Gå til innhold
Arkivverket

[#19216] MÆLAND ØVRE, VOSSESTRAND


Gjest Ann Helene Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Helene Arntzen

En av mine forfedre på gården Haukenes, Hadsel, Vesterålen, Nordland, kom fra gården Mæland Øvre, Vossestrand. Han het Knut Baardsen, iflg. folketellinga (Dig. ark.) var han tolv år i 1801, hans far var Bård Kolbeinsson Store Hyrt, (1717- 1808),oppført som bygselmann på Øvre Mæland, via Bårds morslekt (mor:Brita Sjursdatter Bygd 1691-1728, gift med Kolbein Samsonson Store Hyrt) kommer jeg tilbake til Bottolv bruker av Sundve (1635-1645), lensmann 1644, osv. Mitt spørsmål er imidlertid følgende: Ble gården Mæland Øvre drevet videre av min tipptippoldefars familie? I listen over beboere på gården i 1801 finnes en bror av Knut Baardsen: Ole Baardsen, 27 år, gift med Randvei Larsdtr., et barn: Anna Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleiv Kløve

Bård Kolbeinson har rimelegvis etterslekt på Voss, men ikkje på Øvre Mæland. I fylgje Ættebok for Vossestrand hadde Bård 10 born, 2 med fyrste kona Gjertrud Jørgensdr.: Brita 1749-51; Kolbein 1751- g.m. Johanna Larsdr. (8 born) bytte til seg gard på Midtbære, Voss; og 8 med kona Anna Knutsdr.: Gjertrud 1771-1808 g.m. Sjur Kjelson Selje (4 born); Ola 1774-1815 g.m. Randvei Larsdr. (6 born); Per 1776-80; Knut 1776-80; Marta 1781-82; Marta 1783-84; Guri 1785-1864 g.m. Knut Olson Gjøstein (11 born); Knut 1798- g.m. Brita Olsdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephanie Benoit

In case you are interested....Kolbein b. 1751 had several children, one of which was Marta b. 1789. Marta married Mikkjel Larsson Hole b. 1796. (per Vossestrand book)Marta and Mikkjel had a son Lars b. 1822 who was married to my gggrandmother, Brita Larsdtr. who you can see mentioned here.[url="http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stephaniebenoit/brita.htm>Lenke I don't have too much on the descendants since I have never received any responses to mail and I am working on other lines. Here is a picture of Brita and Lars' son, Mikkel or known as M.L. Mikkelson/Mikalson/etc. Scroll down to the picture

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Helene Arntzen

Tusen takk for interessante og nyttige tilbakemeldinger!Til Torleiv Kløve: Jeg ser at jeg bør ta en titt i Ættebok for Vossestrand, -- og jeg undres på om det jeg allerede vet om Knut Baardsens ættetavle delvis kan komme fra denne boka? (En annen i familien har for mange år siden gjort undersøkelser om Vosse-tilhørigheten, men jeg kjente ikke til ætteboka.)To Stephanie Benoit: I really do appreciate your information about the descendants of one of my greatgreatgrandfather's brothers (Kolbein (1751-)! (It is also interesting because I am about to make a familytree on behalf of relatives in America. Several of Knut Baardsen's grandsons emigrated.) -- I wonder if you could help me with the following question: I have studied the division of the inheritance ((certificate of probate?)after my greatgreatgrandfather Knut Baardsen, Hadsel, Nordland, written in 1863, and one of his sons, Baard Knudsen, has at this time adress in America. He must have emigrated in the forties or fifties, if not in the beginning of the sixties... (Baard would be the cousin of 'your' Lars b. 1822)There is no tradition in the family about this. I haven't yet studied churchbooks to find out when Baard was born, but sometime in the twenties. I would like to find out when he came to America, where he settled, and if he had any descendants. Could you advice me how to find any relevant information?Thank you and my best greetings!Ann Helene Arntzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stephanie Benoit

Hello Ann Helene!What surname would Baard have used here in the US? I hope something easier to find than one of the many Knudsens. Do you have the address where he was or at least what state? The naming conventions are often unpredictable once they arrive in the US.Did he emigrate from Nordland? I don't see him emigrating from Voss. What port would he use if he left from Nordland?You can look at the parish records - the out migrants - nd see if that tells you specifically where he was going. Or, if you find out when he emigrated, we may be able to look at resources here perhaps to find him.I don't do very well reading Norwegian so maybe I missed something in your original post that might give me more specific information.Write me offline if you get more info.Stephanie bolster3@aol.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.