Gå til innhold
Arkivverket

[#19199] Slekten Berggrav


Gjest Randi Trosdahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Trosdahl

Jeg har en Signe Louise f. Berggrav f. ca 1872 som jeg ikke klarer å finne noe ut av. I FT 1900 bodde hun i Oslo sammen med mann og barn. Det sies at hun skal være i slekt med biskop Berggrav, men jeg klarer ikke å finne noe spor. Jeg vet ikke hvor hun er født.Vet noen om det er skrevet noe om denne slekten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den omhandler bare hvor slekten kan komme fra, og endte med Danmark. Det var 2 linjer i Norge. Bare den på Kongsberg finnes fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Eivind Berggravs slekt brukte visst ikke Berggrav-navnet, hans far het jo Otto Jensen. Kanskje navneskiftet skaper vansker ?; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Anbefaler å lese boken av Bjørn og Olaf Berggraf: Slekten Berggraf i Norge.Merk også at det finnes flere stavemåter når man kommer noe lengre bakover i tiden.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 3: Signe Louise (Johansen ??) kan ikke spores opp i NST nr.19.Til Innlegg 2 Det forslås at hennes far kan være Jens Anthon Berggrav. FT:1865 Fredrikstad [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60103.wc2&variabel=0&postnr=2166&fulle=true&spraak=n>Lenke og FT 1900 Fredrikstad Lenke Det er meget mulig at det slektskap mellom denne Jens Anthon Berggrav og Inger Margrethe Berggrav (Biskopens farmor) – noe ”Slekten Bergraff i Norge” muligens kan avklare. LenkeTil innlegg 5 : Biskopen selv het Eivind Josef Jensen ved FT. 1900 Lenke Det var Biskop Eivind J Berggravs far, stiftsprosten (Otto Jensen), som sto bak Landstads reviderte salmebok. Otto Jensen var født på Kongsberg og i FT 1865 (Kongsberg) ser vi hvorfor Berggrav-navnet kommer inn i bildet: Lenke Bergverksbyen har lenge hatt div. Berggravere som innbyggere, (noe som fremkommer tydelig i FT 1801) og det er nærmest påfallende at de to (mor og datter) i ovennevnte lenke er de eneste som bærer navnet i 1865 på Kongsberg, - og de er i tillegg heller ikke født på Kongsberg. (Derimot finner man navnet Berggrav flere andre steder i Sør-Norge i 1865)Mulig løsning ?: Selv har jeg mest sans for DETTE mulige utgangspunktet for å finne ut av Signe Louise Johansens Bergrav-tilknytting: I Fredrikstad finnes det i 1865 også denne kvinnen (Louise) som bærer Berggrav-navnet: Lenke Hun er neppe Signe Louises mor, men kanskje en av hennes eldste barn kan være far eller mor. – Det er da i alle fall en navnsindikasjon, som muligens kan avklares ved et kirkeboksøk også m.h.t. forslaget i innlegg 2 som også gjelder Fredrikstad.PS: Til innlegg 1: Er det denne Signe Louise (Johansen) f. Bergrrav du viser til ?FT. Kristiania 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Trosdahl

Iver:Ja, det er riktig lenke til Signe i FT 1900. Det sies at det skal være slektskap med biskopen og at slekten kommer fra Ringerike med røtter til Danmark.Knut:Jeg vil få tak i boken om Slekten Berggraff i Norge - kanskje det kan finnes noe der.RandiRandi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden dette med Ringerike kommer inn har jeg et par andre forslag til utgangspunkt for å løse mysteriet. Denne (litt aldrende) Inger Margrethe B på Norderhov i 1900 : [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00613.wc2&variabel=0&postnr=331&fulle=true&spraak=n>Lenke er jo biskopens farmor (se lenke fra FT.1865 i innlegg ovenfor). Even og Inger Margrete har altså beveget seg fra Kongsberg siden siste 1865-tellinga)ELLER event. denne på Hole i 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Oslo Hospital MINI 8, 1891-1908, k 6/8, s 225, nr. 57.Viet 22.9.1894. Anton Johansen, snekkermester f. 1870 i Eidsberg, bopæl Danmarksgd. 25 og Signe Lovise Berggraff f. 1872 i Østre Aker, bopæl: Danmarksgt. 23??. Første gangs gifte for begge. Anton konfirmert i Oslo 1884 og Signe Lovise konf. i Kampen 1886. Hans far: ?? Johan Halvorsen Hennes far: Jørgen Berggraff. Forlovere: Brudens Fader, Danmarksgt. 23?? og Urmager Chr. Bergraff ibid.Kampen MINI I 4, 1885-1892, k 1/5, s. 5, nr. 65.Konfirmert 3die Oktober 1886. Signe Lovise Berggraff f. 14.9.1872 og døpt 11.5.1873 i Østre Aker. Bopæl: Brinkens g. 40. Foreldre: Bagersvend Jørgen Jørgensen Berggraff og h. Kristiane Mathilde Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg nøstet litt videre og tror jeg fant Signe Louises far på FT 1865 i Sandefjord [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60706.wc2&variabel=0&postnr=1323&fulle=true&spraak=n>LenkeDenne Jørgen Jørgensen er meget sannsynlig identisk med den Jørgen Berggraff som i 12.des.1869 inngår ekteskap i Østre Aker med Christiane Mathilde Christiansdatter. (Fam, Serch)Videre finner jeg en Jørgen Jørgensen som er født 8.mai 1842. Han er døpt 5.juni 1842 på Norderhov. Hans far er Jørgen Bergrav. Hans mor er Karen Oline Olsdatter (Fam. Search).Samme batch viser at Jørgen (d.y) har ei søster Emilie Christiane f. 1837 og en bror Napoleon Julius f.1840. – Begge døpt på Norderhov.Det opereres med en Jørgensen-Berggrav på Kongsberg i FT.1801 Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Da kan jeg føye til at maleren Edvard Munchs morfar Andreas Larsen Bjølstad giftet seg 2.g. i Glemmen kirke 5.desember 1845 med Marie Kirstine Caroline Berggrav, f. 7.november 1826 Forstaden, Glemmen, (Fredrikstad) Østfold og ble dpt. i Glemmen krk. 26.desember 1826.Ifølge dåpen var hun datter av Nils Jensen Berggrav og Anne Kirstine Bechmann, som ble gift i Aker kirke 16.juni 1826. (Han 25 1/4 år og hun 30 år)Nils Jensen Berggrav kan muligens være han som ved Ft 1801 bor i Hyttegaden 117, Kongsberg, Buskerud, som sønn av Jens Jørgensen Berggrav og Inger Margrethe Gunnofs.Marie Kirstine Caroline Berggrav og Andreas Bjølstad ved tellingen 1865: LenkeMvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(17) Denne Nils Jensen Berggrav, er som det antydes meget mulig sønn av Jens Jørgensen Berggrav fra Kongsberg [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f1801&gardpostnr=19046&personpostnr=302384&merk=302384#ovre>Lenke . – Og dermed døpt 10.jan.1801. (Merk at Nils Jensen har en bror som heter Jacob som ble døpt 3.mars 1792 i Kongsberg og konfirmert samme sted i 1806 Lenke )Biskopens far-mor Inger Margrethe Berggrav (f. 19.aug 1818 i Kristiansand) var datter av en Jacob Berggrav. Moren var Cathrine Ihlebæk, som bør være hun her på Christiania oppfostringshus i 1801 Lenke .Disse to (Cathrine Emanuelsdatter Ihlebæk og Jacob Jensen Berggrav) inngår ekteskap på Kongsberg 23 feb.1812 (høyre side, midt på venstre spalte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Trosdahl

Hei Iver og Rigmor. Det dere har kommet fram til er i henhold til mine opplysninger også. Iver, takk for nye opplysninger om Cathrine Ihlebæks bosted i 1801 samt vigselsdato for henne og Jacob Jensen Berggrav. Det hadde jeg ikke fra før. Berggrav anene til min mann bodde i mange år på Kongsberg, bl.a i Hyttegaten. I dette området er det fortsatt mange av de gamle husene, men Hyttegaten 117, tror jeg ikke finnes lenger.Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.