Gå til innhold
Arkivverket

[#19231] Jonette Antonsdatter (gift Næss) fra Eidsvold, gårdsnavn Stoksflo


Gjest Berit Hekne
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Hekne

Jonette Antonsdatter, f. 1887, gift med Albert Næss fra Nes i Akershus, var min mormor. Hun ble enke i tidlig alder. Hadde 5 barn, Alf, Olaf, Signe, Martha og Jenny. Det er blitt meg borfalt at hun som enke bodde på gården Stoksflo sammen med sin far Anton, bror Karl og ektefelle Karen. Ved søk i digitalarkivet finner jeg Anton Andresen f. 1861 på denne gården. Var dette min oldefar? Jeg kan ikke se at han hadde en datter ved navn Jonette. Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvem som er hennes forfedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Etter dine opplysninger så burde dette være Jonette med foreldre og noen søsken i 1900. Jeg kan ikke finne noen andre med det navnet og født ca. 1887 på Østlandet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Hekne

Takk for at du hjelper meg, Berit! Gården stemmer med familien du har funnet frem til på Eidvold, men Jonette står ikke oppført som datter i denne familien. Er det mulig å finne frem til hennes dåpsattest, hun hadde f.dag 29/10. Jeg har ikke erfaring i dette, så jeg vet ikke hvordan jeg søker videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg sjekket under kirkebøker her for Eidsvoll, og det ser ut som det bare er for 1877-81 som ligger inne. (Om du ikke vet hvor du finner kirkebøkene så ligger de under 'Type' øverst på den mørkeblå linja her på siden). Om ikke noen andre har kirkebøkene og kan hjelpe deg ser det ut som om du må til et bibliotek og bestille film av kirkebøkene for 1882-90. Eller om du har mulighet til å reise f.eks. til Statsarkivet i Oslo hvor de har filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Hekne

Takk skal du ha! Da undersøker jeg litt rundt det du har funnet ut, og tar meg så en tur til Statsarkivet når jeg får tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. jeg finner dette i Eidsvoll Gårdshistorie bind lll side 336 Stoksflo Karl Johan Olsen f 1825 tok over seinest 1865 gift med Olava Hansdatter Barn Henrikke f 1851 Ole, Anton, Martha, Hans, Karl. Johan Olsen som var 'steinstryker' på Hjera teglverk og satte opp den nåværende hovedbygningen av murstein, kjøpte igjen den andre halvparten av bruket av Thomas Opager for 70 dlr. Hele eiendommen ble i 1900 utlagt nest eldste sønnen for 3000 kr. Anton Johansen bruker til 1934 da tok eldste sønnen over f 1888 Karl Stoksflo gift med Karen Nilsen fra Døli. Det er vel din Anton dette da? Du kan låne jo låne deg Eidsvoll Gårdshistorie på biblioteket dersom du vil lese mere? Lykke til videre. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jonette var født 1884, ikke 1887. Jeg har funnet familien i Eidsvoll. Hvis du sender en e-post til adressen i innlegget foran, kan jeg sende deg det jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.