Gå til innhold
Arkivverket

[#19195] Emil Sorensen f. 1865 på Bergenskanten


Gjest Nina Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Karlsen

Kan noen hjelpe med å finne ut hvem foreldene til denne personen kan være: Emil Sorenson (Sørensen?), født 2 sept. 1865 på Bergenskanten, giftet seg i 1897 i Tower, St. Louis, Minnesota med Brita (Betsy) Talle (men foreldrenes navn finnes ikke på vielsesattesten) og døde 13 juli 1929 in Duluth, St. Louis, Minnesota. Han skal ha sagt at han dro fra Bergen, men er ikke å finne i emigrantprotokollene eller 1865/1875 tellingene. Han var i Minnesota allerede i 1890.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Om det er den Emil Sorenson jeg finner i 1920 i Bowstring, Itasca, Minn. - så immigrerte han i 1891 og kona Betsy i 1876. Hans alder avviker noe, - er 52 i 1920. De har 4 døtre og 5 sønner.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er nok rette familien, for i 1930 bor de i Duluth, St. Louis, Minn. og Betsy (står Belly) er enke. Hennes imm.år er nå rettet til 1890. Det kan jo være Emils imm.år også, siden du vet at han var i Minn. i 1890. Som du ser, så er ikke disse innførslene alltid til å stole på.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Også 1910-Census oppgir Emils imm.år til 1891. Men jeg stusser litt over hans alder som er 42 i 1910 og 52 i 1920. Dette skulle gi fødselsår 1867-68, mens du oppgir sept. 1865.At det er rette familien får vi bekreftet da sønnen Norman W. Sorenson dør i 1987, - da er hans mors 'Maiden Name' Tally. Jeg har ikke funnet dem i 1900-Census.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Takk for innsatsen, jeg tror også det kan ha vært Emil som dro fra Oslo i 1891, men da var han allerede bosatt i Amerika, så vi får ingen indikasjon på hvor i Norge han kom fra. Gir de amerikanske folketellingene noe hint om hvor han kan være født? At 1865 er feil fødselsår er sannsynlig siden han ikke finnes i 1865-tellingen, men det er jo håpløst å lete i de delene av 1875 tellingen som ikke ligger på nett, uten noe stedsnavn. Kan det være han jeg finner i LDS som er døpt 20 okt. 1867 i Sor Odal, Hedmark?(P.S. Arne Solås, hvis du kjente Jens H. 1951-92 vil du ta kontakt på ninakarls@hotmail.com? D.S.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei Nina -Folketellingene gir kun opplysning om fødeland for immigranter, og stat for am. statsborgere og andre som er født i USA. Har sett litt på FamilySearch Indiviual Record, og regner med at det er der du har hentet info om Emil og Betsy (Betsey). Har du sett at der også finnes en registrering hvor Emil er innført som Emil John Sørensen f. 02. Sept. 1867 i Bergen?Det lar seg også gjøre å få frem et 'Pedigree Chart' som viser Betsys foreldre og besteforeldre.Ifølge dette er hun født 11. nov. 1875 i Dale, Luster S&Fj. som Betsey Britha Talle av foreldre Anders Andersen Talle ('or Talle' står det) f. 22. jan. 1842 Sande, Dale, - og Cunhild (Gunhild?) Larsdatter (or Flick) f. 7. mai 1838 i Luster.Om du har en smule flaks, så leser kanskje bygdebokforfatteren Lars E Øyane innleggene i dette temaet, og han har jo jobbet mye med folk fra Luster som utvandret. Det kan jo hende han sitter inne med info om denne Emil Sørensen også. La oss håpe det.(Til ditt P.S; Kan ikke huske å ha vært godt kjent noen Jens H.)Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg har diverre ikkje noko å leggja til når det gjeld opphavet til Emil Sorenson. Det var eitt av borni som i si tid snakka om at ''far kom frå Bergen'', men det kan godt ha vore ein ''mix-up'' med mori.Eg vil sjekka opp om det er oppgjeve namn på foreldri hans i dødsattesten, eventuelt om det finst ein nekrolog...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kanskje et skudd i blinde - i 1889 emigrerer Emil Lura fra Stavanger LenkeI folketellingen for Stavanger 1865 finner du en Søren Emil Sørensen Lura 4 år (9c Rode). Kan det være noen sammenheng her ?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Tusen takk til alle som har hjulpet. Jeg begynner å få mer tro på at Emil var fra Sør-Odal og starter en ny tråd på den teorien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Så var det på'an igjen! Emil fra Sør Odal er definitivt ute av bildet, jfr. innlegg 19234.Det har imidlertid dukket opp en ny mulig kandidat. Emil Sørensen som drar fra Oslo Sept. 1891 har angitt bosted Fr.stad, som er overstrøket og erstattet med Amerika, i protokollen. Familien mener han kan ha reist fram og tilbake som sjømann og det finnes ikke immigrasjonspapirer. Han ble 'naturalisert' 14/6 1898, intensjonserklæringen var fra 1894 og der oppgir han at han ankom New York september 1891. Det finnes en Emil Sørs. i Berg, Østfold: Lenke Skulle gjerne ha visst fødsels/dåpsdato. Emil oppgies å være født 2. september, fødselsår varierer mellom 1865-1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Nina Karlsen

Har sett litt mer på Emil fra Berg i Smaalenene. Han ble døpt Emil Petersen 19. august 1866, men var født i 1865 (er 1 år i 1865-tellingen, det var jo alle som ble født det året). Foreldrene var Peter Christian Sørensen og Johanne Margrethe Jacobsdatter. Emils far, kjøpmann P. Sørensen, kjøpte gården Strube eller Strupe i 1856. I 1900-tellingen finner jeg enken Hanna i Munchs Gade 9, Oslo, med 2 ugifte barn, men jeg finner ingen av de andre barna i denne tellingen:Hanna Sørens. f. 1829 Berg Sogn pr Frhald Sigrid Sørens. datter, Bogholderske trælastforretning f. 1864 Berg Sogn pr Frhald Karl Sørens. sønn Kontorfuldm. tricotageforretning f. 1871 Berg Sogn pr Frhald.Arvingene selger gården i Berg i 1909. Vet noen hvor resten av denne familien kan ha blitt av? Kan det ha skjedd noe som fikk sønnen Emil til å emigrere og ikke ta kontakt med familien igjen?Gayla Myers i Idaho vil bli veldig takknemlig hvis noen kan være behjelpelig med informasjon som kan bekrefte (eller avkrefte) om dette er hennes manns bestefar, som de har lett etter siden 1983.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.