Gå til innhold
Arkivverket

[#19229] Emigrasjon OVER Kristiania - Kilde? og litt generelt rundt emigrasjon


Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Hei!Jeg har strevd litt med å finne ut av søsteren til oldemoren min som emigrerte til USA, se forøvrig tema 16373 Lenkei den forbindelse, har jeg prøvd meg med 'stikkprøver' av mennesker som står utvandret til USA 'rundt navnet hennes' i Skjeberg kirkebok.Der har jeg opplevd at potensielle 'match' står oppført med hjemsted som Laurvig, når de jo kommer fra Skjeberg. Kan det være at de oppga andre hjemsteder enn der de kom fra? Tiden mellom de reiser fra hjemstedet til emigrasjonen indikerer at det sannsynligvis ikke var tid til å etablere seg på andre steder.Her kommer jeg da endelig til et spørsmål: I databasen hvor man tar for seg Emigranter som dro over Kristiania, altså ikke FRA Oslo, hvilke kilder er brukt her?Finnes det flere steder hvor mennesker kunne registrere seg?Det har som i temaet ovenfor indikerer, blitt funnet min oldemor søster i et kortakriv fra Kristiania Politiet...Ser at det er en del diskusjon rundt om fullstendigheten rundt hva emigrasjonsprotokollene inneholder. Kunne Digitalarkivet kanskje gi noen opplysninger? Jeg har sett på den siden hvor databasen finnes, men ser ikke noen opplysninger om fullstendighet, kilder osv.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Oslo/Kristiania er det samme.Bla opp basen fra Oslo og klikk på det det står Dokumentasjon. Da vil du kunne se hvilke år som er komplette og hvor det mangler noen, det gjelder både den gamle og den nye basen. Det nevnte Kortarkiv er ikke fra Kristiania politireg. Dette er gjort av et historielag som har lest emigrantprotokoller fra flere havner, synd de ikke noterte reisedato og havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Ok... Så det er fra FLERE havner.. Det var jo interessant.. Jeg kikket forresten på 'over Fredrikstad' en gang til, og den inneholdt bare noen få fra 1883. Kanskje den ikke er komplett?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Et lite tillegg til forrige innlegg.. I databasen 'over Fredrikstad' har jeg ikke sett linken 'Dokumentasjon'.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.