Gå til innhold
Arkivverket

[#19193] Forfedre av Anders Severin Mogenssen og Oline Thomine Olsdatter


Gjest Rune Skåland
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Skåland

Skulle gjerne hatt noen opplysninger om ungkar og matros Anders Severin Mogenssen og Oline Thomine Olsdatter. De fikk en datter som het Alethe Regine Andersdatter født 22.11.1960På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du ser i 1865-teljinga for Arendal, vil du finne Oline gift med Bærent Matiassen. Dei var båe frå Flekkefjord. I teljinga står Alethe Regine som 'hans datter', men det er kan hende feil, det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Skåland

Det er heelt riktig at det skal være 1860. det er nok feil det du har funnet for de opplysningene jeg har gitt er korrekte.Ellers takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg er ikkje så viss på at det vi finn i 1865-teljinga er heilt feil. Mitt tips er at denne Oline Thomine vart gift med Bærent Mathiassen ETTER at Alethe Regine var fødd. Og det skulle ikkje undre meg om det skjedde i Arendal. Kyrkjebøkene finst både i kopi på Aust-Agder Arkivet og som film på biblioteket.Ungkar og matros Anders Severin Mogensen trur eg derimot du skal leite lenge etter ...Jfr. artikkelen http://home.online.no/~fndbred/barnef.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er i følge FamilySearch født en Anders Severin Monsen 22.07.1838 i Arendal av foreldre Mogens Jensen og Randie Andersdtr.Jeg tro det er den familien du finner her i 1865. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Skåland

Tusen takk for svarene. jeg har vært på arkivet og det var der jeg fant dåpen til Alethe. Der står det oppført nevnte foreldre. Men nå står det riktignok at Alethe er født i 1869 her i DA så det kan jo hende at det er derfor Alethe ikke er nevnt i 1865 tellinga. Jeg skal opp på arkivet nå så da skal jeg skjekke ut så mye jeg klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke om du har opplysninger om Oline Thomines foreldre.Men på FamilySearch IGI fant jeg en Oline Thomine døpt 22.12.1833 på Hidra med foreldre Ole Samuelsen og Tory Malene Olsdtr.I følge den samme kilden giftet Oline Thomine seg med Berent Matiassen i Arendal 09.04.1863.Jeg ville ha sjekket ekteskapet i kirkeboka for å fastslå og hennes far var Ole Olsen.Jeg ville også prøvd å finne Alethes konfirmasjon rundt 1870.Forøvrig giftet Ole Samuelsen og Tory/Torge Maele Olsdtr. seg på Hidra 24.05.1826.Hans var 21 år og hun var 27 år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Vi er nok på sporet her. Alethe Regine står som 5 år gamal i 1865. Dei to syskena hennar er berre 2 og 1 år etter det eg minnest. Dermed kan vi nok slå fast, som eg trudde, at Oline vart gift med B etter at ho hadde fått AT, men at AT vert rekna som B's dotter i teljinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Skåland

Dere har kanskje rett i antagelsene deres. Jeg var på arkivet og der fant jeg ikke noe giftemål for de to, men jeg fant giftemålet til Oline Thomine og Bernt Mathiassen. De fikk unger i 63,65 og 67.Det var Mathilde Andrea i 63,Thyri Malene i 65 og Bertine Olavia i 67. Fant også Anders Severin Født i 1838 med far matros Mogen Jenssen, men jeg vet ikke hvor han er blitt av etter de fikk Alethe. Kanskje død rett etter. Her må granskes mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Skåland

Det stemmer, jeg har jo sett den sida selv, men jeg trodde nesten du ble bannlyst hvis du fikk en lausunge på den tida. Men han står jo som far både på vaksinasjonen og konfirmasjonen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.