Gå til innhold
Arkivverket

[#19202] Else Nilsdtr Harboe, død 1697 i Bergen og hennes tre menn


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Ifølge Olaf Sollied og hustru Thora, f. Kahrs: Kartotek ved Statsarkivet i Bergen, var Else gift med tre menn, menn jeg vet ikke om jeg har riktig rekkefølge og plassering av barn, eller om jeg har tolket kartotekkortene riktig:1. Jens Clausen m/ sønn Claus Jensen2. Hans Christophersen Hiort m/ døtre Sidsele og Anne3. Jacob Clausen, død 1694Jeg har sett på Digitalarkivets kilder fra Bergen for tidsrommet, og funnet at både Hans og Jacob betalte skatt i 1683. Men Jacob betalte da for Else Harboe og døtrene Zidsele og Marn Jacobsdtr. mens Hans betalte i skatteklasse 1. Hans var også fadder da Jacob døpte sin datter Maria i 1676. Så da må vel Hans være den som giftet seg sist med Else. I så fall er vel neppe døtrene Cecilie og Anne hans?Jeg har trodd at Sidseles far var Hans, siden hun heter Hiort ved begravelsen: LenkeJeg finner ingen av ekteskapene i Digitalarkivet. Har Hans og Jacob hvert sitt barn som heter Sidsele? Eller er det bare meg som roter?Jeg vil svært gjerne vite hvem som er far til Sidsele (Cecilie) som ble gift med Anders Hansen, for hun er min ane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Nei, ikke denne gang. Man kjenner ingen forbindelsen mellom Harobe i Norge og Harbou i Danmark, ifølge Hans Walter Harbou.Takk likevel.; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Til Knut Fasting.Niels Harboe var født i Nyborg (hvor er det?) og bodde i Rode 5 i Bergen i 1645. Død 1651 og begravd i Nykirken.Han var gift med Anne Harmandsdtr og Cecilie Madsdtr van der Huus.Jeg har også noen inngiftede, mest danske Harboer i min database, f.eks:Rasmus Jacobsen Harboe og datter Maren Rasmusdtr Harboe gift med Niels Pedersen Terpager, f. 1617.Så har jeg Mette Christensdtr Harboe gift med skibshøvedsmand Erik Erikson Orning, med tre barn f. fra 1626.Og Just Jensen Harboe død 1601.Men jeg kjenner ikke sammenhengen mellom disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Niels Harboe var fogd i og senere rådmann i Bergen, stor etterslekt. De andre Harboene du nevner er neppe av den samme slekten.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Nermo

Kari, kjenner du til om det er korrekt at Cecilie (Sidsel) Hansdatter Hiort etter Anders Hansen's død giftet seg med Jonas Hansen Ruus (død 1716), som eide Natland i Skjold ved Bergen, og at dermed er henne som er nevnt som Jonas Ruus' enke i Bergen i 1720 ? Jonas' (og Cecilie's ?) datter Adelus Marie Ruus skal ha giftet seg med Anders (el. Andreas) Heiberg (vet noen hvem han er ?).Cecilie's søster Anne (død Bergen 1699) skal ha vært g. 1.g. med Thiis Christen Dreyer og 2.g. med en Knud Andersen (død Bergen 1706). Hvem er denne Knud Andersen, og hvem er søsterens mann Anders Hansen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Per. Ja, ifølge arkivet til Olaf Sollied og hustru Thora, f. Kahrs så stemmer det du skriver. Jeg vet ikke om Jonas Hansen Ruus eide 'Natland i Skjold ved Bergen'. Hva vil det si, forresten? Var det en gård der?Alt jeg vet om Andreas Heiberg er at han var fogd. Annes mann Knud Andersen var Kjøpmann og byfogd. Han og kona kjøpte 26.9.1696 hus og grunn av lektor Niels Smed og hustru Magdalene Fleischer. Han var 1. eller 2. gang gift med Mette Clausdtr Blekingberg.Cecilies mann Anders Hansen er jeg også interessert i. Jeg vet bare at han var forvalter av Svanø gård på Svanøy 1686-1690, etter sin svoger Jacob Jensen Glærup. Men svogeren vet jeg ingenting om. Anders Hansen døde før 5.10.1695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Per, Adelus Marie Ruus' første ektemann var kammerråd, fogd over Sunnhordland, Hardanger og Halsnøy kloster 1732 Anders Sørensen Heiberg (1698-1757), sønn av sogneprest i Sogndal, Indre Sogn 1692-1713, pers.kap. 1689-92 Søren Andersen Heiberg (f. 1657/1660 på gården Talle, Luster, d. 7 Sep 1713 i Sogndal, Indre Sogn) i hans første ekteskap 1693 m. Kirsten Margrethe Pedersdatter Hanning, d. 1701. Anders var g. 2. før 1739 m. Anne Harriersdatter Siemers d. 1759. Anders' far Søren var g. 2. 1703 m. Birgitte (Berte) Margrethe Gabrielsdatter Linde d. 1723mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.