Gå til innhold
Arkivverket

[#19224] Bøxle Mand


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei!Kan noen være snill å fortelle meg hva en BØXLE MAND er? Jeg har forsøkt å lete, men uten hell.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det å vera bygselmann er det same som å vera leiglending. Det å leige bort jorda vart kalla bygsling. Leiglendingen eller bygselmann og jordeigar utferda ein bygselsetel om bygsling av jord. Men ofte kunne jordleigesystemet vera innfløkt, for ei gardseining kunne ha fleire partseigarar. Kvar enkelt leiglending måtte då kvart år før jul betala landskyld - jordleige - til fleire eigarar, enten dei no var institusjonar eller enkeltpersonar. Leiga vart fordelt etter kor stor part av landskyldverdien eigaren eigde. Sjelden var dette markert med grenseskil på sjølve garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for oppklaringen av ordet Bøxle Mand :-))Jeg lette i ordboken uten å finne det. Det burde kanskje ha stått der, for jeg har støtt på akkurat dette ordet flere ganger.Takk og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.