulig å finne ut mer om Paul hvis en visste hvor på Lesja han kom fra, skjønt det vel ikke vil gi svar på ditt spørsmål.Aldersmessig er den siste Marit 10 år eldre enn Haagen. FT1 801 har en del Christophere, men jeg er ikke lokalkjent nok til å plassese dem i forhold til selve Sunndalsøren som Marit står skrevet som i 1845, - skjønt det kan jo bare ha med hvor hun bor akkurat da.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei OsvaldJeg har også tittet på FT 1801, og jeg klarer heller ikke å plassere dem. Mulig kirkebøkene kan være til hjelp, da kan vi finne ut når Marith ble født og hvem som var hennes foreldre. Har du noen forslag til andre muligheter? hilsen maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Maya Lillemoen

Har funnet to Marit i kirkebøkene fra Sunndal Prestegjeld, den første er født 20 april 1821, døpt 29 april 1821 i Hoff kirke, datter av tjener på Snøve Christopher Jonsen og piken Anne Jacobsdatter 'i hus på Pladsen Lervold'Jeg finner stedet Snøve i Sør Trøndelag, sør for Oppdal. Plassen Lervold finner jeg ikke, er det noen som har kjenskap til denne plassen?Den andre Marit er født 21 juni 1821, døpt 29 juli 1821 i Øksendal kirke, datter av Christopher Lien og kone Indbiør ibid.Begge er jo gode alternativer, men er det noen som der ute som forsker på noen av disse slektene? Takknemlig for all hjelp. maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Hei Maya!Leirvollen er i hvert fall en plass under Bjørnhjells bruk nr 2 (Leirvoll), men ingen Jakob er nevnt der. Dette stedet ligger ikke langt fra Snøve, ligger nok i Sunndal og dermed Møre og Romsdal, men ser heller ingen Christopher nevnt der.Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei OsvaldTusen takk for opplysningen. Har kikket litt i FS, der finner jeg samme Christopher Jonsen gift med Anne Isachsdatter. Der står Romfo som christning for Marit (Maret). Kan jeg spørre deg om du har noen Isach fra Leirvoll? mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Den andre Marit du nevner ble iflg. bygdeboka for Sunndal gift i 1851 med en Ola Ivarson, som i 1865 var husmann på Øksendalsøra. Familen flyttet til Øre i 1866-67. Deres første barn, Ivar, ble født i 1847 og altså før de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei LarsTusen takk for informasjonen. Denne Marit som du har funnet får et barn i 1847, muligheten er her for at hun kan være mor til Kristoffer Haagensen Lindseth som var født 13 april i 1845, men tvilsomt da Kristoffer ikke er nevnt i boken. Barnet (Kristoffer) ville vel fulgt med sin mor. Faren til Kristoffer ble senere gift og de fikk sitt første barn i 1857. Utrolig vanskelig å finne den rette Marit da det kun er oppført to stykker i kirkeboken. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Maya Lillemoen

Finner denne Marit Christophersdtr 17 år konfirmert 1 oktober 1836, bosted Almgjeld (mulig feil lest av meg), fødested Sunndalen.Foreldre: Christopher Larsen og Sigrid EriksdtrFinner et barn Gunder, uekte, født 21 juli 1835, døpt 2 august 1835 død. Foreldrene er John Gundersen og tjenestepige Marit Christophersdatter, begge 1 leirmaal. Faddere: Peder Johnsen Torske, Ole Leerbrokken, Christi Jacobsdtr Torske, Synnev Larsdtr Mole, Anne Olsdtr Hoaas, Ole Halvors.Finner hennes 2 barn Elen (pike) født 24 august 1838 døpt 9 oktober 1838.Foreldre: Ungkarl Ole Endresen og Marith Christophersen Sunndalsøren Hans 1 leirmaal, Hennes 2 Leirmaal.Faddere: Johan Steingrimsen Sunndalsøren, John Johnsen, John Christensen Saudo(a), Anne Thoresdtr Sauda, Brith Endresdtr Sunndalsøren, Elsehe Iversdtr AakreEr det noen som kan hjelpe meg med denne Marit, håper hun er nevnt i noen bygdebøker. mvh maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Knut Sæther

Hei!Har med interesse lest innlegga i denne saka, og håpar eg kan bidra til å få brikkane på plass.Den Marit Kristoffersdotter det her er tale om var f. 1813, og var dotter til husmannen Kristoffer Trondsson på plassen Vollen under Holtan i Viromdalen (i Sunndal kommune). Mora hennar heitte Marit Nilsdotter, og var truleg identisk med ho som vart gift med strandsitjaren Johan Steingrimssom på Sunndalsøra (sjå Sunndalsboka bind 3 s. 349). Marit Kristoffersdotter vart i 1856 gift med tømmermannen og strandsitjaren Paul Paulsson Rørsletten på Sunndalsøra (mannen stamma frå Lesja, og hadde tidlegare vore gift med ei Gjertrud Olsdotter). Marit og Paul fekk ein son Paul som vart strandsitjar på Sunndalsøra (sjå Sunndalsboka bind 3 s. 387).Marit Kristoffersdotter hadde også desse fem barna: Gunnar f. 1835, Johan f. 1842 (i Kvernes), Nils f. 1847 (far til desse tre: Jon Gunnarsson, son til husmannen Gunnar Larsson på plassen Leirbrekka på Hoås i Sunndalen), Elen f. 1838 (far: Ole Endresson, son til Endre Larsson og Elen Olsdotter) og Kristoffer f. 1845 (far: Hågen Steingrimsson frå garden Linset i Litldalen (i Sunndal).Kva så med 'skjebnen' til desse barna? Gunnar vart husmann utan jord på Dalsbøen i Viromdalen. Johan budde i 1865 på Sunndalsøra saman med mor si og mannen hennar. Nils vart strandsitjar på Sunndalsøra (sjå Sunndalsboka bind 3 s. 386-387). Elen flytta ut i 1859, og vart gift med Bersvein Johannesson. Dei dreiv plassen Bersveinstuå på garden Bersås i Nesset kommune. Kristoffer flytta i 1859 til Alstadhaug i Nordland saman med ein halvbror som heitte Ingebrigt (ein annan son til Hågen Steingrimsson - Hågen busette seg også i Alstadhaug).Endre Larsson som er nemnt ovanfor (altså farfaren til Elen f. 1838), var son til gardbrukaren Lars Larsson på Vinnavoll bruk 1A (sjå Sunndalsboka bind 3 s. 18-19).Bakgrunnen for at eg kan kome med desse opplysningane er at eg dei siste fem åra har forska på slektene i Sunndal på 1800-talet med tanke på å fylle nokre hol i Sunndalsboka. Arbeidet har munna ut i ei bok eg nyleg har gitt ut, og som har tittelen: Meir om befolkninga i Sunndal på 1800- talet. Boka, som er på 572 sider, er altså eit supplement til den eksisterande gards- og slektshistoria (Sunndalsboka), og inneheld mykje slektsstoff som ikkje har vore publisert før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Knut Dette er jo bare helt fantastisk, etter 6års iherdig søk etter dama får jeg endelig brikkene til å falle på plass. Har akkurat funnet Haagen Steingrimsen død i 1889, nr.17: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3856&idx_id=3856&uid=ny&idx_side=-145>Lenke Og hans kone Gurine Ingebretsdtr: Lenke Sønnen Kristoffer får også uekte barn med ei Anne Margrethe Andersdtr Hass, nr.13:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Gunnar Larsen er min tipptippoldefar og boka til Knut fikk utrolig mange brikker på plass, samtidig som mange mange nye brikker dukket opp. Skaff deg boka Maya dersom du har aner blant husmannsfolk i Sunndalen på 1800-tallet.Men er det etterkommere av Gunnar Larsen som driver med slektsgransking og har oversikt over nyere etterslekt skulle jeg gjerne hatt kontakt.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

I kirkeboken Sunndalen døpte 1832-1845, året 1835 nr.65 finnes en Gunder født 21 juli 1835, døpt 2 august 1835, død ved dåpen. Der finnes foreldrene John Gundersen Leerbro(e)kken og tj.pike Marit Christoffersdtr.Da har jeg antagelig funnet feil Gunnar (Gunder), men boka til Knut vil mest sannsynlig være til god hjelp for å brikkene på plass.Tror jeg starter med blanke ark med denne Marit Christoffersdtr. og bestiller bøkene på biblioteket. Takk for tipset Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det er altså far til John Gundersen (Gunnarsen) som er min tipptipp. Men at din Gunnar skulle være død ved dåpen hørtes merkelig ut.Din Gunder, f 1835, sønn av Marit Kristoffersdatter, f 1813, og John Gunnarson Lerbrekken, f 1808, finner jeg s 502. Han finner jeg også i bind V av Sunndalsboka s 350. Han og kona Brit Olsdatter Toske får hele 7 barn og emigrer til Amerika i 1893 sammen med to av dem. Flere barn har emigrert i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Flott at du gir meg hvilken bok og sidenr. det refereres til. Jeg har nok lest feil i kirkeboken. Da er alle bøkene bestilt. Tusen takk Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei OsvaldI flg. Knut skriver han i innlegg 18 at Den Marit Kristoffersdotter det her er tale om var f. 1813, og var dotter til husmannen Kristoffer Trondsson på plassen Vollen under Holtan i Viromdalen. I flg. Sunndalsboka bind 5, side 327 finnes en Kristoffer Trondsson som ble gift med ei Anne Jonasdtr Ulvund. Det blir nevnt i boka at har en svigersønn Ole Pedersen som gifter seg med datter til Kristofer Trondsson, ei Marit.Mitt spørsmål: Er min Kristoffer Trondsson identisk med ovennevnte Kristoffer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.