Gå til innhold
Arkivverket

[#19233] Festvåg, Gimsøy


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

I min kones morsslekt finnes det ei kvinne som i familien omtales som 'Sara i Ytter Festvåg.' Og det er snakk om Gimsøy.Så vidt jeg har kunnet finne ut, finnes det to Festvåg i gamle Gimsøy, men jeg kan ikke se at det skilles mellom de to i ulike matrikler og div. andre kilder. Derfor sitter jeg tilbake ganske forvirret.Kort sagt lurer jeg på hvor 'Sara i Ytter Festvåg' kom fra. Jeg mener å ha funnet ut at det kan være samme 'Sara Christina Elisæusdatter Festvaag' f. ca. 1815 som i 1834 ble gift med Robert Martinus Ingebrigtsen f. ca. 1805. (Kilde: Börje Jonsson.)Tror jeg rett?Skal tro om Saras foreldre kan være Elisæus Christophersen og Abelone Jacobsdatter Festvaag? Hvis det er snakk om samme Festvåg, da. Og hvem var Robert Martinus Ingebrigtsen?Siden det er dårlig stell med kirkebøker fra Gimsøy i den aktuelle perioden samtidig som heller ikke Börje Jonsson har med fødsler, ser jeg ikke annen utveg enn å sende denne forespørselen ut i eteren på denne måten.På forhånd takk. Hilsen Torgeir Kvalvaag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hun kan være nevnt i vaksinasjonsprotokoll for Vågan fra 1818 og utover, og den befinner seg på Statsarkivet i Trondheim. Hvis hun står der så står det iallefall hvem hennes far var, og hvor familien bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for forslaget, Anne Lise. Ved bryllupet i 1834 oppgis hun å være 19 år. I tilfelle er hun altså født ca. 1815. Håkon Brun har i en oversikt (Årbok for Vågan 2000)registrert en Hans Elisæussen født 3.februar 1811, bosatt Festvåg. Det kan ha vært broren. Men alt dette blir jo bare spekulasjon hvis det ikke finnes noe mer handfast bevis.Elisæus Christophersen og Abelone Jacobsdatter Festvaag ble forresten gift i 1809. Lenke: [url="http://www.trekilen.com/excel.html>http://www.trekilen.com/excel.htmlSå vidt jeg kan skjønne, må Elisæus ha vært gift før. Lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.