Gå til innhold
Arkivverket

[#19201] Gyda Eleonora, f. i Kristiansund i 1875


Gjest Lene Hovland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Hovland

Jeg leter etter en Gyda Eleonora, født i Kr.sund i 1875. Dette i følge FT1900 for Ålesund. I 1900 bor hun i Ålesund med mannen Alfred Olav Thorgersen Hovland, og de tre døtrene Gudrun, Aslaug (tvillinger f. 1896) og Thjodunn (f. 1897).Er det noen som har kjennskap til henne, som kan hjelpe meg å komme videre? Ikke engang barnebarna hennes kjenner pikenavnet. Det eneste de mener å huske, er at hun døde her i Ålesund rundt 1954-55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen og Tor Larsen

I FT1885 for Kristiansund er det ingen Gyda som er født i 1875. De nærmeste er født i 1877 og 1873, og begge disse to jentene har tilknytning til Ålesund!Den ene som står oppført som født i 1877 het Gyda Leonore Heggem. I liste 328 Kirkelandet, Præsident Christies Gade/645, 1ste Etage: Christen Heggem, 1839, Thingvold/Smedemester; Anders Christensen Heggem, 1863, Halse/Sømand; Ingebrigt Christensen Heggem, 1864, Surendalen/Sømand; Ingeborg Marie Heggem, 1867, Christiansund/Hos Faderen Chr. Heggem; Christine Berentine Heggem, 1871, Christiansund/Hos Faderen Chr. Heggem; Gyda Leonore Heggem, 1877, Christiansund/Hos Faderen Chr. Heggem.@I E. Thurn Christensens samlinger (ETC) finnes denne familien men bare fire barn; Ingebrigt, Ingeborg, Christine og ei til: Oldine Gurine Heggem f. 1873 Kr.sund. Der heter kona til Christian Heggem Beret Ingebrigtsdatter f. 1843 Surnadal. ETC's opplysninger kommer sannsynsligvis fra FT1875 uten at vi har sjekket det. Det ser slik ut.I Gjemnes bygdebok, bind I, side 468, finnes en Kristen Heggem med far Ola. 'Kristen f. 1839. Smed i Ålesund. Var gift og hadde fleire barn.'Den andre Gyda født i 1873 var født i Ålesund. I FT1885 bodde familien i Hauge-Gaden/matr.no. 527 1ste Etage: Margrethe Øwre, 1845, Haugsholmen, Søndre Søndmøre; Anna Johanne Øwre, 1867, Aalesund; Elise Øwre, 1869, Aalesund; Margrethe Øwre, 1869, Aalesund; Henriette Øwre, 1871, Aalesund; Gyda Øwre, 1873, Aalesund, Rasmus Øwre, Aalesund; Karen Johannessen, 1862, Kristiansund/Tjenestepige.I FT1900 finner vi ingen av disse Gyda'ene i Kristiansund. Margrethe Øwre bor her, men vi har ikke funnet familien Heggem så det er vel sannsynlig at det er den riktige Kristen Heggem som ble smed i Ålesund, siden han også nevnes som smed i Kristiansund i 1885.Vi foreslår at du finner når Gyda og Alfred giftet seg. Der vil navnet på fedrene stå i en egen kolonne. På Ålesund bibliotek i lokalsamlingen har de mikrofilmer som dekker hele Møre og Romsdal, og der finnes også alle bygdebøker fra fylket. Lykke til videre med letingen! Finner du ut noe, er det kjekt om du lar oss få vite det her på Brukerforum. Mvh Tore og Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Ok. Takk for bryet så langt :)Nå får jeg sjekke litt nøyere rundt denne Heggem-slekta, dessuten skal jeg ta meg turen ut på biblioteket for å gå gjennom litt mikrofilm en dag.Skal oppdatere om jeg finner ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Hei igjen.Nå kommer jeg fra biblioteket i Ålesund. Først var jeg en tur på gravstedet forresten, hvor jeg fant ut at Gyda var født 12/2 1876 og døde 1/5 1963. På biblioteket gikk jeg gjennom mikrofilm av kirkebøker for Ålesund for å finne vielsen - uten hell. Så gikk jeg gjennom kirkebøkene fra Kr.sund for å finne dåpen hennes - men de var av fryktelig dårlig kvalitet, og mye var tapt.Så kom jeg på at jeg hadde jo dødsdatoen, og gikk gjennom Sunnmørsposten fra beg. av mai 1963 - og jeg fant!Gyda Hovland, født Heggem, sto det - så da er den saken klar :)Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.