Gå til innhold
Arkivverket

[#19209] Martha Christensdtr - Buksnes


Gjest Nina Krøger
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Krøger

Hvem var hennes foreldre? Kirkebøkene for denne perioden har gått tapt i brann, men jeg har lyst til å prøve og finne hennes foreldre. Jeg har funnet en mulighet her, se: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=Bukdp773&variabel=0&postnr=382&fulle=true&spraak=n>Lenke Her er hun på folketellingen i 1865, se:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Nina! Bygdeboka for Buksnes forteller ikke noe mer om denne Marthe enn det du ser i Folketellingen.Vet du navnet på Samuel Israelsens far? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg kikket litt i KB for Buksnes (oversikt over døde/begravede) i perioden 1865 - 1876 og fant Kaarenke Martha Kristensen Falk som død 24.02.1868 og begravet 24.05.1868. Presten har oppgitt fødselsdatoen 04.02.1784, og bosted Vitting.Men hvorfra kommer Falk navnet?Israel (innlegg 4) døde som du vet 08.03.1830. Hadde du hatt skifte protokollen og slått opp på enten Israel eller Martha så hadde det vært så mye enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Hei Trond. Skifte etter Israel sier ingen ting. Boet var fallit og ingen arvinger oppført, men Martha sitt skifte har jeg ike fått sett på. Falk-navnet var nytt for meg. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Kanskje går jeg for fort frem (eller tilbake i tid)....Denne Christen Hansen Collin blir viet i Buxnes kirke 31.10.1775 med Kirstina Hemmingsdtr. Christen kommer fra (har oppholdssted) Vareide i Flakstad, og Kirstina fra Offersøy.Jeg finner tre barnefødsler i DA. Her kalles Christen også Kolding - og da får en vel fornemmelse av Danmark. Kanskje Collin er en finere form for Kolding?OK, ser en så på 'Ekstraskatten Flakstad og Moskenes 1765' finner vi Christen Hansen på Vareide (i kolonne eldre enn 12 år), likeså Johan Hansen (broren? - brukte han navnet Collin?) Den som betalte ekstra skatt var Hans Gregersen og hustru (foreldrene?)Ser vi på 'Mandtal over Flagstad og Moskenes i Lofoden' i 1764 - finner vi på Vareide: Christen 12 år (f.1752) og Johanes 13 år (f.1751). Familien har 5 tjenestefolk.Hopper en så tilbake til KB for Flakstad finner en Hans Gregersen som født i 1721 av foreldre Greis (slik har jeg skrevet av navnet) Sørensen (f.1682- ) gm Maren Johansdtr. (-d.1748)., bosatt Vareide. Jeg har notert meg 9 barn.Som du kanskje vet er KB bortkomne i Flakstad for perioden 1749-1791.Men hvor kommer Collin og Falk navnene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Simon Ellefsen

Eftersom Kirstina Hemmingsdatter iflg. Trond skal være fra Offersøy da hun ægter Christen Colling, er hun vel datter af Hemming Hansen (f. o. 1723), der endnu er i live år 1801 og gift for tredje gang, se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Dette ble komplisert. Jeg har skrevet av et skifte for noen år siden etter Svend Gregersen Colling (ref. HF1984, nr.113, dato 17.11.1784). Arvingene er:Søsteren Anna Gregersdtr., BergenAvdøde broders barn (antar at dette er barn etter Hans Gregersen, død før 1779):1) Christen Colling Hag (jeg mener dette må være samme Christen som i innlegg (6))2) Jørgen Friederich3) Gregus Hansen Wareide4) Christen Opdahl (NB! Christen nr.2???)5) Maren Johanna Hansdtr. gm Heming Hansen OffersøenNei og nei, dette ser ut til å være feil: Datteren til (5)=Martha blir gift med sin onkel (1). Her burde skiftet absolutt vært gjennomgått på nytt.Heming er f.1725 etter foreldre Hans Johansen og Ane Johansdtr. (9 barn, bosatt først Stranden, flyttet deretter til Sørvalde ca.1730).Ser vi på barneflokken til Greis Sørensen så finner jeg ikke Svend - han må i så fall være født ca.1720 (her er det 'svart hull' i KB). Familien bodde på Nap frem til ca.1712. Barna er: Ingeborrig Sofie (1707), Johanes (1709), Anne (1712), Søren (1714), Hans (1721), Rachel (1725), Birrit (1726) og Bjørn Ursin (1728). Denne Bjørn Ursin tror jeg er Bjørn Gregersen som dør i Juli 1765 (ref. Extraskatten 1765).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Har i dag skrevet til Statsarivet i Trondheim og bett om kopi av skifte etter Martha Christensdtr. Får bare håpe at det fins. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

For å oppsummere litt så er det foreldrene til Samuel Israelsen (1825-1907), bosatt Vitting, som du er usikker på. Hypotesen din er at foreldrene er: Israel Christensen (f.o.1782-1830), født Reine, bosatt Skotnes, gift med Martha Christensdtr. (Falk) (1784-1868), født Offersøy.Mht. skifter kan det ofte være lurt å se på skifter etter søsken og foreldre av de du leter etter.Foreldrene til Israel er: Christen Christensen (-1791), bosatt Reine, født på Indre Haug, gift 1780 med Sara Israelsdtr. (1755-), født på Gjerstad. Referanse til skiftet etter Christen er: HF1985, bok 9, nr.1311, årstall 1791. Sjekk også skiftet etter Sara, vet dessverre ikke noe om dette.Foreldre til Martha var Christen Hansen Collin(g) (1752-), bosatt Offersøy, født Vareid i Flakstad (ref, skiftet etter faren Hans), gift 1775 med Kirstina Hemingsdtr. (f.o.1764 el. tidligere), født Offersøy. Her kjenner vi (noen av) Marthe's søsken: Hans (f.1778), Svend (f.1772), Maren (f.1776) og Johanna (f.1791).Moren til Kirstina Hemingsdtr. er ukjent og vil kanskje alltid være ukjent da det ikke finnes hverken skifteprotokoller (før 1788) eller kirkebøker(1745-1772) for denne perioden. Dette var også første ekteskapet til Martha's far Heming Hansen. Kanskje var det denne personen som hadde tilknytning til Falk navnet. Siden Heming flyttet fra Flakstad til Buksnes, Offersøy, så bodde sikkert denne NN på Offersøy (født der, oppvokst der, som jo kan være en hypotese for videre arbeide).Ellers ser det ut som at Kolding/Collin/Colling har sitt utspring i Nap i Søren Rasmussen (f.1628-). Kanskje en nordfarer fra Kolding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

I skiftet etter Martha's far i 1833 (Christen Hansen Colling, Nedre Hag) oppgis Martha å være gift med Erik Eriksen, Vitting.Martha (hennes navn er ikke oppgitt i prot., bare 'enke') ble gift med ham den 26. aug. 1831. Hun kan være enke etter Israel Christensen som døde 8. mars 1830.Selv om Martha ikke er nevnt med navn, så bekrefter skiftet etter hennes far at hun er gift med Erik Eriksen på Vitting.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per M. Bernhardsen

Da hun døde i 1868 står det Kaarenke Martha Christens - datter f. 04.02.1784 Vitting.FALK er ikke nevnt!! (det må være 'datter' som er tolket til Falk)Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Per, du hadde helt rett mht. Martha - ingen Falk tilknytning - som det også fremgår av Martha's foreldre/besteforeldre. Beklager så mye - jeg var nok litt for rask med avlesningen.Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

Jeg har nå fått tilbakemelding fra Statsarkivet i Trondheim. Det er ikke registrert noe skifte etter henne. Jeg takker alle som har bidratt med innlegg. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tond Kristensen

Nina. Før du gir opp, sjekk om noen av Martha's søsken kan være død før 1830 (ref.11). Hvis disse var ugift, så er Martha (og event. Israel) referert i skiftet etter vedkommende. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Magne Bernhardsen

Nina - hvis det fortsatt er aktuellt - så fant jeg følgende om Martha Christensdatter...- Lofoten og Vesterålens Justitsprot. 1810-1820 - Rettsak angående krav om barnebidrag (i 1811)... Martha forklarer bl.a: - er 26 år gl. født på gården Nedre Hag- for ca. 9 aar siden født en sønn (1803), hvis far var ungkar Hans Olai Rist, Nedre Steine (det er han som blir avkrevd bidrag)- for 4 år siden inntrådt i ekteskap med Israel Christensen, ReinePer Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.