Gå til innhold
Arkivverket

[#19208] Skipsforlis omkring 1780 Austfjorden og en overlevende skotte ved navn Gudmund?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg håper virkelig at noen har mulighet til å hjelpe meg videre her.Det er noe jeg ikke får til å stemmeMin svigerinne deltok i 1976 på et slektsstevne på Veland i Lindås, hvor hun fikk disse opplysningene.Jon Gudmundsen Høllelands farsside:Gudmund Sjursen Kjekalen f. 1757-d.1838, gift med Åse Jonsdotter f. 1758-d.1831. De giftet seg i 1788 og fikk 9 barn.Gudmund kommer sannsynligvis fra Skotland, og var den eneste overlevende etter et skipsforlis i Austfjorden omkring 1780.Gudmund og Åse fikk sønnen Jon Gudmundsen Kjekalen f. 1789 - d.1870, gift 1808 med Maria Nielsdatter Nevdal, Myking f.1790 - d.1863.Jon og Maria fikk sønnen: Gudmund Jonsen Nevdal f.1829 -d.1877, gift med Maren Jonsdatter Hølleland -d. 1857 (Gudmund ble gift på nytt i 1859)Gudmund og Maren fikk sønnen: Jon Gudmundsen Hølleland f. 1853-d.1926, gift 1877 med Hansina Trulsdatter Knarvik f. 1856 - d.1937 (12 barn)Navnet Gudmund Sjursen Kjekalen synes jeg ikke klinger særlig skotsk.Jeg finner en Gudmund Siursen som blir døpt i Hosanger 29 sept.1759. Far er Siur Rommereim. (Romarheim?) En Gudmund Siursen som blir konfirmert 16 år gml. i 1775 med bosted Rommereim. En Gudmund Siursen Kjekalen som blir gift 1780 med Aase Jonsdatter.Så finner jeg Aase Jonsdatter døpt 9 nov. 1760, konfirmert 15,5 år gml. i Moe krk/sogn Hosanger, Hordaland med bosted Otterstad, Hosanger.I FT 1801 på gården Kalkal(!)bor en Gudmund 42 år og Aase 41 år, med barna Maritha 14, Jon 11, Siur 8, Anna 6 og Niels 1 år.Er det noen som har hørt noe om et skipsforlis i Austfjorden omkring 1780, og at det skulle være en overlevende skotte ved navn Gudmund. (2 brødre av Gudmund i samme båt skulle visstnok ha omkommet iflg. hva min svigerinne fikk høre på dette slektsstevnet) Var det en skotte som overlevde og tok navnet Gudmund ?Jeg er interessert i alt hva som gjelder denne familien, hvis noen har en mulighet til å hjelpe og sjekke opp.Mange hilsner og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei.Jeg løfter frem denne igjen, i håp om at noen kan hjelpe meg.Var det et skipsforlis i Austfjorden, Lindås, Hordaland omkring 1780???Var det i så tilfelle noen overlevende fra Skotland???*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Eg trur kansje du er på rett spor når det gjeldt Aase/Åse Jonsdt.Otterstad og Gudmund Sjurson Romarheim. Eg har sjekka opp Otterstad i bygdeboka for Modalen.Og på s.148 står oppført Gudmund Sjurson Romarheim f.1759 g 1780 m Aase Jonsdt.Otterstad f. 1760. Med barna Anna f.1781, Maria f.1782 ,Jon f 1785, Jon f/d.1788, Sjur f.1793. Paret flytta ca 1793 til ukjent stad. Det burde vera mulig å sjekka med bygdebok for Lindås Myking sokn eller Masfjordboka (Kjekallen ligg no i Masfjoden komune),om navn og alder på barna stemmer. Eg har ikkje tilgang på desse bøkene her og no, men så vidt eg huskar, står det i Mykingboka att Gudmund og Åse kjem frå ein ukjent stad. Åse Otterstad er datter av Jon Nilsson Otterstad 1735-1778 og Anna Johannesdt. Flatekvål 1727-1807. Vil anbefala deg å låna bygdebok for Modalen Herad og Ættebok for Hosanger. Ellers hadde Hansina Trulsdt. og Jon Gudmunsen 13 barn ikkje 12. Ei jenta og tolv guttar. Hansina var søster til min oldefar. Og pappa fortalte meg som barn om 'tante' Hansina som hadde elleve gutar, brast i gråt då det tolvte barnet viste seg å vera ei jenta. Ho rekna med å vist med å få medalje frå kongen, for å født kongeriket 12 menn. Korleis det vart med medaljen veit eg ikkje men ho fekk seinare gutt nr. 12 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Marit.Det var kjempemorsomt med svar fra deg:-)Joda, Hansina fikk visst sin medalje av kongen hun etter hva jeg har fått høre.Det hadde jo vært veldig morsomt om du hadde noe mere på Hansines slekt bakover også i og med at Hansina var søster til din oldefar.Jeg tror jeg har funnet Hansinas far som bor på gården Knarvik i FT 1865. Truls Hansen f. ca 1803 Knarvig, Lindås g.... m. Anna Jacobsdatter f. ca 1811.Da er det sikkert riktig som jeg antydet også at Gudmund Sjursen var født 1759, og kom fra Romarheim. Tror kanskje hans far kan være en Siur Nielsen Romarheim.Jeg er vel nesten 100% sikker på at Gudmund Sjursen ikke var en overlevende skotte etter et skipsforlis i Austfjorden rundt 1780. Det kan vel ha blitt blandet sammen noe med skipsforlis og drukning.Jeg har akkurat fått vite at Gudmund Sjursen Kikald (Kjekalen)døde 6 mars 1838, 81 år gml. (f. 1857!!!??) Han 'omkom i Søen, idet han skulle løse Fæsten til et Fartøi, heldedes Foden i enne, og han droges ud'Jeg har bestilt en bygdebok på biblioteket om Lindås, og gleder meg til jeg får den.Da må jeg bare se til å få bestilt den fra Modalen Herad og Ættebok for Hosanger også fortere enn svint.Jeg takker deg veldig for tipset, og håper du vil synge ut om du skulle komme på noe annet også. Det vil jeg sette stor pris på.Mange hilsner og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Joda Rigmor, du har funne rett par som foreldre til Hansina. Truls Hansen var født på Fjellanger, Lindås sokn i Lindås. Gift 05.06.1836 med Anna Bergithe/Bergitha Jacobsdt. Frå Grimstad, Hundvin sokn i Lindås. Regna med att det er bygdebok for Myking du skal låna på biblioteket, då vil du også finna delar av Anna Bergithe`s og Truls si slekt i denne. Mødrene var var søstre og kom frå Hodneland (bruk1?) i Myking. Du kan skriva til meg om du vill veta meir om denne slekta. marit.rambjoer@online.noHelsing Marit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Marit;) Jeg har bestilt bygdebok for Lindås, Myking sogn 1981 m. forf. Martin Toft.Hvem sine mødre er det som var søstre og kom fra Hodneland?Nei, jeg får vel heller sette meg ned og skrive en mail til deg tror jeg, så mye som jeg ikke vet og lurer på.Hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

Kikald lyder i hvert fald skotsk. Nord for Edinburgh findes en havneby ved navn Kirkaldy (Carcadia i eldre kilder). Skibe derfra kom ofte til Norge (Bergen). Ekteskab mellem skotter og norske var ikke uvanligt, så en skotte kan meget vel ha heddet Gudmund efter en norsk ane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Lars, og takk for innspill fra deg:)Jeg har fått vite at tingbøkene for Nordhordaland som skal være aktuelle for nevnte tidspunkt er under avskrivning.Jeg har foreløpig ikke funnet noen skotte ved navn Gudmund som gifter seg 1780-1788 med Aase Jonsdatter.Den eneste jeg har funnet som jeg får til å passe med alt sammen er:Gudmund Sjursen som blir døpt 29 september 1759 i Hosanger. Han har bosted Rommereim/Romarheim, og hans far er Siur Romereim/Romarheim. Gudmund blir konfirmert 16 år gml. i Hosanger 1775 i Moe krk./sogn og bostedet er samme som ved dåpen.Ungkar Gudmund Sjursen gifter seg i Hosanger 1780 med Pige Aase Jonsdatter. Gudmund oppgir Strøme (Straume?) som bosted/gård.Aase Jonsdatter blir døpt i Hosanger 9 november 1760. Hun har bosted Otterstad, og hennes far er Joen Nielsen Otterstad. Aase blir konfirmert 15 1/2 år gml. i Moe krk./sogn, Hosanger 1775. (Navnet skrives Aase Johannesdtr? ved konfirmasjonen.) Bostedet er Otterstad. Ca 1793 flytter paret til Kickal/Kikkallen/Kalkal/Kjekalen (kjært barn har mange navn.)i Lindås.Ved FT 1801 bor de på gården Kalkal (Kjekalen)i Lindås.Gudmund dør 6 mars 1838, og jeg tror personlig at det kan være Gudmunds tragiske død som er kilden til historien om skipsforliset.Gudmund skulle fortøye et fartøy, men ble hengende fast i foten i denne og ble dratt uti. (Han druknet)Jeg må selvfølgelig ha alle muligheter åpne, og er takknemlig for alle innspill i saken.Med hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.