Gå til innhold
Arkivverket

[#19213] Jens Olsen f. i Stange Prestegjeld ca. 1743


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jeg søker Jens sitt opphav. Den Jens jeg jakter på gifter seg i Fiskum Kirke i Eiker den 1. okt. 1770 med Dorthe Simonsdatter. Kirkeboka sier da at han er fra Stange Prestegjeld. Og det er vel egentlig alt jeg har så langt om mannens opphav.Det skiftes etter Jens Olsen Mølla på Fossesholmsiden i Vestfossen 1780. Han etterlater seg da kona Dorthe, og tre barn; Rønnaug f. 1770, Ingeborg f. 1773 og Ole f. 1775. Men dette har vel lite med hans opphav på Stange å gjøre, så spørsmålet gjentas. Kan noen hjelpe med Jens Olsen fra Stange Prestegjeld og født omk 1743.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kanskje er det denne karen: Jens Olsen døpt 3.8.1738 Stange, med foreldre Ole Larsen og Ingeborg Jensdtr. Han døper datter nr 2 Ingeborg.Jeg finner også en Jens Olsen døpt 29.9.1742 Store Ree, Stange, med foreldre Ole Jensen og Lisbeth Dyresen.Begge hentet fra FamilySearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Familysearch igjen. Den Jens på StoreRee er det ikke, han er død 3 dager gml og de foreldrene fikk en Jens til men han døde i 1747 36 uker gml.Det er 2 Jens Olsen f. i Stange i 1838, 2 i 1845 og 2 i 1846. Vanskelig å vite hvem som er riktig. Den ene Jens i 1738 døde to år gml. og de samme foreldre, Ole Larsen og Ingeborg Jensdatter fikk en Jens til dpt.8/5.1746. Det kan være han siden hans mor heter Ingeborg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, ofte ble folk oppgitt å være eldre enn man egentlig var, så 1746 passer vel bedre enn 1738 i forhold til ca 1743 som Tor Kenneth opplyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Takk skal dere ha begge to. Her er et nytt spørsmål. Finnes det bygdebøker for Stange. I så tilfelle kan jeg jo etterhvert gjøre et forsøk på å gå via kirkebøkene for å få gårdsnavn og så inn i Bygdebøkene for å finne igjen gutta der - og så prøve å spore opp de som blir borte...... Nå har jeg ihvertfall noen datoer som kan være aktuelle, og jeg har stor 'sans' for gutten døpt i mai 1746.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ole Larsen Viksverket g.2/4-1738 med Ingeborg Jensdatter. Barn: Jens 1738 bgr.7/10-1742 Viksverket, Inger dpt.6/11-1740 Vigsverket, Enger dpt.15/12-1743 Hoffseie, Jens dpt.8/5-1746 Hoffseie. Det er to bygdebøker for Stange men som vanlig tar de ikke med husmandsfolket, dvs. husmandsslektene er ikke med i bøkene. Ta en titt her: http://www.hedmarkslekt.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hjertlig takk Hans. Har såvidt vært innom lenka nå. Skal se nærmere på det som virka som veldig bra sider, bare tiden blir litt bedre.Dette med Viksverket er en smule interessant. Det høres jo ikke akkurat ut som noe gårdsnavn. Og er vel da kanskje et verk, av en eller annen sort. Det interessante er at det ser ut som om Jens Olsen også kan ha hatt forbindelser til Eidsfoss Jernverk, ihvertfall ble dattera hans etterhvert 'nærmeste' nabo.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.